Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Afscheid, bevestiging en intrede

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Afscheid, bevestiging en intrede

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bevestiging en intrede ds. G. Kater in de HHG Arnemuiden

Na lange tijd vacant te zijn geweest werd de Hersteld Hervormde Gemeente van Arnemuiden verblijd met een eigen herder en leraar. Ds. G. Kater is zaterdagmorgen 29 juni 2019 bevestigd als predikant van de HHG te Arnemuiden. In deze dienst ging dr. P.C. Hoek uit Sommelsdijk voor. De Schriftlezing was uit Handelingen 20:17-38, tekst voor de preek was Handelingen 20:28: ‘Zo hebt dan acht op uzelven, en op de gehele kudde, over dewelke u de Heilige Geest tot opzieners gesteld heeft, om de Gemeente Gods te weiden, welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed.’

Dat zal een grote indruk gemaakt hebben, maar ook een diepe indruk achtergelaten hebben, als de ouderlingen van Efeze ontboden worden afscheid te nemen van de apostel Paulus. Ze zullen de apostel niet meer zien, althans niet meer in dit leven. Nog een laatste gesprek, een laatste groet, een laatste gebed. Paulus blikt terug hoe hij onder hen gediend heeft, hoe het hen vergaan is. Paulus blikt ook vooruit naar wat hen straks te wachten staat, maar ook naar wat hem te wachten staat en hij kijkt de broeders uit Efeze dringend aan. Nu het tijd is om te scheiden komt het op deze broeders aan, een hele roeping en zegt: ‘Zo hebt dan acht op uzelf’. De broeders moeten opmerkzaam zijn. De eerste die opzicht nodig heeft is de herder. Want hoe zullen we bij anderen aandringen op geloof en bekering, als we zelf niet door het geloof een leven van bekering leven. Augustinus zegt ergens: ‘Hoe zullen we anderen de weg wijzen, als we zelf de weg niet weten?’ Als we zelf genade kennen, weten we dat de hele kudde dit nodig heeft, dat ouderen, kinderen in gezondheid en ziekte niets zo nodig hebben als Gods genade. Zo heb dan acht op uzelf. Dat geldt ook voor de gemeente, onderzoek de Schriften, altijd weer de knieën buigen. Jezelf laten onderzoeken door de Heilige Geest. Zie of er bij mij een schadelijke weg is en leidt mij op de eeuwige weg. Calvijn zegt: De zaligheid van de herders is de kroon van de kudde. De boze loert op de kerk om de mensen af te trekken. De boze laat de kudde niet met rust. Zo hebt dan acht op uzelf en op de gehele kudde. Paulus draagt de oudsten uit Efeze dit niet op, maar de Heilige Geest die hen tot opzieners gesteld heeft. Zo bent u, ds. Kater, tot opziener gesteld van deze gemeente, om onvermoeibaar, onverkort, onophoudelijk Christus te verkondigen.

Ds. Kater werd toegezongen uit Ps. 20 :1.

In de middagdienst ging ds. Kater voor, de Schriftlezing was uit 1 Korinthe 1:17-31, met als tekst: 1 Korinthe 1:23 en 24. ‘Doch wij prediken Christus den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid; maar hun die geroepen zijn, beide Joden en Grieken, prediken wij Christus, de Kracht Gods en de Wijsheid Gods.’

Thema: De prediking van het Evangelie

1. De inhoud van het Evangelie

2. De afkeer van het Evangelie

3. De troost van het Evangelie

De diepste levensroeping van de apostel Paulus was ‘Wee mij als ik het Evangelie niet verkondig’. De eerste en hoogste roeping is ‘de prediking van het Evangelie’. Paulus schrijft een brief aan de christelijke gemeente te Korinthe, een brief om onderwijs te geven. Er leven allerlei gedachten over de prediking en inhoud van de prediking. Het gaat bij de prediking van het Evangelie niet om de vorm of mooie woorden, maar om de inhoud: ‘doch wij prediken u Christus de Gekruisigde’. Dat is de inhoud van de prediking, dat is het hart van de prediking, ook in 2019. Christus de Gekruisigde. Paulus weet dat iedere zondaar Christus nodig heeft om verlost te worden van de toorn van God. Paulus weet ook dat er een volheid van Gods genade in Christus te vinden is en dat God op het hoogst verheerlijkt wordt, wanneer zondaren door Christus gezaligd worden. Daar kan Paulus geen genoeg van krijgen, om Christus aan te prijzen. Gods eniggeboren Zoon, onze Heere. In de prediking van het Woord valt het licht op de Parel van grote waarde, Christus. Als het gaat over Christus gaat het ook over het werk van de drie-enige God. Christus, de Messias is gezalfd door God de Vader met de Heilige Geest, tot Profeet Die onderwijs geeft, tot Priester Die verzoent en tot Koning Die regeert. De Gekruisigde Christus is het hart van de prediking.

