Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

's Gravenhage

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

's Gravenhage

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

LEDEN(JAAR)VERGADERING.

Deze zal worden gehouden op Vrijdag, 1 Maart a.s., des avonds half negen in een der zaaltjes van het Wijkgebouw naast de Zuiderkerk, Falckstraat.

AGENDA:

1. Opening.
2. Notulen en correspondentie.
3. Jaarverslagen Secretaris en Penningmeester
4. Rapport Kascommissie betr. rekening en verantwoording van den Penningmeester gedurende 1939.
5. Benoeming van afgevaardigden naar de Algemeene Jaarvergadering op Woensdag, 13 Maart a.s.
6. Eventueele voorstellen voor de Algem. .laarvergadering.
7. Mededeelingen Emma-Kliniek.
8. Rondvraag.
9. Sluiting.

Trouwe opkomst zal zeer op prijs worden gesteld. DE SECRETARIS. Prot. Getuigenisavond 17 Januari j.1.

Wat zal hét voor velen een teleurstelling geweest zijn, dat het juist op dezen avond ging sneeuwen. Dat was aan de opkomst in „Rehoboth" goed merkbaar. Doch de avond zelve was er niet minder om. Met aandacht werd naar het ondeiwerp van Ds. v. d. Bosch geluisterd. Voor hen, die niet aanwezig waren, geef ik hieronder een zoo vplledig mogelijk verslag. Het programma van dezen avond vindt U in de „Klok" van 12 Januari. Het onderwerp was: „Ons Eerstgeboorterecht". Ds. v. d. Bosch sprak, na lezing van Psalm 46. ongeveer als volgt:

Ge hebt ongetwijfeld wel eens gehoord van doodzonden en dagelijksche zonden. Wanneer we nu het lijstje dat de Kerk van Rome geeft van de z.g. doodzonden, nazien, dan ontbreekt daarop tot onze groote verwondering één punt, dat wij heel zeker op dat lijst;e verwacht hadden. Daar staat n.1. onder aoodzonden niet opgenomen „anti-papismé" en te oordeelen wat daaronder altijd door de Roomsche bladen geschreven en door sprekers gezegd wordt zal men toch wel tot de conclusie moeten komen, dat dit toch wel het gruwelijkst is wat er bestaat, dat is dan toch zeker wel één van de doodzonden. Nu is hel heel merkwaardig, ook al kennen wij Protestanten dit onderscheid tusschen doodzonden en dagelijksche zonden niet, dat er toch wel een kring van Protestanten is, die, wanneer het over „anti-papisme' gaat zegt: doodzonden is het nu wel niet, maar jullie met je anti-papisme zijn er dicht bij en dat zijn niet de liberalen die dat ook wel zegden en beweren, dat er voor iedere godsdienstige overtuiging plaats moet zijn, neen, maar dat er onder Protestanten dikwijls zooveel over „anti-papisme" gespreken wordt, komt juist uit een kring, van welke men verwachten zou, dat deze bijzonder de vertegenwoordigers zouden zijn. Zij sieten zich immers met den naam van „Gereformeerden ". Deze komen er toch wel tegen op, maar neen, die zijn het luist, ondanks het feit, dat hun groote leider van vroeger toch zoo nadrukkelijk in vroeger dagen uiteengezet heeft het groote verschil tusschen Rcme en de Gereformeerde waarheid. In „Ons Ptogram" schrijft Dr. Kuyper: „Onze geestverwanten erkennen wij in het ultramontanisme nergens, zoomin deze ons aan gene zijde van de Oceaan. Wij waren nooit één, wij zijn het niet en zulten het nooit worden!" Deze zelfde Kuyper, wiens geestverwanten van nu er zoo angstvallig voor waken, dat er geen anti-papisme zal komen, deze heeft het volgende gezegd: „Nu zegt men maar, dan behoort de R.K. ook bij ons, zoo bid ik U, dat ge U wacht voor een zoo overijlde conclusie. Ik wijs de gevolgtrekking van de hand, dat dit niet kan liggen aan onze glorieuse historie, dat dit niet kan en nooit zal kunnen liggen aan hel bloed der martelaren, maar dat dit alleen kan liggen aan den Paus", aldus Dr. Kuyper. Maar dat was in vroeger dagen. Het is verwonderlijk, dal, wanneer de menschen een politieke bril gaan opzetten, de dingen zoo'n andere kleur kunnen krijgen.

