Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE MOORDENAAR EN HET VAGEVUUR

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE MOORDENAAR EN HET VAGEVUUR

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

't Is niet altijd prettig vragenbus-redakteur te zijn. Pater Otten, van de Bazuin. zou geen mensch moeten zijn, wanneer hij wel niet eens het geduld verloor. Vooral wanneer Protestantsche vragers (meenen ze het of niet?) hem bestoken met allerlei uit den Bijbel, wat met de Roomsche leer, klaarder dan de dag, niet strookt. Zóó wordt in het nummer van 28 Febr. j.1. J. v. B. te Goes afgezouten met: „Ik heb al zoo dikwijls over de zoogenaamde andere kinderen van Maria geschreven, dat het me tegenstaat er al weer over te beginnen. Van die bewering van sommige Protestanten is niets waar. Niet alle Protestanten houden vol, dat Maria nog andere kinderen heeft gehad. Die zoogenaamde broeders en zusters van Jezus waren verwanten van hem, wat naar oostersch spraakgebruik heel gewoon was en is."

En op de vraag naar het derde kruiswoord, gericht tot den eenen moordenaar, luidt het antwoord: „Neen de goede moordenaar heeft geen vagevuur gehad. Dat heden van Christus beteekent niet: heden zeg ik u, enz., maar dat hij van heden in het Voorgeborchte der Aartsvaders, Abrahams schoot, zou zijn. Het is ook volstrekt niet de leer der Katholieken, dat alle zielen naar het Vagevuur moeten. Dit meenen sommige Protestanten wel, maar dat is er ver naast."

Hier hebben we dan een Roomsche verklaring, die eerlijk is.Niet in de hel en niet in het vagevuur komt de moordenaar terecht. De Roomsche kerk plaatst hem onder de aartsvaderen. Jezus spreekt van het paradijs.

Toch valt met zulk een verklaring feitelijk het heele vagevuur-leerstuk. Zegt kardinaal Gibbons niet: „De katholieke kerk leert, dat er in het toekomstig leven, buiten de beide plaatsen van eeuwige foltering voor de vervloekten en van immerdienende rust voor de zaligen, een tusschenstaat van tijdelijke bestraffing bestaat voor hen, die met kleine zonden op het geweten gestorven zijn; of voor hunne reeds vergeven zonden aan de goddelijke gerechtigheid nog niet geheel voldaan hebben." Het kwaad, waarvoor de moordenaar aan het kruis kwam, zal toch geen kleine zonde genoemd kunnen worden. En dat de moordenaar, naar des kardinalen uitspraak, gelegenheid had gehad voor zijn zonde aan de goddelijke gerechtigheid te voldoen, is toch zeker ook uitgesloten. Dus blijft geen andere weg over, dan dat verondersteld wordt, dat met den moordenaar een hooge uitzondering gemaakt werd, zoodat hem het vagevuur, waardoor zelfs de heilige Vaders heen moeten, gespaard bleef.

We laten het rusten. Maar dezen indruk geeft ons het woord des Heeren tot den moordenaar en de verklaring van de Vragenbus-redakteur, dat het met de heilsleer van Rome, gezien de uitspraken der H. Schrift, niet in orde is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juni 1931

De Klok | 4 Pagina's

DE MOORDENAAR EN HET VAGEVUUR

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juni 1931

De Klok | 4 Pagina's