Er is ook afkeer van het Evangelie. Paulus schrijft verder: ‘den Joden wel een ergernis en den Grieken een dwaasheid’. De Joden die zich beroemen dat ze het nageslacht van Abraham zijn, die verwachten door zich stipt aan alle wetten en geboden te houden behouden te zullen worden. De Grieken een dwaasheid, zo iemand die de kruisdood stierf, is dat degene die ons verlossen moet? Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken. Wat een afkeer is er van het Evangelie van de Gekruisigde. Diezelfde afkeer leeft in ieder natuurlijk mens, maar wat een wonder van Gods genade als zulke mensen door het Evangelie van de Gekruisigde zalig worden.

Nu de troost van het Evangelie, ‘maar hun die geroepen zijn, beide Joden en Grieken, prediken wij Christus de kracht Gods en Wijsheid Gods’. De prediking van het kruis van Christus zal vrucht dragen. God roept door de prediking van het Evangelie. Die roep komt tot een ieder en is onvoorwaardelijk en welmenend, Hij roept een ieder tot bekering en tot geloof in de Heere Jezus Christus. Wat een voorrecht te mogen leven onder de prediking, waarin de Heere laat doorklinken dat Hij ons behoud op het oog heeft. Want hoe zullen we de toorn van God ontvlieden, als we op zo’n grote zaligheid geen acht geven? Dat er toch niemand is, die betwijfelt dat God zondaren door het Evangelie roept. In het Evangelie wordt aangedrongen: bekeer u tot God en vlucht tot de Heere Jezus. Als het Evangelie verkondigd wordt, is het Christus Zelf Die spreekt, ‘Wij bidden u van Christus wege, laat u met God verzoenen’. God moet mij roepen, want ik ben van God afgedwaald door alle zonden. God wil mij nochtans genadig zijn en daarom roept Hij tot bekering en geloof. Die onze ogen opent voor de oneindige heerlijkheid van Christus en de gewilligheid van de Heere Jezus om zondaren zalig te maken. Voor elke zondaar die door het Woord en de Heilige Geest geroepen wordt, wordt Christus de Kracht van God en de Wijsheid van God. Zo wordt Christus ons allen verkondigd.

Wethouder Chr. Dekker sprak ds. Kater toe namens de burgerlijke gemeente Middelburg. Dr. M. Klaassen namens de plaatselijke kerken, dr. P.C. Hoek namens de classis Zuid-West en ouderling E. Bouwsma namens de kerkenraad, kerkvoogdij en gemeente. Ds. Kater werd toegezongen uit Psalm 119:9. Ds. Kater diende hiervoor ruim 4 jaar de gemeente Waarder.


Afscheidsdienst van de HHG Scherpenzeel-Renswoude

Na bijna 8 jaar als predikant aan onze gemeente verbonden te zijn geweest, heeft ds. W.J. van den Brink op zondagmorgen 7 juli 2019 afscheid genomen van de hersteld hervormde gemeente Scherpenzeel-Renswoude. De afscheidspreek was vanuit 2 Petrus 1 vers 19, met als thema ‘Heb acht op het profetische Woord’, 1. een Goddelijke stem, 2. een schijnend licht en 3. een opgaande ster.

Petrus had op de berg van verheerlijking een bijzondere ervaring gehad samen met Johannes en Jacobus. Hij denkt daaraan terug bij het schrijven van zijn 2e zendbrief. Maar hij wijst zijn lezers en hoorders op het profetisch woord dat zeer vast is. Er hoeft geen bijzondere ervaring te zijn maar het profetische woord dat vast staat wijst ons naar het licht schijnende in de duistere plaatsen. Als we daarop acht slaan en naar handelen mogen we het Licht zien. Dan gaat de Morgenster op in onze harten, deze Morgenster wijst heen naar Christus. Als we acht slaan op het profetisch woord, dat niet afhankelijk is van bepaalde personen, mag het gemeentewerk ook doorgaan bij het vertrek van een predikant. Ds. Van den Brink sluit zijn preek af met Openbaring 22:16-21 waar ook gesproken wordt over de Morgenster.

Namens de burgerlijke gemeente werd hij toegesproken door burgemeester H. de Vries en die benadrukte wat voor een bindende factor hij is geweest tussen kerk en staat. Namens de kerkenraad en gemeente werd ds. Van den Brink toegesproken door ouderling van dienst D. Uitbeijerse.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 2019

Kerkblad | 24 Pagina's

Afscheid, bevestiging en intrede

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 2019

Kerkblad | 24 Pagina's