Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het kind in de schaduw van het gezin, de school en kerk - pagina 35

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het kind in de schaduw van het gezin, de school en kerk - pagina 35

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

wonderlijke weg weer goed gekomen, niet door een mens; dat heeft de Heere gedaan. In de Middelbare scholen zitten de gevaren om het kinderlijk wereldbeeld in stukken te slaan, opgehoopt als enorme hoeveelheden springstof. Het natuurwetenschappelijk denken, dat zulke enorme successen boekt, viert er hoogtij. Het breekt het kinderlijk wereldbeeld af (als het kind dit mag bezitten) en probeert, vak voor vak, iets nieuws op te bouwen. Zonder dat men tot een op grond van Schrift en belijdenis verantwoorde levensopvatting komt. W a n t tot een eenheid tussen hen, die de verschillende vakken onderwijzen, komt het niet. D e een beweert dit, de ander weer wat anders. W a t zal men de leerlingen voorhouden bij de geschiedenis van ons V a d e r l a n d ? W a t , wanneer het gaat over schrijvers en dichters bij Nederlands ? W a t bij Aardrijkskunde ? W o r d t het alles gedragen door dezelfde wereldbeschouwing ? O f spreekt men elkaar tegen 1 W o r d e n deze vakken onderwezen met als basis dezelfde onwankelbare grondslag van Gods heilig W o o r d ? Ziet men wel en laat men het de leerlingen zien dat, wat het ganse leven draagt ? Misschien is er aan zo'n Middelbare school wel een leraar, die zijn leerlingen steeds weer wijst op deze grond en vandaaruit zijn lessen opbouwt en zijn onderwijs tracht te bezien. M a a r deze man is afhankelijk van de hulp v a n anderen. H i j alleen kan weinig beginnen, vooral niet, als het gaat over een het gehéél-van-hetleven-omvattende levensbeschouwing. Ik ben er van overtuigd, dat zulk een levensbeschouwing, na de machtige crisis, waarin de school steeds weer de jongemensen brengt, alleen maar kan geboren worden, als het de Heere behaagt in het jonge hart Zijn genade te verheerlijken en een geloof te schenken, dat ver uit gaat boven het kinderlijk geloof, waarover we zoeven spraken ,omdat G o d door Z i j n Geest het werkt in het diep doorwonde hart. D a n werken we niet met begrippen. D a n kan het leven weer als een eenheid beleefd worden, als een leven, waarin de eeuwige sabbath aanvangt, als een leven, waarin het heden staat in het licht der eeuwigheid. D e school biedt de kinderen geen schaduw, waarin zij zich kunnen ontwikkelen naar Gods W o o r d , als zij naast enkele uren Bijbelse Geschiedenis zovele andere vakken kent, die „neutraal" (wat in de meeste gevallen w i l zeggen: vijandig tegenover Gods W o o r d ) worden gegeven. In de school zullen alle vakken gebaseerd moeten zijn op de enige en onwankelbare grondslag van Gods heilig W o o r d . Daarin zullen de onderwijzers en ook de leraren één moeten zijn. O p een andere zeer belangrijke zaak, waarin de school zal moeten betonen voor het kind een beschuttende schaduw te zijn in een wereld, die G o d verlaat, steeds bruter, en die daarom een 35

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 8 juli 1958

Koop de waarheid | 52 Pagina's

Het kind in de schaduw van het gezin, de school en kerk - pagina 35

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 8 juli 1958

Koop de waarheid | 52 Pagina's