Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het leven van Simson (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het leven van Simson (2)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

RICHTEREN 13:4–7: HET WONDER VAN SIMONS GEBOORTE

Terugblik

In het vorige artikel stonden we stil bij de geestelijk donkere tijd waarin de geboorte van Simson werd aangekondigd. De kinderen van Israël deden wat kwaad was in de ogen van de Heere. De gevolgen bleven niet uit: de Heere gaf hen veertig jaar over in de hand van de Filistijnen. Te midden van het ontrouwe volk zorgt de Heere echter ook voor mensen die Hem vrezen: Manoach en zijn vrouw. Met nadruk werd ons voorgesteld dat zij onvruchtbaar was en niet baarde.

Wonder op wonder

Dat is voor de Heere echter geen hindernis. Integendeel. Hij zoekt haar op en zegt haar dat zij zwanger zal worden en een zoon zal baren. De eerste verzen van de levensgeschiedenis van Simson getuigen zo van wonder op wonder. Het is een wonder dat in die geestelijk dorre tijd zondaren aan de dienst van de Heere verbonden worden. Daar draagt de Heere zelf zorg voor. Daarbij is het een wonder dat Hij hen in de gestalte van een Engel opzoekt en aanspreekt. Maar daar is het niet klaar mee. Terwijl er naar de mens gesproken geen enkele mogelijkheid is dat er nieuw leven ontvangen zal worden, kondigt Hij de geboorte van een kind aan. En dan ook nog een zoon!

Gods eer schittert

Ja, als we al deze gebeurtenissen op een rij zetten dan schittert hierin alleen Gods trouw en eer. Hij is het die in dit alles zorg draagt. Wel zo dat voor iedereen duidelijk wordt dat Hij in dit alles de hand heeft. Niet de afgoden van de heidenvolken staan in voor het ontvangen van nieuw leven. Daarover beschikt slechts de levende God. En Hij is het die niet alleen zorg draagt voor de geboorte van een zoon. Hij maakt de ouders ook duidelijk dat dit jonge kind vanaf zijn geboorte aan God en Zijn dienst toegewijd zal zijn.

Aan God toegewijd

We lezen in vers 4 dat de Heere de vrouw van Manoach aanspoort om geen wijn of sterke drank te drinken en niets te eten wat onrein is. In vers 5 wordt de reden gegeven: ’Want zie, gij zult zwanger worden en een zoon baren, op wiens hoofd geen scheermes zal komen; want dat knechtje zal een nazireeër Gods zijn van moeders buik af’. De kleine jongen die geboren zal worden zal vanaf zijn geboorte een Nazireeër zijn! Dat is bijzonder. Wat een Nazireeër is, dat lezen we in Numeri 6. Het is iemand die zich voor een bepaalde periode in zijn leven voor de dienst van de Heere afzondert. Zo’n Nazireeër mocht zolang als hij Nazireeër was geen alcohol drinken, niets onreins eten en zijn haren mochten niet geknipt worden. Dat bleef zo, totdat een Nazireeër weer overging tot de normale orde. Dan mocht hij weer alcohol drinken en onrein vlees eten. Dan mochten ook zijn haren weer geknipt worden. Normaal werd iemand dus tijdens zijn leven een Nazireeër en dan ook nog voor een beperkte periode. Maar dat is heel anders bij dit kind. De Heere zegt dat hij vanaf het moment van zijn geboorte een Nazireeër zal zijn. En dat niet voor een periode, nee ‘tot op de dag van zijn dood’, zo lezen we in vers 7. Al de dagen van zijn leven zal de zoon van Manoach en zijn vrouw voor de dienst van de Heere afgezonderd zijn. Het is toch de heerlijkste boodschap die godvrezende ouders kunnen krijgen? De geboorte van een kind kan met zoveel vragen en zorgen gevuld zijn. Maar voor een godvrezende vader en moeder is het zielenheil van een zoon of dochter toch wel het allerbelangrijkste. En nu zegt de Heere hen aan dat hun zoon Hem vanaf de moederschoot zal dienen. Maar daar is nog niet alles mee gezegd.

Een verlosser

‘En hij zal beginnen Israël te verlossen uit der Filistijnen hand’, zo lezen we in het slot van vers 5. Dat is het meest wonderlijke rondom deze geboorteaankondiging. Het kind dat hen wordt toegezegd zal door de Heere gebruikt gaan worden om Israël te verlossen. Nee, zijn verlossing zal niet volkomen zijn. Hij zal beginnen met de verlossing uit de hand van de Filistijnen. Later zal koning David de strijd beslissen. Maar Simson zal een begin gaan maken om Israël te herstellen. En dat, terwijl Israël doorgaat met te doen wat kwaad is in de ogen van de Heere. Terwijl het volk er op geen enkele manier blijk van geeft zich opnieuw tot de Heere te bekeren en er op geen enkele manier schuldbelijdenis wordt gedaan. Ja, terwijl we er niet eens van kunnen lezen dat het volk de Heere begint aan te roepen om uitkomst, zoals dat eerder wel het geval was geweest, ziet de Heere naar Zijn verbondsvolk om en draagt zorg voor een verlosser. Het toont ons de trouw en goedheid van de Heere. Nog voordat het volk naar Hem vraagt, vraagt de Heere naar hen.

De Verlosser

Hier lopen de lijnen regelrecht door naar dé Zaligmaker en dé Verlosser Die God heeft willen schenken om zondaren uit de geestelijke duisternis en uit de macht van satan te bevrijden. In de persoon van Simson laat de Heere iets zien van het volkomen verlossingswerk van Christus. Zoals een onvruchtbare vrouw zwanger zal worden en dit knechtje zal baren, zo wordt Christus geboren uit de maagd Maria. Zoals Simson wordt gegeven, ondanks het ongeloof en de dwaasheid van het volk, zo zendt God Zijn eigen Zoon om dat wat verloren is te zoeken en zalig te maken. Zoals Simson zijn hele leven toegewijd zal zijn aan de Heere, zo is Christus volkomen toegewijd aan Zijn hemelse Vader. Zoals Simson geroepen wordt om Israël te gaan verlossen, zo zal Christus zondaren volkomen gaan verlossen van de zonde. Uit alles blijkt dat God Zelf zorg draagt voor deze volkomen verlossing. En alles, maar dan ook alles wat tot onze zaligheid nodig is, wordt in Hem gevonden en ontvangen. Zo getuigt de geboorteaankondiging van Simson van Gods trouw en genade. Een groot wonder, gelet op de ontrouw van Israël. En door genade krijgen Manoach en zijn vrouw oog voor dat wonder. Maar daarover in een volgend artikel meer.

Hardinxveld-Giessendam, ds. B.D. Bouman

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 2019

Kerkblad | 24 Pagina's

Het leven van Simson (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 2019

Kerkblad | 24 Pagina's