Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe beschouwt gij het kind - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe beschouwt gij het kind - pagina 19

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

W a t een ijver, :maai\ . . . . . zonder v e r s t a n d . D i e k i n d e r e n , dat k o m t later wel, zeggen ze. . V e e l k i n d e r e n jn. de k e r k , - o p de v o o r s t e b a n k e n . ? O p zij ! E e n samenkomst met k i n d e r e n , i n v e r b a n d met K e r s t f e e s t ? W a t een n i e u w i g h e i d !" W è g e r m e e ! E e n k i n d e r g e t u i g e n i s o m t r e n t de l i e f d e tot G o d ? Wees voorz i c h t i g ; k i n d e r e n beelden z i c h zo licht w a t i n ! J a , w a n n e e r d i e k i n d e r e n n u eens b l i n d w a r e n g e w e e s t , v e r l a m d , stom, d a n z o u d e n de discipelen m i s s c h i e n een andere h o u d i n g h e b b e n aangenomen. D o e n w i j óók . n i e t z o ? A l s o n s k i n d z i e k i s , a l s h e t s t e r v e n w o r d t , d a n d r i n g e n w e o m dat bedje heen. M a a r w a t doen we, als ouders h u n k i n d e r e n b r e n g e n n a a r onze s c h o l e n ? H o e v e l e n h a l e n de s c h o u d e r s op e n zeggen : „Och, w a t 'zou dat u i t h a l e n ? " H o e v e l e n zeggen, w a n n e e r m e n a a n de d e u r k o m t o m een k l e i n e gave, die d i t o n d e r w i j s m e d e moet m o g e l i j k m a k e n : „Daar doe i k niet a a n . " W a t is h i e r v a n de oorzaak ? Is h e t n i e t d i t : d e z e m e n s e n h e b b e n g e e n b e s e f v a n w a t o o k k i n d e r e n o n m i s b a a r n o d i g h e b b e n ? P a s w a n n e e r ze m o e t e n s t e r v e n , w o r d t d i t e n i g e r m a t e i n g e z i e n . V e e l a l te l a a t ! O o k k i n d e r e n h e b b e n n o d i g de b e a r b e i d i n g v a n G o d s G e e s t , o p d a t ze e e n n i e u w h a r t m o g e n o n t v a n g e n . E n n o g d i t : w a n n e e r w e enige l i e f d e k o e s t e r e n v o o r de k e r k e C h r i s t i , z a l het t o c h een groot voorrecht zijn, w a n n e e r een j o n g e n , een meisje w o r d t toegebracht. D a a r u i t w o r d t t o c h de k e r k g e b o u w d . W e e t U , of d e H e e f e d o o r o n s o n d e r w i j s a a n k i n d e r e n er n i e t één r o e p t tot Z i j n h e e r l i j k e n w o n d e r b a a r l i c h t , d i e l a t e r z a l g e r o e p e n w o r d e n te a r b e i d e n i n G o d s w i j n g a a r d ? D e k e r k roept o m arbeiders, ook v o o r het w e r k der z e n d i n g . I k b e n er v a n o v e r t u i g d , dat d a n eerst de a r b e i d d e r l i e f d e m e t groter z o r g e n met meer ernst onder onze k i n d e r e n moet w o r d e n v e r r i c h t . O f v e r w a c h t e n w i j , d a t de H e e r e , a l s d e z e a r b e i d , w a a r t o e de H e e r e o u d e r s e n Z i j n Gemeente roept, w o r d t nagelaten, d a n langs buitengewone weg i e m a n d z a l r o e p e n u i t d e k r o e g , of v a n h e t v o e t b a l v e l d ? D e h i s t o r i e der R e f o r m a t i e w i j s t t e l k e n s t e r u g n a a r de w o n d e r e n v a n genade, die de H e e r e bij degenen, die H i j r i e p tot Z i j n dienst, in hun kinderjaren v e r r i c h t t e . L i g t h i e r i n voor ons e n v o o r onze G e m e e n t e geen a a n k l a c h t ? -

„Verhindert ze n i e t ! " W e v r a g e n U w aandacht v o o r het k i n d . L a a t o n s o n s b e i j v e r e n o m z e te b r e n g e n tot h e t o n d e r w i j s , z o a l s L o ï s e n E u n i c e d a t b r a c h t e n tot h u n k l e i n e T i m o t h e u s . W i e w e e t , w a t d e H e e r e z a l doen, die, die op H e m w a c h t .

ZIJN KINDEREN N O G

TE ONBEDUIDEND ?

A c h , als dat zo w a r e , w i e h a d d a n b e d u i d e n i s genoeg o m v o o r w e r p te z i j n v o o r G o d s g e n a d e ? W i e h a d d a n m é é r w a a r d i g h e i d ? M a a r d a a r l i g t h e t t o c h n i e t a a n , of d e H e e r e Z i c h o n z e r z a l o n t fermen !

19

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1950

Koop de waarheid | 23 Pagina's

Hoe beschouwt gij het kind - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1950

Koop de waarheid | 23 Pagina's