Maar ik ga niet uit den weg voor die bedreiging voor het scheldwoord een anti-papist te zijn. Ik ben niet bang voor dat woord, dat woord is mij een eere, omdat ik niet anders krn zijn. Wij moeten dat woord verstaan. Iedere Protestant kan krachtens zijn beginsel niet anders zijn. Daar ligt het woord „paap" in, voorkomende in onze catechismus en het anti-papisme is dus het zich keeren tegen den pauselijken waan van het Stedehouderschap. Wij richlen ons niet tegen de Roomsche menschen, maar legen het u!tra-mor,tanisme. Iedere Protestant moet zijn een tegenstander voor 100% tegen het Pauselijk slelsel. Wij zullen wèl doen, in het bijzonder in onze dagen, te verdedigen, wat God ons in „Ons Eerstgeboorterecht" heeft gegeven en wel:

le, waarop dal is gefundeerd. 2e. hoe dat wordt bedreigd en 3e. dat wij tot taak hebben dat eerstgeboorterecht te verdedigen.

1e. Waarop berust ons Protestantisme?

31 October 1517 is de dag, waarop Dr. Maarten Luther zijn 95 stellingen aanbracht. Daarmede achten wij begonnen te zijn het machtige werk van de Kerkhervorming. We onderscheiden daarbij tweeërlei beginsel: we spreken over een malerieel en een formeel beginsel. Onder het eerste, het materieele beginsel der Kerk verstaan we, dat de oude waarheid van den Bijbel, die onder het stof was verloren geraakt, weer door Luther in het dagelijksche leven gebracht is, n.1. „De rechtvaardige zal door zijn Geloof leven."

Daarnaast het formeele: het opnieuw tot gelding brengen de beteekenis van den Bijbel. Deze was uit de gezichtskring, zelfs van de geestelijken, verdwenen. Luther heeft ingezien, dat wij naar het Woord Gods moesten luisteren. Toen de Bijbel in ons land zijn intrede deed, is er van een eenheid van ons volk geen sprake. De geschiedenis ontwikkelt zich. Doordat de Bijbel nu hier gelezen werd en de oogeil geopend werden, keerden duizenden zich van Rome af. Daar moest Rome echter tegen ingrijpen. Tegelijkertijd werden er strenge maatïegelen genomen. Zij veranderde nu in eén beul. Maar men liet zich niet ontnemen om naar de inspraak van zijn geweten God en Zijn Woord te dienen. Men moet Gode meer gehoorzaam zijn dan de menschen. Zoo ontketende de worsteling, die 80 jaar heeft geduurd Als na 8j jaar het pleit van vrijheid en recht eindelijk beslecht is geworden ten gunste van de vrijheid en het recht door den vrede van Munster in 1648, dan is Nederland geboren. Dan is het één volk, dat zich stelt onder een Bestuur door God geplaatst op een eigen plaats in de historie en tot een eigen doel. Dat is de vrucht van den 80-j. oorlog. Nederland is een vrij land onstaan uit het goede oude Woord van God.

Nederland is een Protestantsche natie. Dat is niet door den wil van zijn bewoners, doch door Gods wil, toen Hij het Woord bracht aan Nederland en dat in Nederland zooveel Roomschen wonen, doet aan dit feit niets af. .

2e. Hoe het wordt bedreigd.

Er worden vele aanvallen op onze Protestantsche natie gedaan, speciaal door de Kerk van Rome. Rome tracht al jaren lang ons land Roomsch te maken. Rome is er op uit, om dc fundamenten aan te tasten en dat wij van Rome kunnen zeggen, dat zij dat organisatorisch weet aan te pakken, moet ook de tegenstander voor lGO'Vo erkennen. Rome begint bij het fundament van de historie. Rome erkent onze historie niet Rome grijpt nooit terug naar onze historie, altijd naar het heden. Zij verklaart dan ook, dat de machtige worsteling rebellie is geweest, opstand en oproer tegen het wettige door God gegeven gezag. Onze Vader des Vaderlands, Prins Willem I, wordt verguisd en vertrapt en wordt genoemd een „vuige oproerling". Zoo kan men over hem lezen en het is ons niet onbekend, op welke wijze de Roomsche jeugd over on^e prachtige historie wordt ingelicht. Er staat in Den Haag het monument van Juliana van Stolberg. Toen de plannen vastere vermen begonnen aan te nemen, zijn er door het Comité circulaires verspreid door het geheele land. De toenmalige Voorzitter, Genpraal Weber, ons allen bekend, vertelde eens, dat er voor de geldinzameling ook circulaires gezonden waren naar Brabant en Limburg en het antwoord op deze circulaire was een mededeeling in enkele Brabantsche Parochie-blaadjes, waarin de lezers gewaarschuwd werden geen bijdragen te geven, „Wat hebben wij le maken met die aartsketterin Juliana van Stolberg, daar hebben wij geen boodschap aan. Bij ons begint de geschiedenis pas met Koning Willem I." Weg met onze historie. Natuurlijk omdat in deze historie de grondslag van onze Protestantsche natie ligt.

