Het Antinomisme - pagina 18
B a r t h zegt: a l ons w e r k , al of niet ( v o l g e n s de bestreden o p v a t t i n g ) n a a r G o d s W e t , ligt o n d e r het oordeel, onder (zo hij dat noemt) de crisis G o d s . D a a r o m moeten w e niet b e g i n n e n met de W e t ; het E v a n g e l i e v o o r o p ! W i j a l l e n , christen of geen c h r i s ten, l i g g e n onder het oordeel der v e r w o r p e n h e i d . M a a r tot ons allen ( i n of b u i t e n de k e r k , v r o o m of g o d d e l o o s ) moet vóór alles de b o o d s c h a p k o m e n : C h r i s t u s is i n de crisis ingetreden en heeft ons a l l e n eruit g e h a a l d . D a t is het E v a n g e l i e , d a a r i n ligt de belofte v o o r elks toekomst. W i e het b o v e n s t a a n d e goed heeft begrepen, z a l b e m e r k e n , dat w e hier te d o e n hebben met een n i e u w e v o r m v a n a n t i n o m i s m e , zoals het z i c h i n deze h u i d i g e theologie openbaart. D e eis G o d s , die tot elk mens k o m t i n het: O n d e r h o u d t M i j n e geboden ! w o r d t hier o m g e w o r p e n . N i e t : „gij m o e t ! " m a a r : „gij zult zijn ! " is de b o o d s c h a p , die tot de mens gebracht moet w o r d e n . A l s i e m a n d G o d s g e b o d zó o p v a t , dat hij d i t niet m a g d o e n en dat moet nalaten, gaat hij e i g e n m a c h t i g te w e r k . W i j w e t e n niet w a t w e moeten d o e n of laten. A l s i e m a n d alleen maar kijkt n a a r : i k heb vóór alles v e r g e v i n g n o d i g , het k o m t er niet op aan, w a t i k doe of laat, d a n is zo i e m a n d , als hij uit rechte v e r o o t m o e d i g i n g spreekt, dicht bij het K o n i n k rijk G o d s . E r zijn geen regels te stellen v o o r het l e v e n , ook niet v o o r het christelijk l e v e n ; ieder beleeft zijn v e r w o r p e n - z i j n , en ook zijn b e h o u d e n - w o r d e n op zijn manier. Ieder, die z i c h gebonden v o e l t a a n G o d s W e t , m a a k t v a n de W e t dus een a f g o d . W e m o g e n , v o l g e n s B a r t h , n i e m a n d i n p e r s o o n of i n gezamenlijk s a m e n l e v e n b i n d e n a a n G o d s W e t . W e m o g e n alleen m a a r zeggen: „ U w z o n d e n zijn v e r g e v e n . " E n d a n beleeft hij zijn v e r l o s s i n g o p zijn manier, altijd met het oog op het k o m e n d e R i j k v a n C h r i s t u s . Z u l k een o p v a t t i n g leidt tot v o l s l a g e n a n t i n o m i s m e . W e z e i d e n : deze hoogst ernstige d w a l i n g telt vele a a n h a n g e r s , o o k i n ons l a n d . H e t „herderlijk s c h r i j v e n " v a n de H e r v o r m d e S y n o d e is er een bewijs v a n . G e h e e l i n tegenspraak met de p r e d i k i n g v a n L u t h e r . D e z e leert: „ D e H e e r e heeft Z i j n v o l k d o o r Z i j n Z o o n het eeuwige l e v e n g e s c h o n k e n ; d a a r o p zijn zij gedoopt en door het E v a n g e l i e zijn zij daartoe geroepen; d a a r o m w i l l e n zij er o o k getroost op w a c h ten. M a a r daarbenevens heeft H i j de Z i j n e n ook geschapen en i n het beroep geplaatst, dat zij, heer, v r o u w , knecht of dienstbode, schoolmeester of p r e d i k a n t , moeten zijn en de H e e r e i n h u n beroep hebben te d i e n e n . D a a r o m w i l l e n zij ook ijverig zijn tot goede w e r k e n ; zij w i l l e n een flink, g e t r o u w knecht, een gehoorzame, kuise d i e n s t m a a g d , een ijverig schoolmeester, een g e t r o u w p r e d i k e r zijn en doen, w a t de H e e r e behaagt, n a a r Z i j n w i l , z o a l s de 17
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juli 1956
Koop de waarheid | 20 Pagina's