Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De gehele Christus (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De gehele Christus (1)

Wat wij kunnen leren van de Marrowmen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

INLEIDINGDE KERN VAN HET CHRISTELIJK GELOOF IS DAT WIJ ALLEEN DOOR JEZUS CHRISTUS, DE DOOR DE VADER GEGEVEN MIDDELAAR, TOEGANG HEBBEN TOT HEM. ELKE WARE DIENAAR VAN HET EVANGELIE WENST DAAROM NIETS ANDERS TE WETEN DAN JEZUS CHRISTUS EN DIE GEKRUISIGD. ZIJN DIEPSTE BEGEERTE IS EEN MIDDEL TE MOGEN ZIJN IN GODS HAND OPDAT ZONDAREN MET GOD VERZOEND WORDEN DOOR HET GELOOF IN CHRISTUS’ BLOED EN GODS KINDEREN OPWASSEN IN DE GENADE EN KENNIS VAN ONZE HEERE JEZUS CHRISTUS.

Predikanten en gemeenteleden kunnen dan baat hebben bij het lezen van geschriften waarin de betekenis van de Persoon en het werk van de Heere Jezus Christus helder uiteen worden gezet. Geschriften uit het verleden hebben daarbij een voordeel boven geschriften uit het heden. Dat is iets wat helaas niet altijd wordt beseft. Geschriften uit het heden moeten nog bewijzen of zij van blijvende waarde zijn. Er zijn meerdere geschriften uit het verleden die dat bewijs al lang hebben geleverd.

Een daarvan is het zeventiende-eeuwse geschrift The Marrow of Modern Divinity (Het merg van de moderne godgeleerdheid). Moderne godgeleerdheid of theologie plegen wij – en helaas in bijna alle gevallen niet ten onrechte – argwanend of afwijzend te bezien. Echter, in de zestiende en zeventiende eeuw had moderne theologie een andere betekenis dan nu. Daarmee werd de theologie bedoeld van de reformatoren en van zeventiende-eeuwse gereformeerde theologen. Met moderne theologie werd aangegeven dat het niet om de theologie van de Vroege Kerk of de Middeleeuwen ging.

Edward Fisher, de auteur van het genoemde werk, ontvouwt in een dialoog tussen Neofytus (een jonge ware gelovige), Nomista (een christen die zijn zaligheid zoekt in de wet), Anti-nomista (een christen die de betekenis van de wet ontkent) en Evangelista (een dienaar van het Evangelie) de betekenis van het Evangelie van Gods genade. Hij maakt duidelijk dat het Evangelie niet een soort nieuwe wet is. Dat zien wij wel zo als wij de vruchten van het geestelijke leven losmaken van de persoon van Christus en het geloof in Hem. Voordat wij zien op Christus en buiten het zien op Hem gaan wij ons afvragen of wij aan de vereiste voorwaarden voldoen. Dat lijdt of tot moedeloosheid of tot zelfingenomenheid. Waarachtig geloof in Christus leidt tot kinderlijke gehoorzaamheid. Wie echt gelooft, ervaart wat God vraagt niet als een last. Hij mag Gods wet betrachten uit dankbaarheid. In de zeventiende eeuw bleef The Marrow of Modern Divinity relatief onopgemerkt. Echter, een herdruk ervan aan het begin van de achttiende eeuw heeft een hele strijd in de Schotse Kerk veroorzaakt, de zogenaamde Marrow Controversy. Daardoor kreeg het boek veel grotere bekendheid dan in de zeventiende eeuw het geval was. Ik zal op de genoemde twist niet tot nauwelijks ingaan. Een onlangs gepubliceerd boek is voor mij aanleiding een aantal lessen voor het heden uit zaken rond deze twist te trekken. Het bewuste boek is The Whole Christ: Legalism, Antinomianism & Gospel Assurance – Why the Marrow Controversy Still Matters van Sinclair Ferguson.

