Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het gevaar van het Syncretisme - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gevaar van het Syncretisme - pagina 15

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Israël. H e t erfde hun steden, huizen, bornputten, wijngaarden, olijfgaarden, akkers. D e Kanaanietische cultuur eveneens. E n daarmede ook de goden van deze heidenen. D e Kanaanieten werden hun leermeesters op economisch gebied ; ze werden dit weldra ook op religieus terrein. E n dat gevaar bestaat nog. W i e n s brood men eet, wiens woord men spreekt, zegt het spreekwoord. Waarheen voert deze keuze ? D e keuze, die betrekking heeft op het dienen van G o d of de wereld, moeten we dus niet zó gaan voorstellen, alsof voor het uiterlijke het een het ander uit zou sluiten. H e t is niet zo, dat we een Christen zijn, als we naar de kerk gaan en thuis uit de Bijbel lezen, en een heiden, wanneer dit wordt nagelaten en we ons hart openlijk hebben gezet op de dingen dezer wereld. D e geschiedenis der Richteren leert ons, dat na tijden van afval telkens weer volgde een periode van bekering. D i t kwam dan voort uit de felle verdrukking, die de Heere over het volk bracht, omdat ze H e m hadden verlaten. M a a r dan moeten we de afval niet zó voorstellen, alsof het dan door heel Israël alléén Baal was, die gediend werd. Neen, het begin is steeds weer de poging om de Heere èn de Baal tegelijk te dienen. Hoe kunnen we anders E l i a verstaan, wanneer hij het volk oproept om niet langer te blijven hinken op twee gedachten. Misschien dat dit hinken op twee gedachten nog duidelijker spreekt, wanneer we bedenken, dat A c h a b , de goddeloze A c h a b ! zijn zonen noemt naar de Heere, Jehova. E n in de familie v a n koning Saul komen we al namen tegen w a a r i n Baal vernoemd wordt. In 1 K r o n . 8 : 34 en 9 : 40 wordt Mefiboseth M e r i b b a a l genoemd. H e t achtervoegsel „boseth" betekent schande. Z o werden in deze namen beurtelings de achting en het afgrijzen voor de Baal uitgedrukt. D e bijnaam v a n Gideon, Jerubbaal, wordt uit dezen hoofde in 2 Sam. 11 : 21 gelezen als Jerubbéseth. A c h a b , die onder invloed van zijn v r o u w de Baals diende, zal er ook nog w e l een soort verering voor de Heere op na zijn blijven houden. E r zijn nog altijd 100 profeten, aan wie hij vraagt, of hij zal optrekken tegen Syrië. E n zelfs de getrouwe profeet des Heeren, M i c h a , de zoon van Jimla, hoort hij aan. Laten we ook bedenken, dat er in Achabs dagen profetenscholen waren te Bethel en te Jericho (2 K o n . 2). M a a r A c h a b , i n ieder geval Isebel, duldde geen mensen, die met het syncretisme, de vermenging niet meededen. Deze getrouwe dienaren des Heeren, die alléén de Heere w i l d e n dienen, liepen de kans, vooral als het leidinggevende figuren waren, ten

15

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 juli 1954

Koop de waarheid | 20 Pagina's

Het gevaar van het Syncretisme - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 juli 1954

Koop de waarheid | 20 Pagina's