Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Twijfel aan Jezus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Twijfel aan Jezus

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Johannes in de gevangenis — zeide tot Hem: „Zijt gij degene, die komen zou of verwachten wij eenen anderen? Mattheus 11 : 22 en 3.

Heeft Johannes de Dooper getwijfeld aan Jezus? Of zond hij zijn leerlingen naar Jezus opdat zij een antwoord zouden ontvangen op al hun vragen? De discipelen van Johannes hebben meer moeilijkheden gehad van het optreden van den Heiland. Zij konden al niet begrijpen, dat allen Jezus nagingen en hun meester verlieten. Zij hadden ook gevraa'gd waarom zij en de Farizeën wel vasten en .de discipelen van Jezus niet. Conflicten en moeilijkheden aan alle kanten. En nu hun meester in de gevangenis! Hoe kan dat. Waarom werpt hij, die zoo groote wonderen doet de kerker van Johannes niet open. Waarom maakt hun Koning Zijn dienstknecht niet vrij? En de twijfel sluipt in hun hart: „Is Hij wel degene voor wien zij hem houden? 't Is ook voor hem zelf, dat Johannes hen uitzendt. Maar zou Johannes niet dezelfde bange vraag hebben in zijn hart? Onze bovengeschreven tekst laat sterk uitkomen, dat hij zelf de vraag stelde aan Jezus. Door den mond van twee van zijn discipelen stelt hij de vraag: „Zijt gij degene, die komen zou, of verwachten wij eenen anderen?" Ook Johannes is in twijfel en stelt een vraag. Johannes, de wegbereider des Heeren de antwoorder aan het volk is nu vrager geworden. Hij, die zoo klaar en duidelijk heeft uitgeroepen: Hij is het! heeft de bange vraag in zijn ziel: zou Hij het zijn? Hij, die zoo diep het zaligmakend werk van den Zaligmaker heeft geschouwd en Hem heeft aangewezen als het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt, is in groot gevaar Hem uit het oog te verliezen. Die aan anderen den weg mocht wijzen, is zelf den weg kwijt geraakt. De weg van Johannes is dan ook een zeer diepe weg. Als de heraut heeft hij de komst van zijn Koning en het koninkrijk der hemelen aangekondigd. Zonder aanzien des persoons heeft hij ook het recht Gods gehandhaafd, ook tegenover Herodes en hem zijn zonde voorgehouden. En omdat hij zonde zonde heeft genoemd, zit hij nu in de gevangenis. Waarom laat zijn Koning dit toe. Zal Johannes niet eiken dag hebben uitgezien naar zijn verlossing. Zal de Heere Jezus niet plotseling de kerkerdeur openwerpen en voor hem staan als overwinnaar van den boozen Herodes. Maar dag na dag gaat voorbij en Jezus komt niet. Vergeet Hij zijn dienstknecht? Of is alles één groote vergissing? Is Jezus toch niet de beloofde Messias. Of deelt zijn wegbereider niet meer in Zijn gunst. Zoo gaan al de baren en golven over hem heen en komt de twijfel al erger zijn ziel verschrikken. En dan moet hij zekerheid hebben en laat aan Jezus vragen: „Zijt Gij het of zijt Gij het niet?" Gelukkig dat hij 't aan Jezus vraagt! Daar is tweeërlei twijfel. Een angstig geweten, dat vraagt om er af te komen. Een hopen dat er maar geen God en geen Jezus is, om dan zonder zorg eigen weg te kunnen gaan. Maar Johannes vraagt zekerheid dat Jezus waarlijk de Zaligmaker is. Als het niet zoo ware: „Mijn God waar was zijn hoop, zijn moed gebleven. Hij was vergaan in al zijn smart en rouw." En de boodschappers komen terug met het antwoord. Hij is het! De Messiaansche teekenen doet Hij alle. Het woord van de Profeten is in Hem vervuld. Hij doet groote teekenen en wonderen. Toch komt Hij Johannes niet verlossen. Deze krijgt zekerheid, maar blijft in den kerker. Maar nu met Zijn Woord! Door dat woord wekt Jezus geloof. Ook Johannes moet uit geloof, op het Woord leven. Zegt zijn twijfelend hart „neen", dan zegt het Woord „ja"! En door de genade van den Heiligen Geest zegt ook het hart van Johannes weer amen. En de kerkerdeur is opengegaan, toen de scherprechter binnentrad om aan een vreeselijke dronkemansbelofte van Herodes te voldoen. Straks wordt het hoofd van Johannes op een schotel aan de goddelooze Salomo getoond. Maar de hemelpoort is voor Johannes opengegaan om daarboven met alle gezaligden te zingen het lied van Mozes en van het Lam: „Profeten, martelaars vermelden daar Uw eer." Dat wij ook door Gods genade in deze wereld, waar het onrecht triompheert, verstaan dat Zijne wegen anders zijn, dan onze wegen. Dat Hij, die het schijnbaar verliest, voor eeuwig heeft overwonnen. Zijn koninkrijk is niet van deze wereld. Daarom klinkt Zijn Woord: Zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden. Voor ons natuurlijk Verstand is de gang van zaken een „skandalon", een schandaal. Maar heilig, wanneer Hij ons overwint met Zijn Woord: „Gij zult het na dezen verstaan." Dat hebben ook de discipelen moeten leeren toen zij van het kruis van Jezus zijn weggevlucht en Zijn opstanding niet geloofden. Zoo moeten wij in dezen adventsdagen weer leeren wie Jezus is en wat Hij doet en hoe Hij alles doet. Hij is zoo gansch anders dan wij, die aardsch uit de aarde zijn en open deuren en vensters willen naar de wereld heen. Wij willen Zijn macht en heerlijkheid hiér zien en op onze wijze door Hem geholpen worden. Hij doet het op Zijn wijze. Zijn weg is hooger, anders, beter! En de nood, de strijd en ook de twijfel brengt door Gods genade dichter bij Hem om het Hem te vragen: O zeg mij, dat Gij het zijt! De wereld blijft naar anderen vragen en rusteloos naar wat anders zoeken. Maar het geloof vindt in alle onrust de rust en zingt de psalm in den nacht:
„Ik blijf den Heer verwachten,
Mijn ziel wacht ongestoord,
Ik hoop in al mijn klachten op Zijn onfeilbaar woord."

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1937

De Klok | 4 Pagina's

Twijfel aan Jezus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1937

De Klok | 4 Pagina's