Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het gebed na. de predicatie (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gebed na. de predicatie (2)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

IN DRIE ARTIKELEN STAAN WE IN HET KERKBLAD STIL BIJ HET GEBED NA DE PREDICATIE. WE VERVOLGEN DIT GEBED: ‘EN OVERMITS HET U BEHAAGT DAT MEN BIDDE VOOR ALLE MENSEN, ZO BIDDEN WIJ U, DAT GIJ UW ZEGEN WILT GEVEN OVER DE LEER VAN UW HEILIG EVANGELIE, OPDAT HET OVERAL VERKONDIGD EN AANGENOMEN WORDE, OPDAT DE GANSE WERELD VERVULD WORDE MET UW ZALIGMAKENDE KENNIS, OPDAT DE ONWETENDEN BEKEERD, DE ZWAKKEN GESTERKT WORDEN, EN EEN IEGELIJK UW HEILIGEN NAAM, NIET ALLEEN MET WOORDEN, MAAR OOK MET DE DAAD GROOTMAKE EN HEILIGE.’

Bidden voor alle mensen, komen wij daar ook aan toe in onze gebeden? Of moeten we tot onze schaamte belijden dat we daarbij niet verder komen dan de kring van ons gezin en onze gemeente? Wie ziet dat iedere ‘zondaar Gods genade onmisbaar nodig heeft, en wie daarbij ontdekt heeft hoe overvloeiend groot Gods genade in Christus is, gaat bidden voor de naaste. Niet alleen onze naasten dichtbij, maar ook onze naasten ver weg. Opdat Gods Koninkrijk kome, naar de tweede bede van het gebed des Heeren. En vooral: opdat Gods Naam verheerlijkt wordt, naar de eerste bede van datzelfde volmaakte gebed van de Heere Jezus Christus. Als u Zijn Naam met uw hart lief gekregen hebt, zult u er toch naar verlangen dat Zijn Naam over de hele aarde verheerlijkt wordt? Wat ligt daarin een krachtige aansporing om dagelijks vurig te smeken om de komst van Gods rijk op deze aarde. Door middel van de prediking van het Evangelie in Zijn Kerk. Maar ook door middel van het zendingswerk, het evangelisatiewerk, en de evangelieverkondiging onder het Joodse volk. En is juist Gods dag niet daarom ook gegeven, om in het bijzonder te bidden om de komst van Zijn Koninkrijk? In ons persoonlijk gebed, en in het ambtelijk gebed in de gemeente. ‘Opdat men op de aarde Uw weg kenne, onder alle heidenen Uw heil’ (Ps. 67:3).

Daarbij werkt God wel middellijk. Hoewel Hij niemand nodig heeft, wil Hij toch mensen gebruiken in Zijn dienst. Zendelingen, evangelisten en predikanten. Juist met het oog daarop klinkt hier: ‘Wil tot dat einde getrouwe dienaars in Uw oogst zenden, en die alzo begiftigen, dat zij hun dienst getrouwelijk mogen bedienen. Daarentegen, wil uitroeien alle valse leraars, grijpende wolven en huurlingen, die hun eigen eer en nuttigheid zoeken, en niet de eer Uws heiligen Naams alleen, noch der arme mensen welvaart en zaligheid.’ Getrouwe dienaars, daar wordt om gebeden. Mannen, die persoonlijk Gods genade in de Heere Jezus Christus kennen, en die de verborgen omgang met de HEERE beoefenen. Mannen, die zich door God Zélf geroepen weten om het Evangelie verkondigen: ‘En heeft het Woord der verzoening in ons gelegd’ (2 Kor. 5:19). Wat is dat onmisbaar voor de dienst in Gods Koninkrijk. Om vóór alle dingen dienaar van het Woord te zijn. Om geen mensen te behagen, maar de volle Raad van God te verkondigen. Uit liefde voor de eer van God en het behoud van zondaren. Om te spreken over de drie stukken die ons nodig zijn om getroost te leven en zalig te sterven: ellende, verlossing en dankbaarheid. Om te spreken over de twee wegen op reis naar onze eeuwige bestemming: hemel en hel. En om vooral te spreken over de ene Naam: van de Heere Jezus Christus. ‘En de zaligheid is in geen ander; want er is ook onder den hemel geen andere naam, die onder de mensen gegeven is, door welken wij moeten zalig worden’ (Hand. 4:12).