De Bijbel moet aangetast worden. De Bijbel, het Woord Gods, waaruit hier in Nederland gegroeid is de ürang naar vrijheid om God te dienen naar Zijn Woord. Die Bijbel moet weg. In November 1938 hebben we een 4-tal Piotestantsche Getuigenisavonden in de Gioote Kerk gehad. Ik heb den eersten avond gesproken over den Bijbel die in de kast lag en die alleen door de Priester eruit gehaald kan worden, aangezien hij den sleutel heeft. In „Het Vaderland' stond toen, dat de spreker fout ging, want ook den Roomschen wordt toegestaan den bijbel te lezen. Maar deze mededeeling loont weer eens voor den zooveelsten keer aan, dat men zich zoo gemakkelijk een ïad voor de oogen laat draaien, Rome móet kruien met den wind. De practijk is wel anders. Wordt de Bijbel wèl gelezen? Hoe is het met de Bijbelverspreiders in Noord-Brabant en Limburg? In Belgié? In Spanje? Daarover lezen wij toch wel iets anders! Ik heb nog nooit gelezen, dat er een opvolger van dien bekenden paus uit 1864 diens woord heeft herroepen. In 1864 heeft toen die paus den Bijbel genoemd een „pest". Rome zegt, dat wij zoo kunnen schelden. Wij kunnen niet zoo schelden als Romer

Dat woord staat er nog altijd en dat kunnen wij ons nog altijd aantrekken. Die Bijbel moet weg. Rome is erin geslaagd den Bijbel weg te krijgen van de Openbare School, uit de publieke instellingen van ons volksleven, teruggedrongen binnen de muien waar men samenkomsten houdt en in het gezinsleven. Ik kan niet genoeg aandringen: lees en herlees Uw Bijbel.

Rome is bezig, om op alle manier Roomschen invloed aan te wenden. Geld is macht en die macht weet Rome aan te wenden om haar invloed te vergrooten. De groote magazijnen in de groote steden zijn bijna alle in Roomsche handen. Evenzoo op het gebied van de industrie. De groote leer- en schoenfabrieken in Brabant in handen van Rome. En de landbouw: Rome zegt: alle land aan ons. Hoe werkt Rome in de Roomsche provincies. Men spreekt al van „Brabantia Nostra". Ik ga niet spreken over de z.g. „Lezingen voor niet-Katholieken". Noem ik nog de actie van de ziekenhuizen. Nog veel te weinig wordt ingezien, dat wij Protestantsche ziekenhuizen moeten hebben. Zal ik nog spreken over de Reinilda-huizen? Zoo werkt Rome en dat alles om Nederland le verroomschen. Dat is het groote ideaal. Hoe heeft zij dat alles kunnen bereiken? Doordat Rome zoo handig en gretig gebruik maakt van het beginsel van onze vrijheid. Rome misbruikt die vrijheid om Nederland van de vrijheid te berooven. „Wij eischen de vrijheid van U krachtens Uw beginsel, maar wij zullen haar U weigeren, krachtens ons beginsel" heeft een Roomsche gezegd.

Ik noemde in het begin Kuyper, Wat is deze man, die zoo sterk in het geloof is begonnen, veranderd, alleen maar om politiek succes. Rome weet altijd daar zijn bondgenoot te zoeken, waar het meeste heil voor de kerk is te verwachten. Zoo is Rome bezig en men vergeel het in Protestantsche kringen in groote meerderheid, wat ons van ouds gezegd is geworden, Een uitspraak van Prof. Cannegieter: „Elke Staat, welke de Roomsche kerk haar v/eg las' gaan, pleegt zelfmoord", spreekt voor zichzelf. Het gaat om ons Eerstgeboorterecht te verdedigen. God heeft onze Protestantsche natie de kroon op het hoofd gezet. Hoe moeten wij Rome bestrijden? Door de oude beginselen weer te laten leven: onder ons volk moet weer ingedragen worden de kennis van onze prachtige historie. Wij moeten alles er voor doen, dat de Bijbel weer in eere komt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 februari 1940

De Klok | 4 Pagina's

's Gravenhage

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 februari 1940

De Klok | 4 Pagina's