Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

OM TE OVERDENKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

OM TE OVERDENKEN

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Joh. VI : 55. "Mijn vleesch is waarlijk spijs en mijn bloed is waarlijk drank."

Gelijk het lichaam door vasten uitteert en wegkwijnt, zoo zal ook de ziel, als zij niet door het hemelsche brood verkwikt wordt, spoedig vergaan van honger. Want als Christus verzekert, dat Zijn vleesch waarlijk spijze is, dan beteekent dit, dat de zielen bij gemis van die spijze honger lijden. Daarom zult gij dan in Christus het leven vinden, als gij het levensvoedsel in Zijn vleesch zoekt. Zoo betaamt ons met Paulus te roemen (I Cor. 2 : 2) dat ons niets gaat boven Christus en Dien gekruist, omdat zoodra wij van de lofferande Zijns doods afwijken, ons niets dan de dood voor oogen staat. En langs geen anderen weg brengt Hij ons tot het gevoelen van Zijn Goddelijke kracht, dan door Zijn dood en opstanding. Omhels dan Christus, den knecht des Vaders, opdat Hij zich aan U betoone te zijn het beginsel des levens. Want omdat Hij zichzelve ontledigd heeft, daarom zijn wij verrijkt met allen overvloed van goederen. Zijn vernedering en nederdaling ter helle heeft ons in den hemel gebracht. Door het dragen van den vloek des kruises heeft Hij 'n heerlijke banier der gerechtigheid opgericht. Maar waarom spreekt Christus afzonderlijk van Zijn bloed, dat toch in het vleesch begrepen is?

Ik antwoord, dat Hij rekening gehouden heeft met onze onkunde. Want als Hij spijs en drank afzonderlijk noemt, leert Hij ons, dat het leven, dat Hij geeft in alle deelen volkomen is, opdat wij het ons niet voorstellen als slechts half of gebrekkig. Alsof Hij zeide, dat ons geen enkel deel des levens ontbreken zal, zoo wij fnaar Zijn vleesch eten en Zijn bloed drinken. Zoo ook in het Avondmaal, dat met deze leer overeenkomt, stelt Hij zich niet tevreden met het teeken des broods, maar voegt er tevens den beker bij. opdat wij een dubbel waarmerk des levens daarin zouden hebben, en leeren met Hem alleen tevreden te zijn. En niemand zal immers ook in Christus een deel des levens vinden, zoo hij niet vasthoudt, dat Hij geheel en volkomen het leven voor hem is.

(Uit: Calvijn, Verklaring van het Evangelie van Johannes).

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 december 1931

De Klok | 4 Pagina's

OM TE OVERDENKEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 december 1931

De Klok | 4 Pagina's