Aan het begin van de achttiende eeuw trof de Schotse predikant Thomas Boston dit werk aan onder het dak van een van zijn gemeenteleden. Het lezen van dit geschrift leidde tot een verdieping in zijn theologie en prediking. Meer dan tevoren het geval was, ging hij de betekenis van vrije genade verstaan en ging hij de Persoon en het werk van de Heere Jezus Christus centraal stellen in zijn boodschap. Hij wees zijn hoorders erop dat zekerheid van het geloof allereerst zekerheid is van de waarachtigheid van Gods beloften die in Christus ja en amen zijn. Zekerheid van de oprechtheid van je eigen geloof is daaraan ondergeschikt. Bestudering van The Marrow of Modern Divinity leerde Boston nog meer dan tevoren het geval was dat de wetenschap dat de Heere Jezus Christus de losprijs betaald heeft voor hen die Hem door de Vader zijn gegeven, niets af mag doen van het appèl tot allen om tot Christus te komen. Het tegendeel is het geval. Wie het juiste zicht ontvangt op Christus als de Zaligmaker van Gods uitverkorenen kan Hem feitelijk nog veel krachtiger prediken en indringender aanbieden dan hij die uitgaat van het feit dat Christus hoofd voor hoofd voor alle mensen stierf. Voor Boston leidde het lezen van The Marrow of Modern Divinity tot een verdieping van zijn prediking. In eigen gemeente en ver daarbuiten en dat tot op de dag van vandaag is Boston zelf door zijn geschriften tot rijke zegen gesteld. Heel terecht heeft John Duncan, een Schotse negentiende-eeuwse theoloog, Boston ‘a common place genius’ (een genie die zeer toegankelijk is) genoemd.

De geschriften van Boston en de gebroeders Erskine

Omdat Boston eens een collega vertelde hoeveel betekenis The Marrow of Modern Divinity voor zijn verstaan van het Evangelie had betekend, werd in 1718 een herdruk van dit geschrift verzorgd. Op deze eerste herdruk zijn nog meerdere andere gevolgd. Boston zelf deed in 1726 een uitgave verschijnen voorzien van uitvoerige noten van zijn kant. Hij weerlegde de zienswijze dat The Marrow of Modern Divinity uitging van de algemene verzoening (Christus is voor alle mensen gestorven) en liet het Bijbelse karakter zien van de wijze waarop in dit boek over geloof en geloofszekerheid wordt gesproken. De Schotse predikanten die zich keerden tegen de veroordeling van The Marrow of Modern Divinity door de nationale synode van de Kerk van Schotland zijn de geschiedenis ingegaan als de Marrowmen. Naast Thomas Boston zijn de bekendste van deze Marrowmen de gebroeders Ralph en Ebenezer Erskine. Van deze drie predikanten zijn meerdere geschriften in het Nederlands vertaald. Wie de Engelse taal niet machtig is, kan van deze vertalingen gebruik maken.

Boston is als theoloog ongetwijfeld de grootste van de Marrowmen. Zijn bekendste werk is Human Nature in its Fourfold State (De natuur van de mens in haar viervoudige staat). Er is een tijd geweest dat dit werk in een zeer groot deel van de gezinnen behorend tot de Kerk van Schotland was te vinden. De preken van Boston en de gebroeders Erskine kenmerken zich door een grote warmte en bewogenheid. Heel dicht wordt Christus bij de onbekeerde hoorders gebracht en heel diep wordt verwoord wie Hij voor de Zijnen is. Dat laatste element is door de grote gereformeerde theoloog Herman Bavinck uitdrukkelijk genoemd in een voorrede die hij in 1905 op een uitgave van de werken van de Erskines schreef.

Wordt vervolgd

Nunspeet, ds. P. de Vries

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 2018

Kerkblad | 24 Pagina's

De gehele Christus (1)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 2018

Kerkblad | 24 Pagina's