Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe Calvijn de kinderdoop zag - pagina 11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe Calvijn de kinderdoop zag - pagina 11

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Omdat kinderen, zowel als volwassenen, i n dat V e r b o n d zijn begrepen, de zaak dus door genade en bearbeiding des Geestes kunnen deelachtig worden, mogen we de „figuur, waarmee die zaak wordt aangeduid, toch niet van de kinderen weren 1" D e Doop in zijn geestelijke betekenis zouden kinderen deelachtig kunnen worden — en het teken zou van kinderen worden geweerd ? D a t k a n niet. Christus heeft toch bij Z i j n komst de genade Zijns Vaders, op grond van Z i j n verdiensten, niet verkort of verminderd ? M e t de kinderen der Joden hebben de kinderen der Christenen gemeen: 1. H e t V e r b o n d . 2. D e oorzaak van de bevestiging: Christus. Alleen de wijze waarop dat wordt bevestigd, is verschillend: 5 e snijdenis — Doop. — o — Opgemerkt dient hier te worden, dat Calvijn als grond voor de Kinderdoop niet legt een personele grond, een individueel fundament: omdat we „veronderstellen" dat dit kind de zaak deelachtig is, die i n de Doop wordt aangeduid (de vergeving der zonden en het eeuwige leven), daarom dopen wij het. D a t k a n noch bij de Besnijdenis, noch bij de Doop het fundament zijn, waarop deze sacramenten berusten. D e V a d e r heeft i n Christus de weldaden des Verbonds aan Z i j n Gemeente vermaakt. E n die Gemeente is er (Christus zou door Z i j n lijden en sterven, door het voldoen aan de rechtvaardigheid Gods zaad zien, Jes. 53). M a a r dan zou te zien zijn, wie er uitverkoren zijn en wie niet. V o o r vele kinderen zal het teken des Doops dan ook meer een symbool zijn van toekomstige, dan v a n tegenwoordige (bij de Doop, tijdens de Doop aanwezige-) genade. Hoevele gedoopten worden niet pas wedergeboren op latere leeftijd, als zij door de bediening des W o o r d s onder de bearbeiding des Geestes door het geloof op Gods tijd de beloften des Verbonds mogen deelachtig worden ? Zeker, in Christus, het fundament v a n hun Doop, waren zij reeds toén deelachtig het goed, dat zij later persoonlijk bij de wedergeboorte zouden leren kennen. — o — Kinderen zijn i n het V e r b o n d en daarom i n Z i j n Gemeente begrepen. Maar zie nog eens na, wie er tot die Gemeente behoren ! — o — D a t de Heere Jezus niet gekomen is om de barmhartigheid Zijns V a d e r s te „verkorten", maar te „vermeerderen" 'blijkt w e l uit M a t t h . 19 : 13: „Toen werden kinderkens tot H e m gebracht, opdat Hij de handen hun zou opleggen en bidden; en de discipelen bestraften dezelve", Marcus 10 : 14: „Maar Jezus, dat ziende, nam het zeer kwalijk, en zeide tot hen: Laat de kinderkens tot M i j komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk G o d s " , en L u c . 18 : 16: „Maar Jezus riep dezelve kinderkens tot 11

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1953

Koop de waarheid | 20 Pagina's

Hoe Calvijn de kinderdoop zag - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1953

Koop de waarheid | 20 Pagina's