Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Op de grondslag der Reformatie - pagina 14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Op de grondslag der Reformatie - pagina 14

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heere ter zijde door aan 's mensen wil een ruime plaats toe te kennen. D a a r i n lag enerzijds de verleidende macht van het Remonstrantisme: de mens w i l wat zijn; anderzijds lag daarin, evenals in de Renaissance, haar zwakte: de mens wéét in zijn consciëntie, dat hij tegen de Heere niets beginnen kan. T o c h heeft het Remonstrantisme voor alle tijden de theocratische gedachte der Reformatie ondergraven en plaats gemaakt voor de oppervlakkige geest, die steeds weer in het kerkelijk leven en ook op staatkundig terrein doorbreekt. W a t des te meer ons er op moet wijzen, dat we steeds weer in de leer hebben te gaan bij de theologen der Reformatie, die op zulk een aangrijpende wijze de theocratische gedachte hebben vastgehouden. H a d d e n we nog maar voor onze theologische studenten en voor onze studerende jeugd een leerboek als dat v a n de Godgeleerden Polyander, Rivet, Waiaeus en Thysius ! Jaren aaneen hebben de jongelui, die in de 17e eeuw aan onze Hogescholen studeerden, dit kostelijk leerboek (in het Latijn) gebruikt. Nooit kunnen we genoeg waardering hebben voor de zeer knappe en hoogst begenadigde Voetsius, wiens woord en wiens geschriften steeds weerklank vonden in het hart van het volk van G o d . A a n de theocratische gedachte gaf hij zijn gehele hart. Z i j n zijde kozen, behalve Gomarus en Maresius, ook Hoornbeek en Leydekker. Krachtig hebben zij vastgehouden het gezag der Heilige Schrift en steeds weer hebben zij in de Drie F o r m u lieren v a n Enigheid de ,,dijken" aangewezen, die de kerk der Reformatie onder Gods bijzondere voorzienigheid over Z i j n kerk waren gegeven om de springvloeden af te weren van alle dwalingen, waarin de mens meer in het middelpunt moest komen te staan. Die springvloeden zijn gekomen ! E r kwamen mannen op, die de Heilige Schrift wilden benaderen en verstandelijk doorvorsen met hun rede, onafhankelijk van de werking des Heiligen Geestes, los v a n de beperkingen, die de belijdenisgeschriften daarbij elke ambtsdrager en elk lid der kerk opleggen. Daarmede werd een felle aanval ondernomen op het theocratisch karakter van de kerk der Reformatie. De hier bedoelde theologen wilden eigenlijk, eenvoudig gezegd, eens overdoen, wat bijvoorbeeld op de Dordtse Synode was tot stand gebracht onder de bijzondere leiding des Geestes. Z i j wensten dat dan te doen met hun wijsgerig aangelegde natuur. Het gevolg moest wel zijn, dat men niet terecht kwam bij wat de Belijdenis of de Catechismus op grond der Schrift leerden, maar dat ze een zogenaamde theologie opbouwden v a n eigen maaksel, gezien v a n uit het menselijk verstand. M e n sprak nog wel van een Bijbelse theologie, maar zij was vreemd aan de beginselen der Reformatie. Z o wierp Coccejus zich op de studie der Heilige Schrift, maar hij haalde daaruit een Verbondsleer, die zeer eenzijdig was. D e 13

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 6 juni 1955

Koop de waarheid | 17 Pagina's

Op de grondslag der Reformatie - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van maandag 6 juni 1955

Koop de waarheid | 17 Pagina's