Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De valsche kerk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De valsche kerk

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als Rome de kerk der Reformatie „valsche kerk" neemt, mag toch door het nageslacht der Hervormde Vaderen niet worden vergeten, dat deze zich genoodzaakt zagen Rome zoo te noemen. En dat wij dan vooral niet vergeten, wat daarvoor bij hen de reden was.

Immers Rome weigerde zich door Luther c.s. te laten gezeggen omtrent al te in ' t oog springende misvorming, die bij haar openbaar werd. Hen, die haar tot bekeering daarvan riepen, wierp ze uit. vervolgde ze met behulp der Roomsche overheid te vuur en te zwaard. Daarin bleek zij valsche kerk te zijn.

Daartegenover kwam de kerk der Reformatie dus niet als scheurkerk. maar als ware kerk te staan, 't Ware te wensdhen, dat Protestanten, die zich al te gemakkelijk van kerkverscheuring door Rome laten betichten en zichzelf daarvan beschuldigen, daaraan eens wat meer aandacht gaven.

Het kon hun heilzaam zijn eens te bedenken, om wielke vervalschingen, meer in ' t bijzonder de Hervormers, de Roomsche kerk valsch noemden. Immers omdat Rome de leer, de evangelieprediking had vervalscht, ook het ambt, ook het sacrament. Het evangelie vervalscht, meer bepaald de prediking van de rechtvaardiging uit het geloof alleen, van de souvereiniteit der goddelijke genade, zooals de apostelen die brachten, Door deze vervalschinig werden menschen in hun zaligheid afhankelijk gemaakt van hun eigen werk, ook van een nieuwe „geestelijkheid", en niet van God alleen. Daardoor wordt ook aan menschen althans gedeeltelijk dank, roem en eer gebracht, die Gode alleen toekomt.

Het ambt vervalscht, het dienend ambt gemaakt tot een heerschappijroering over de gewetens der menschen. Priesters treden op als rtyeest e r s over een onmondig leekendc'n in s t r i jd met 's Heeren Woord: „--in is uw Meester en gij zijt allen broeders". Zij maken zoo medemenschen aai, zich dienstbaar in een geheel anderen dienst dan die der naastenliefde,-. Het sacrament vervalscht. Het H. Avondmaal door de transsubstantiatieleer, gemaakt tot een misoffer, waarin de „priester" het zo\enoffer van Golgotha herhaalt en dat /voor de zaligheid der leeken onmisbaar is. Ook wordt de „hostie" (het „ofjfer" der „wezenlijk" in vleesch en bloed van Christus veranderde misouwel) in den monstrans den volke vertoond en door hen aangebeden, 't geen onze Catechismus (antw. 80) een „verloochening der eenige offerande (Hebr. 10 : 14) en des lijdens van Jezus Christus en een vervloekte afgoderij noemt. Het oordeel van K. Barth over het Roomsch-Katholicisme eischt ook wel bijzonder de aandaciht van al te geruste en goedmoedige Protestanten: „Ik houd het Roomsch Katholicisme", zegt hij, „voor een „unheimlich" sterken, tenslotte voor den eenigen werkelijk ernstig-te-nemen tegenstander der evangelische theologie. Ik beschouw het Idealisme en de Anthroposophie en de godloazenbewegihg als kinderspel, vergeleken bij dezen tegenstander. Ik lijd eronder, dat de evangelische theologie hiervoor zoo blind is." Volgens hem is de theologie der 19e en 20ste eeuw niet in staat geweest op waardige wijze de degens met Rome te kruisen olmdat zij zelf den grondslag der Reformatie heeft verlaten. Hierin stemt Barth geheel overeen met Prof. Ed. Böhl in diens werk: Von der Rechtfcrtigung durch den Glauben. Ein Beitrag zur Rettung des Protestantischen Cardinal-dogma's.

Wat in de Oxford-beweging van Pusey en J. H. Newman, die ook begon met een krasse miskenning var de Reformatie en verloochening van het evangelie der rechtvaardiging uit het geloof en eindigde met Newman's overgang naar Rome, wel heel accuut aan ' t leht getreden is, moge de hedendaagsche Liturgische beweging ter waarschuwing zijn

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 oktober 1941

De Klok | 4 Pagina's

De valsche kerk

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 oktober 1941

De Klok | 4 Pagina's