Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het geloof onzer vaderen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het geloof onzer vaderen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ge hebt het imponeerende artikel gelezen door Kardinaal Gibbons over de Katholiciteit van Rome's kerk. Niemand denkt er aan te bestrijden, dat de roomsche gemeenschap verspreid is over de geheele wereld. Er is wel geen volk op aarde, of Rome is er in geslaagd, daar door te dringen. Alom weerklinkt het Mis-lied van den priester, in West en Oost, in China en Japan, zoowel als te midden der Afrikaansche wouden. De zendingsactie is wèl georganiseerd, en hun, die uitgezonden worden nrn de prinselijke vaan onder He heidenen te planten, ontGe hebt het imponeerende artikel gelezen door Kardinaal Gibbons over de Katholiciteit van Rome's kerk. Niemand denkt er aan te bestrijden, dat de roomsche gemeenschap verspreid is over de geheele wereld. Er is wel geen volk op aarde, of Rome is er in geslaagd, daar door te dringen. Alom weerklinkt het Mis-lied van den priester, in West en Oost, in China en Japan, zoowel als te midden der Afrikaansche wouden. De zendingsactie is wèl georganiseerd, en hun, die uitgezonden worden nrn de prinselijke vaan onder He heidenen te planten, ontbreekt het noch aan moed, noch aan vaak bewonderenswaardige toewijding.breekt het noch aan moed, noch aan vaak bewonderenswaardige toewijding.
De roomsche kerk wereld-kerk! Zonder twijfel.
Maar is zij daarom, dus omdat zij overal is vertegenwoordigd, de „katholieke" kerk, die wij belijden in de 12 artikelen des Geloofs?
Gibbons meent, dat dit inderdaad voldoende is. Het feit, dat Rome nu eenmaal en sinds eeuwen „katholiek" heet, beteekent „negentiende van het recht", die naam ook te dragen in den zin van de belijdenis der christelijke kerk. Wij cursiveeren dit laatste, want daarop komt het aan. Het gaat er niet om of er katholiciteit is, maar of deze katholiciteit wezenlijk die is, welke de kerk van Christus belijdt. En dan blijkt ons, dat de kerk van Christus van de oudste tijden af een katholiciteit des geloofs erkent, terwijl Rome een katholiciteit der aanschouwing bedoelt.
In de Apostolische Geloofsbelijdenis leest ge: ik geloof een heilige, katholieke algemeene) christelijke kerk. Sindsdien heeft de kerk zich over de geheele wereld uitgebreid. En toch is ook dit stuk des geloofs object van geloof gebleven, en niet een voorwerp van aanschouwing geworden. Want niet de uiterlijke gestalte van het Christendom, niet zijn uitgebreidheid over de wereld, niet zijn millioenengetal heeft te maken met zijn katholiciteit, maar alleen het verborgen en onnaspeurlijke werk des H. Geestes in menschenharten onder alle volken, natiën en tongen. Waar het werk des Geestes is, dat opbloeit in het geloof van Jezus Christus, daar is de kerk. En van dit werk des Geestes belijden we, hoe het één is in allen, die van Christus zijn, heilig en volmaakt, doordringend in de geheele wereld.
De katholiciteit der kerk in den H. Geest en in het geloof kan noch aanschouwd, noch gedemonstreerd worden. En daarom behoort zij tot wat ons, op grond van het Woord Gods, te gelooven is gegeven. Als Gibbons, om een „helder licht" te werpen op Rome's ware katholiciteit, de Algemeene Kerkvergadering van het Vaticaan in 1869 noemt, met meer dan duizend bisschoppen enz. uit alle landen, maakt dit ten slotte op ons geen indruk. Noch praal, noch getal, noch zichtbare uitgebreidheid beslissen.
De grond om vreugdevol de Algemeenheid der kerk te belijden, is alléén het Verbond Gods, dat de genade in Christus toezegt aan die nabij en aan die verre zijn, zoovelen als de Heere onze God roepen zal van de kinderen der aarde. En als wij hier en daar en overal Gods Woord gepredikt zien en het Geloof geschonken, zeggen we: God is getrouw en gaat voort Zijn belofte te vervullen, totdat de kerk uit haar verbreiding, die ook haar verspreiding is, tot éénheid opgetrokken en zichtbaar wordt in de toekomst van Jezus Christus.
Het zichtbaar worden van de algemeenheid der kerk, dat groot verlangen aller geloovigen, kan op aarde slechts zeer ten deele zijn. Het behoort tot den Dag des Heeren, en niet tot de dingen des tijds, juist omdat deze algemeenheid in wezen zaak des Geestes en niet der uiterlijkheid en der vormen is.
Predikte Rome het Woord, ware het geloof dezer kerk het geloof in den gekruiste als éénigen Middelaar Gods en JCJ. menschen, zou haar ijver zijn de gehoorzaamheid in Christus alleen — de roomsche kerk zou met haar stevig wereldverband een zwakke schaduw mogen heeten van de ware katholiciteit: het eene, in heerlijkheid gestelde Lichaam, waarvan Jezus het hoofd is.
Hoe duidelijk echter mist Rome de relatie met deze katholiciteit. De pauselijke heerschappij-gedachte heeft de regeering van het Woord verdrongen, en de noodzakelijk geachte onderworpenheid aan het kerkelijk instituut heeft de verlossende kracht van het geloof in den Eénen, die zalig maakt, gebonden.
Rome noemt zich de katholieke kerk. Zij acht zich de eenige gemeenschap op aarde, die „recht" op dezen naam heeft. Maar de katholiciteit in den zin van onze belijdenis ligt elders. Zij is daar, waar het Woord des Konings heerschappij heeft, al was het slechts in ééne ziel. Zij is voorwerp van ons geloof, terwijl het Evangelie lichtend over de aarde gaat. Zij zal eens voorwerp zijn van aanschouwen, als Christus zelf zichtbaar in heerlijkheid wederkomt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 mei 1934

De Klok | 4 Pagina's

Het geloof onzer vaderen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 mei 1934

De Klok | 4 Pagina's