Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Kinderen Israels een aanstoot - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Kinderen Israels een aanstoot - pagina 10

Eenvoudige weerlegging van Karl Barth's Leer

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

G e e n beredeneerd C h r i s t e n d o m ! G e e n begrijpend C h r i s t e n d o m ! H e t g a a t o m d e p e r s o o n l i j k e b e l e v i n g v a n genade, v o o r een m o m e n t . Z i e , diè w e g w i l B a r t h o p . W e e r zijt U w e l l i c h t g e n e i g d o m u i t te s p r e k e n , d a t z u l k een taal U toch w e l bekoort. W e r a d e n U a a n , wees v o o r z i c h t i g ! A l s deze t h e o l o o g spreekt v a n het W o o r d des H e e r e n , verstaat h i j er h e e l w a t a n d e r s o n d e r d a n gij. A l s hij het b o e k G e n e s i s b e g i n t te l e z e n , o v e r d e S c h e p p i n g e n d e v a l des m e n s e n , d a n g e b r u i k t h i j w e l deze w o o r d e n , m a a r U z o u d t v e r b a a s d staan, w a n n e e r U v e r n a m , w a t hij o n d e r s c h e p p i n g verstaat. D o o r d e s c h e p p i e g is d e o n t z a g g e l i j k e t e g e n s t e l l i n g tussen e e u w i g h e i d e n tijd, tussen h e m e l e n a a r d e , tuseen d e G a n s a n d e r e G o d e n h e t z o n d i g schepsel reeds g e v a l l e n . B e h a n d e l t hij b i j v o o r b e e l d d e h i s t o r i e v a n J a c o b e n . E z a u , d a n zijn d i t v o o r h e m eigenlijk geen t w e e p e r s o n e n , m a a r é é n ; één — staande i n d e g e w e l d i g e s p a n n i n g v a n a a n g e n o m e n e n w e e r v e r w o r p e n te w o r d e n , a l m a a r o p — neer, o p — neer. W e kunnen zo doorgaan. H e t is v o o r ons echter h i e r v a n b e l a n g te w e t e n , h o e B a r t h tot z u l k een e i g e n a a r d i g e o p v a t t i n g is g e k o m e n . K i j k eens, w e g e l ó v e n heus Wel, d a t K a r l B a r t h a l s j o n g p r e d i k a n t het m o e i l i j k heeft g e h a d . H i j v e r t e l t h e t t r o u w e n s zelf, h o e hij a a n d e v o e t e n v a n d e p r e e k s t o e l het z w a a r w i c h t i g e v a n zijn a m b t heeft beseft; als hij d a a r o p d e stoel d e w a c h t e n d e gemeente moest v e r k o n d i g e n , z a k e n d i e h i j zelf niet v e r s t o n d . T e m o e t e n e n . . . niet te k u n n e n . H o e v e l é n v a n G o d s w a r e k n e c h t e n h e b b e n het o o k niet m o e t e n u i t r o e p e n : „ W i e is tot deze d i n g e n b e k w a a m ? " M a a r . . . i n de n o o d h u n n e r z i e l heeft d e H e e r e u i t k o m s t g e g e v e n . E e r l i j k g e z e g d , d a n k o n zelfs d e s a m e n g e k o m e n g e m e e n t e h e t w e l eens b e m e r k e n , d a t d e H e e r e o v e r k w a m , d a t d e H e e r e d e G e e s t i n de r a d e r e n g a f . D a n bleef h é t geen o p e n v r a a g : „ K u n n e n w e w e l o v e r d e H e e r e s p r e k e n ? " D a n w e r d e n zij v a n B o v e n b e d i e n d , o p h u n l i p p e n w e r d g e l e g d , w i e d e H e e r e is v o o r een z o n d i g v o l k , m a a r e v e n z e e r , w i e H i j u i t g e n a d e i n C h r i s t u s is v o o r het o v e r b l i j f s e l , d a t H i j v a n e e u w i g h e i d n a a r Z i j n e e u w i g v o o r n e m e n heeft v e r k o r e n . H e l a a s . . , v o o r d e b e i d e j o n g e Z w i t s e r s e p r e d i k a n t e n is 't hèt grote probleem g e b l e v e n : „ W e k u n n e n G o d n i e t k e n n e n ; H i j is G a n s - a n d e r e , ; er is e e n o n a f z i e n b a r e k l o v e tussen e e u w i g h e i d e n t i j d ; G o d is de O n b e k e n d e , D i e Z i c h z e l v e n niet w e g s c h e n k t a a n een 9

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 maart 1949

Koop de waarheid | 25 Pagina's

De Kinderen Israels een aanstoot - pagina 10

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 maart 1949

Koop de waarheid | 25 Pagina's