Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe beschouwt gij het kind - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe beschouwt gij het kind - pagina 18

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

een beginsel. E r z o u i n U w oog m i s s c h i e n nog h e e l wat aan h e b b e n o n t b r o k e n . M a a r h e t w a s i e t s goeds ! D o c h — laten w e er nooit a a n twijfelen, dat G o d s verkiezende genade h a a r d o e l n i e t z a l w e t e n te b e r e i k e n . A l k u n n e n k i n d e r e n m i s s c h i e n n i e t het hoe, het w a n n e e r , het w a a r d o o r a a n g e v e n v a n h u n l i e f d e tot G o d , de vruchten zullen openbaar komen. E n i n Jerobeams donkere dagen was d a t w e i n i g j e v r u c h t v o o r G o d s v o l k n o g w e l zó v e e l e n h e t w e r d zó h o o g gewaardeerd, dat A b i a ' s dood bitter door h e n w e r d beweend. H i j was r i j p v o o r d e h e m e l , m a a r d a t h i j w e g g e n o m e n w e r d vócïr d e d a g des k w a a d s , z a g e n ze terecht als e e n b l i j k v a n G o d s t o o r n o v e r het a f k e r i g Israël. D e H e e r e J e z u s , d e g r o t e H e r d e r d e r s c h a p e n , d r a a g t ze i n Z i j n s c h o o t . A l s G o d s k e r k op de p l a a t s i s , z u l l e n ze n a a r s t i g n a s p e u r e n , of er o o k v a n d i e l a m m e r k e n s z i j n , d i e ze m e t t e r e z o r g k u n n e n o p k w e k e n . W e l e z e n n i e t z o d i k w i j l s , d a t de H e e r e J e z u s zéér vertoornd w e r d , i e t s zéér kwalijk n a m . D e d i s c i p e l e n d e d e n die ouders o n g e l i j k a a n . W a t ze ook h e b b e n v ó ó r g e h a d , ze b r a c h t e n h u n k i n d e r e n u i t e e r b i e d v o o r de p e r s o o n v a n C h r i s t u s , D i e door zovelen w e r d gesmaad. H e t is h e l e m a a l niet onmogelijk, dat ze h e b b e n gedacht, dat de a a n r a k i n g d o o r de H e e r e J e z u s die k i n d e r e n een g e l u k k i g e n l a n g l e v e n z o u a a n b r e n g e n . W i e weet!; M a a r de d i s cipelen w a r e n ook geen harten-kenners. Nü z o u d e n die mensen, die zo'n grote v e r w a c h t i n g v a n H e m h a d d e n , k u n n e n d e n k e n , dat de H e e r e J e z u s w a s als de Farizeën : k o u d , o n g e v o e l i g , o n g e n a a k b a a r . H i j — D i e k i n d e r e n ook roept tot b e k e r i n g , tot het geloof i n H e m . Z e z o u d e n k u n n e n d e n k e n , dat er iets i n ons moet zijn, dat o n t v a n k e l i j k m a a k t v o o r Z i j n z e g e n . M a a r n e e n ! w i e n i e t tot H e m k o m t , w i e h e t K o n i n k r i j k G o d s n i e t o n t v a n g t g e l i j k e e n k i n d e k e (zo e e n v o u d i g , a l l e s - v a n - H e m - v e r w a c h t e n d , nederig, ootmoedig, oprecht), z a l geenszins i n hetzelve k o m e n . H o e geringer, hoe meer afhankelijk, hoe m i n d e r v e r w a c h t e n d v a n onszelf, hoe z w a k k e r i n onszelf, — hoe eerder er plaats is voor Z i j n genade. H e t u i t s t e l v a n b e k e r i n g tot l a t e r d a t u m v e r o o r d e e l t G o d s W o o r d o v e r a l . A f w i j z e n , o m d a t h e t e e n o f a n d e r n i e t i n of a a n o n s w o r d t g e v o n d e n , d a t n e e m t d e H e e r e Z i j n d i s c i p e l e n zéér k w a l i j k . D a t i s i n f l a g r a n t e t e g e n s p r a a k m e t des H e e r e n g e n a d e w e r k . „Verhindert ze n i e t ! " Z o u d e n w i j d a n o n s m é é r i n s p a n n e n o m o u d e r e n te o n d e r w i j z e n d a n kinderen ? D e Kaïns-geest b e k o m m e r t z i c h o m n i e m a n d . D i e b o z e geest w a s d e d i s c i p e l e n v r e e m d . M a a r t o c h v o n d e n ze, d a t h u n Meester met véél belangrijker z a k e n bezig was en niet k o n w o r d e n g e s t o o r d : k r a n k e n g e n e z e n , e e n g r o t e s c h a r e o u d e r e m e n s e n léren, d e Farizeën bestraffen, w o n d e r e n v e r r i c h t e n E n d a n d i e k l e i n e k i n d e r e n de h a n d e n o p l e g g e n ? „ O p z i j ! o p z i j !, d a c h t U , d a t J e z u s t i j d h e e f t z i c h m e t d i e k l e i n e k i n d e r e n i n te l a t e n ? Er is w e l w a t a n d e r s te d o e n . "

18

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1950

Koop de waarheid | 23 Pagina's

Hoe beschouwt gij het kind - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1950

Koop de waarheid | 23 Pagina's