Juist aan deze getrouwe Woordbediening zijn alle geroepen dienaren van het Evangelie te herkennen. In tegenstelling tot de geestelijke huurlingen die zich niet bekommeren om de eer van Gods Naam en het behoud van zielen. Die slechts hun eigen eer zoeken. Laat het ons gebed zijn en blijven dat God wereldwijd méér getrouwe dienaren zenden zal. ‘Wil ook Uw Christelijke gemeenten, die Gij overal geroepen hebt, genadiglijk bewaren en regeren, in enigheid des waarachtigen geloofs en godzaligheid des levens, opdat Uw Rijk dagelijks moge toenemen, en des satans rijk te schande worde, totdat Uw Rijk volkomen worde, als Gij alles zijn zult in allen.’

In drie artikelen

Na en naast het gebed voor de wereldwijde verkondiging van het Evangelie, mag er ook in het bijzonder gebeden worden voor de voortgang van Gods werk in de christelijke gemeente. Opdat de levende Kerk van Christus zal worden uitgebreid en zal worden verdiept in het geloof. Totdat de dag aanbreekt waarop de laatste uitverkorene zal zijn toegebracht en God alles en in allen zal zijn. Naar die grote toekomst stuwt Hij de geschiedenis van de wereld. Zien wij er ook, biddend, naar uit?

Tot dat ogenblik rust ook de roeping op elke christen om te bidden voor onze overheden. ‘Ik vermaan dan vóór alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen voor alle mensen’ (1 Tim. 2:1-2). Die roeping geldt in het bijzonder voor het gebed van de gemeente in de eredienst. Juist daarom lezen we hier: ‘Wij bidden U ook voor de wereldlijke regering: voor alle koningen, vorsten en heren. Maar inzonderheid bidden wij voor degenen die Gij over ons gesteld hebt. Geef dat hun regering daartoe gericht zij, dat de Koning aller koningen over hen en hun onderdanen regeren moge, en het rijk des duivels, hetwelk een rijk is van alle schandelijkheden en ongerechtigheden, door hen, als Uw dienaars, hoe langer hoe meer verstoord en teniet gemaakt worde, en dat wij onder hen een gerust en stil leven leiden mogen, in alle godzaligheid en eerbaarheid.’

Onze overheden zijn ons door God gegeven, zie Romeinen 13:1. Ze worden geroepen om ons naar de eis van Zijn wet te regeren (Pred. 12:13). Juist daarom hebben zij onze voorbede ook nodig. Wat is het daarom belangrijk om regelmatig voorbede te doen voor het college van B&W, voor de gemeenteraad, voor de provinciale staten, voor onze landelijke overheid, en ook voor het Europees Parlement. En geldt die noodzaak van voorbede ook niet in het bijzonder voor allen, die de stem van Gods Woord verlangen te laten horen in het politieke leven? Wat hebben zij het nodig, op hun vaak moeilijke en eenzame posten, om gedragen te worden door het gebed.

Nog een laatste leermoment in dit artikel ontvangen we tot slot in deze passage: ‘Voorts bidden wij U voor al onze medebroeders, die onder den paus of Turk vervolging lijden. Wil hen met Uw Heiligen Geest troosten, en genadiglijk daaruit verlossen; en laat niet toe dat de gedachtenis Uws Naams op aarde uitgeroeid worde, opdat de vijanden Uwer waarheid zich niet beroemen tot Uw oneer en lastering. Maar indien het Uw Goddelijke wil is, dat de gevangen Christenen met hun dood der waarheid getuigenis geven en Uw Naam prijzen, zo geef hun troost in hun lijden, dat zij zulks van Uw Vaderlijke hand opnemen, en, daarin Uw wil volgende, standvastig blijven, hetzij in leven of in sterven, tot Uw eer, tot stichting Uwer gemeente, en tot hun zaligheid.’ Ook vandaag zijn er wereldwijd talloze vervolgde christenen. Wat hebben zij ons gebed nodig. Ons persoonlijk gebed, maar niet minder onze ambtelijke voorbede. Opdat ze zullen volharden in de belijdenis van Jezus’ Naam. Niet op grond van onze gebeden, maar op grond van Zijn voorbede. Alzo Hij altijd leeft, om voor Zijn Kerk te bidden. Is dat ook u tot troost?

Waarder, ds. G. Kater

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juni 2019

Kerkblad | 24 Pagina's

Het gebed na. de predicatie (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juni 2019

Kerkblad | 24 Pagina's