Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe Calvijn de kinderdoop zag - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe Calvijn de kinderdoop zag - pagina 9

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

is geen inzetting Gods, maar alleen dwaze gewoonte, uitgevonden door menselijk vernuft". Is dit zo, dan kunnen we inderdaad de Doop van kinderen beter weglaten. W e moeten de oorsprong van de Kinderdoop dus nagaan. — o — D e Doop is een teken. M a a r . . . . . . niet alléén een uiterlijke plechtigheid. Z i j houdt een belofte, geestelijke verborgenheden in. Deze worden in het uiterlijkwaarneembare afgebeeld. 't Gaat niet om het waarneembare, maar om de afgebeelde zaak, die geestelijk, verborgen is: W a t beduidt dat water ? W a a r t o e wordt het water gebruikt ? Antwoord op deze vragen geeft de H . S . overvloedig. V e r t o o n d wordt: .1. D e reiniging der zonden, die „wij" (let o p ! ) in het bloed van Christus verkrijgen. 2. D e doding van het vlees, die in de gemeenschap aan Christus' dood gelegen is, door welke de gelovigen tot vernieuwing des levens wedergeboren worden. 3. E e n teken om onze religie voor de mensen te belijden. — o — Volgens C o l . 2 : 10, 11 en 12: ,,Gij zijt in H e m volmaakt, D i e het H o o f d is v a n alle overheid en macht; in W e l k e gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in het uittrekken van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus; zijnde met Hem begraven i n de doop, i n welke gij ook met H e m opgewekt zijt, door het geloof der werking Gods, D i e Hem uit de doden opgewekt heeft", is de D o o p gekomen in de plaats der besnijdenis. Is er onderscheid — is er overeenkomst in deze tekenen ? Gen. 1 7 : 9 en 10: „Vóórts zeide G o d tot A b r a h a m : G i j nu zult M i j n verbond houden, gij, en u w zaad na u, i n hunne geslachten. D i t is M i j n verbond, dat gijlieden houden zult tussen M i j , en tussen uw zaad na u; dat al wat mannelijk is, u besneden worde", waar de instelling van de besnijdenis wordt beschreven, leert, dat de Heere Abraham en zijn zaad tot een G o d zou wezen, tot een Fontein van alle goed. Hierin lag de belofte des eeuwigen levens. D e Heere Jezus wijst daarop i n M a t t h . 22 : 32: ,,Ik ben de G o d Abrahams, en de G o d Izaks, en de G o d Jakobs ! G o d is niet een G o d der doden, maar der levenden", en Luc. 20 : 38: „God nu is niet een G o d der doden, maar der levenden; want zij leven H e m allen". Paulus leert ons i n E f . 2 : 1 2 , dat de Gemeente daar, vóór de Heere haar ophaalde uit het verderf der zonde, noch Christus, noch G o d , noch hoop had, omdat ze niet toegelaten waren tot het „verbond der besnijdenis"; ze waren toen vreemdelingen v a n de belofte, die de Heere daarin in Christus Z i j n volk had afgebeeld. 9

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1953

Koop de waarheid | 20 Pagina's

Hoe Calvijn de kinderdoop zag - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1953

Koop de waarheid | 20 Pagina's