Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Solafide.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Solafide.

Om te overdenken.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Romeinen 3 : 22.

Men kan vaak de gedachte krijgen, dat ons protestantisme zijn hart verloren heeft. Ik bedoel daarmee niet alleen te wijzen op de slappe houding, het weinig heldhaftige in handelen en spreken maar vooral het hart der zaak, waarin het gaat om de rechtvaardigmaking van den zondaar voor God. Als wij goed luisteren naar gesprekken en uiteenzettingen in allerlei kerkelijke kringen krijgen wij het gevoel alsof het niet primair gaat om de gerechtigheid des geloofs, maar om vrede, om rust, om heil, om de zaligheid, om ootmoed en ... u kunt de reeks zelf wel aanvullen. Dè vraag, voór alle anderen, welke de reformatoren bezig hield, was: Hoe zal ik, zondaar rechtvaardig verschijnen voor God.
En dat is de vraag, waarmee ieder, hij zij protestant of roomsen te maken heeft. Deze vraag moet gesteld worden, moet ieder op 't hart gebonden worden, moet beantwoord worden. In het antwoord op deze vraag, klopt het hart van protestantisme en roomsch katholicisme.
God heeft het de reformatoren wel heel duidelijk gemaakt uit Zijn woord, hoe dat antwoord luiden moet.
Dat antwoord is zoo groot, zoo geweldig, het is dermate geladen met kracht des Geestes, dat wij hierover sproken kunnen, zonder eén woord te zeggen dat anti-papistisch klinkt. Want protestant zijn is niet: anti-papist zijn. Het is pro-protestant zijn! Wij leven niet uit de ontkenning en bestrijding der roomsche dwalingen. Wij leven uit het volle getuigenis der boodschap van het Evangelie!
De boodschap van het Evangelie en dat behoort de boodschap dor Kerk te zijn, luidt: De rechtvaardige zal uit het geloof leven. Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof. Uit die rechtvaardiging des geloofs vloeien voort de vrede, de rust, de overgave, de deemoed.
Als rechtvaardige voor God staan, als iemand die nooit eenige zonde gedaan had - het is een daad Gods, die door het geloof alleen ons deel is. Hier geldt het: Vreest niet, gelooft alleenlijk. De rechtvaardiging des zondaars is verwerkelijkt door het bloed van Jezus Christus. Zij is er. Zij is er voor ons uit het geloof.
Hier is het hart. God alleen kan de zonde vergeven God alleen kan de zware steen van het onrustig geweten van ons afwentelen. En God alleen doet het. Door de genade in Jezus Christus. Dit werk Gods is volstrekt alléen werk Gods.
Hier staat de mensch buiten. Zijn doen en laten werpt de steen der schuld niet weg. De mensch kan het alleen nog erger maken. Stel daartegenover de roomsche gedachte. Daar wordt geleerd, dat God Zijn genade in het hart inziet en door die genade den mensch in staat stelt goede werken te doen. En die werken zijn, kunnen zijn een stuk onzer gerechtigheid. Men spreekt van overtollige goede werken der heiligen. In deze opvatting geldt het dan: God en mensch moeten samenwerken, maar zoo, dat Gods genade, genade en bijstand, het eerste blijft. De mensch is bij de rechtvaardigmaking dus zelf actief.
Hier ligt dus een belangrijk geschilpunt. Luther leerde, geheel in de lijn der Heilige Schrift, dat de mensch tot zijn rechtvaardigmaking niets kan bijdragen. Hij is daar in de zonden en de misdaden. Het is genade, geloof alleen. Die roemt, roeme in den Heere.
Deze gedachte leefde reeds in Luther in 1515, dus nog 2 jaar vóór zijn publicatie der 95 stellingen, en hier ligt naar mijn gevoelen de diepste kloof tusschen protestant en roomsch,
En hoe mogen wij ons dit ter harte nemen. Pogingen om allerlei geestelijke en kerkelijke fronten te doorstoten zijn er gedaan. Er worden pogingen ondernomen ook het diepgaande verschil tusschen het Protestantisme en Roomsch-Katholicisme te overbruggen. En wie zou niet diep betreuren de kerkelijke verscheurdheid. Wijd gezien: Wie zou niet betreuren dat tegen het front van godloosheid, een gedeelde christenheid staat?
Maar waar alzoo het bijbelsch getuigenis duidelijk spreekt: door het geloof alleén, zovele de werken der wet, waar Paulus het Judaïsme bestrijden moet, om Gods wil, daar moet Zijn getuigenis blijve klinken in ons Protestantsche Nederland.
Neerlandia nostra!! Of, zouden wij niet liever aan den Opperherder der schapen smeken. Neerlandia vestra! Uw Nederland!
Door het geloof zijn de muren van Jericho gevallen.
Vreest niet; gelooft alleenlijk!
' s-Gravenhage. H.J.G.

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1946

De Klok | 13 Pagina's

Solafide.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 1946

De Klok | 13 Pagina's