Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gelooft ze niet - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gelooft ze niet - pagina 20

Lezing over Jehova's getuigen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

ver boven dit aardse uitgaat. G e weet, dat er een G o d is en zelfs gevoelt ge, dat H i j rechtvaardig is, alomtegenwoordig, almachtig. D e n k t U toch eens even na : zou werkelijk een lichaam met zulk een overschone gaven versierd kunnen zijn, die zondermeer te kennen geven, dat er iets in U is afgedrukt, dat heenwijst naar de onsterfelijkheid ? Denkt U eens aan U w geheugen ? Oude mensen herinneren zich bij het afgaan der jaren nog alles tot in de finesses uit hun prilste jeugd. Heus, de eeuwigheid is in U w ziel gelegd. Denkt U ook eens aan U w vermogen om met U w ziel de toekomst binnen te dringen. Dat is toch niet iets, wat we met ons lichamelijk zijn kunnen ? D a t is gebonden aan ruimte en tijd. M a a r U w geest, U w ziel wroet in mijnen van verleden, heden en toekomst. U weet, wat recht is, wat onrecht is ; zelfs in de slaap, als U w lichaam rust, werkt U w geest door. G e vormt U gedachten v a n dingen, die nog nooit geweest zijn. Heus, vriend, gelooft U maar, dat straks U w ziel dit vleselijk huis gaat verlaten en dat de ziel het loon zal ontvangen van de rechtvaardige Rechter, naar dat zij gedaan heeft in het vlees, hetzij goed. hetzij k w a a d . W a n n e e r we even aannemen, wat Russell ons heeft proberen wijs te maken omtrent de sterfelijkheid der ziel, dat moeten we daaruit ook concluderen, dat Christus vóór Z i j n opstanding ook een sterfelijke ziel gehad moet hebben. Inderdaad leren de Jehova's-getuigen dit. D e Heere Jezus is op Goede V r i j d a g gestorven, Z i j n lichaam, Z i j n ziel waren dood. M a a r vanwege Z i j n grote gehoorzaamheid aan Z i j n V a d e r heeft H i j i n Z i j n opstanding onsterfelijkheid ontvangen, zoals ook alle Z i j n getrouwe dienaren onsterfelijk zullen worden, en bijna gelijk aan Christus zullen zijn. H i j staat alleen hierin wat hoger, omdat H i j de gehoorzaamheid aan Z i j n V a d e r op een geheel volmaakte wijze heeft betoond. W e voelen het reeds : ook wat betreft het leerstuk der Drieenigheid hebben de Jehova's-getuigen de oude ketterijen weer opgehaald van A r i u s , Socinus en anderen. V o l g e n s Russell is deze leer een verzinsel v a n mensen ; C h r i s tus is niet de eeuwige Z o o n v a n G o d . H i j is de engel Michaël, de Aartsengel. D e Heere Jezus draagt ook andere titels, maar is in elk geval een geschapen wezen, evenals alle andere engelen. Brutaal weg, tegen de Schrift i n , loochent de Jehova's-getuige, dat Petrus' w o o r d waarheid was : „Gij zijt de Christus, de Z o o n des levenden G o d s " . D e goede man moet zich hebben vergist! W e mogen niet anders zeggen, dan dat zich hier openbaart de leer v a n de antichrist.

. Luistert U toch eens, hoe de aloude ketterijen, waartegen de ene synode voor, de andere na heeft gestreden, weer op komen zetten met ongemeten kracht ! D e Heere Jezus zou oorspronkelijk na Z i j n schepping, een geschapen „ g e e s t e s w e z e n " zijn geweest. 20

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 2 januari 1955

Koop de waarheid | 31 Pagina's

Gelooft ze niet - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van zondag 2 januari 1955

Koop de waarheid | 31 Pagina's