Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dat gaat den Roomschen kant uit!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dat gaat den Roomschen kant uit!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de Engelsche Staatskerk komt telkens weer aan het licht, welk gevaar er in schuilt, wanneer de eeredienst goeddeels opgaat in de liturgie. Een artikel v a n Ds. D i j k s t r a in het Chr. Soc. Dagblad illustreert dat voortreffelijk. Wij, die in ons Protestantsch Nederland nog genoeg van den reformatorischen zuurdesem zijn doortrokken, verbazen ons over de romaniseerde' neigingen, zich ook nu weer openbarende in het rapport, door een commissie van bovengenoemde Kerk kortgeleden in het licht gegeven. Men leze maar eens met groote aandacht, wat er over de Sacramenten in dit rapport wordt verkondigd. Daaruit kan men zien hoever de Anglo-Katholieken al zijn afgeweken van de eenvoudige leer der zaligheid, ons in Gods Woord voorgehouden.
Ziehier dan, wat Ds. Dijkstra in zijn artikel, getiteld „Een eigenaardig rapport in de Kerk van Engeland", schrijft: Een Commissie in de Kerk van Engeland, bestaande uit de vertegenwoordigers van de drie hoofdinrichtingen, is ruim 15 jaar bezig geweest om een rapport op te stellen, dat de geloofsmeeningen in de Engelsche Kerk heeft onderzocht. In Engeland is niet zooals bij ons de reorganisatie aan de orde, want de Engelschman vindt de inrichting van zijn Kerk in het algemeen buitengewoon voortreffelijk. Ze hebben de Apostolische Successie en wat wil men dan meer.
Wie zoo door de radio 's avonds eens een Engelschen kerkdienst volgt, komt wel onder den indruk van den schoonen dienst, al valt de preek meestal zeer tegen. In het Prayerbook wordt meer van de leer bewaard dan in de preek, dat is het voordeel van een goede liturgie. Maar het nadeel is, dat de verkondiging van het Woord in de schaduw treedt en de Belijdenis, vervat "in de 39 Artikelen, die de Engelsche Kerk heeft, geheel op den achtergrond komt. Het rapport, dat nu uitgekomen is. heeft voor ons zeer veel belangrijks. Het bevat twee inleidingen.o.a. van Dr. William Temple, voorzitter. Aartsbisschop van York. Daarop volgen de prolegomena en drie afdeelingen over: Verlossing, Kerk en Sacramenten, Leer der laatste dingen. Gelijk men weet kan men de drie richtingen in deze Kerk typeeren als Anglo- Katholieken, Evangelischen en Modernisten.
Ziehier wat deze drie tesamen gevonden hebben.
1. De onfeilbaarheid der H. Schrift wordt uitdrukkelijk verworpen.
2. Een Christen mag Engelen en duivelen symbolisch opvatten,.
3. De meerderheid acht een wonder de onderworpenheid van de natuurlijke orde aan geestelijke doeleinden: de minderheid houdt het met fysieke uniformiteit, een geleerde uitdrukking om het wonder te ontkennen en Gods wijsheid en majesteit alleen daarin op te merken.
Een groot deel van de Commissie zit natuurlijk ook met de maagdelijke geboorte en het ledige graf net als al de arme Christenen hier. De Kerk heeft daarover wel een vaste meening. dat erkennen ze, maar de broederen niet.
Bij de leer der Sacramenten komt uit dat de Anglo-Katholieken nogal een woordje meespreken. De doop beteekent en bewerkt de afwassching der erfzonde, Het teere punt van het bewaren van den geconsacreerden ouwel leidt tot de conclusie, dat ook het Heilig Avondmaal met gereserveerde elementen een geldige communie is. Over het al of niet geoorloofde van het ..Lof" kwam men niet in overeenstemming. Men weet dat het ,,Lof de vereering en de bewierooking is van den heiligen ouwel. En verder worden de vijf andere Sacramenten van Rome met een weinig afwijkenden vorm gewoonweg overgenomen. En aan de Sacramenten zelf wordt genadewerking toegeschreven.
Bij de leer der Sacramenten komt uit dat de Anglo-Katholieken nogal een woordje meespreken. De doop beteekent en bewerkt de afwassching der erfzonde, Het teere punt van het bewaren van den geconsacreerden ouwel leidt tot de conclusie, dat ook het Heilig Avondmaal met gereserveerde elementen een geldige communie is. Over het al of niet geoorloofde van het ..Lof" kwam men niet in overeenstemming. Men weet dat het ,,Lof de vereering en de bewierooking is van den heiligen ouwel. En verder worden de vijf andere Sacramenten van Rome met een weinig afwijkenden vorm gewoonweg overgenomen. En aan de Sacramenten zelf wordt genadewerking toegeschreven.
De commissie wilde niet ,,de geloofsleer", maar ,,de geloofsmeening" eens onderzoeken. Zoo zijn er ook bij ons, die h u n meening zoo bijzonder gewichtig achten en met de onfeilbaarheid van de Schrift (ik zeg niet feilloosheid) het niet kunnen vinden, omdat zij dan hun dierbare meeningen niet kunnen plaatsen.
De Kerk van Engeland kan niet beter doen, evenals de Kerk van Nederland, om tegen de particuliere meening het Woord te laten spreken. Vele Engelschen kennen hun prayerbook heel goed, behalve de 39 artikelen. De Commissie gaat er lijnrecht tegen in. Art. 28 zegt duidelijk, dat het Sacrament van des Heeren Avondmaal bij Christus' instelling niet is gereserveerd, noch vereerd. En de offerande van de Mis wordt genoemd een godlasterlijke fabel en een gevaarlijk bedrog. Evenzoo heet het in Art. 22, dat de Roomsche leer omtrent het vagevuur, de aflaten, beelden en relequien, aanroeping van heiligen ijdele uitvindingen zijn, niet op de Schrift gegrond en tegen het Woord van God.
Maar de Commissie weet het beter. Symbolische demonen zijn ook niet zoo moeilijk te bestrijden; en het geeft zooveel voldoening, dat de mensch het laatste woord heeft en niet det H. Schrift. Er zijn nog theologen in Engeland. Het is te hopen, dat ze deze Commissie eens hardhandig afstraffen, want ook de Kerk van Engeland is niet minder zinkende, dan die van Nederland. Het is goed dat wij in Nederland in 1938 den wereldgeest opmerken, die veel liever humaniseert dan theologiseert.

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 1938

De Klok | 4 Pagina's

Dat gaat den Roomschen kant uit!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 1938

De Klok | 4 Pagina's