Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kaspar Schwenckfeld - pagina 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kaspar Schwenckfeld - pagina 5

Getrouwe getuige in Gods wijngaard

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

en naar de liefde." „Ik kan en mag nog niet zulk een gemeente stichten, want ik mis daartoe de mensen.' Z o u het zover komen, dat ik het doen moest en er toe genoodzaakt werd, dan zou ik het mijne daaraan toedoen. Ik moet nu nog roepen, prediken, totdat de christenen zo met ernst het V/oord nemen, dat ze zelfstandig een gemeente kunnen stichten." W e begrijpen Luther, naar we hopen, hierin: hij zag zijn ambtelijk werk in 1526 nog als zendingsarbeid onder mensen, die misschien wel zich van Rome afkeerden, maar nog niet in staat waren, een geordende, zelfstandige gemeente te vestigen. T o t de verwerkelijking v a n deze gedachten is Luther evenwel nooit gekomen. H i j heeft nimmer „vrije gemeenten" in het leven geroepen, maar zich steeds gehouden aan de volkskerk, waarin van een geordend kerkelijk leven zo goed als niet kan worden gesproken. Schwenckfeld heeft dit zó gezegd: ,,De U w e n (volgelingen van Luther) hebben weinig aandacht eraan geschonken, dat zij, die de genade in Christus deelachtig mogen zijn, een gemeente moeten stichten, die naar de mening des Geestes werkzaam is en de gedaante vertoont v a n Christus' bruid. D e hele wereld wordt, wanneer zij dit wenst, toegelaten tot het H e i l i g A v o n d m a a l , als ze maar U w leer en sacrament belijdt en de schare groot genoeg is. U diende meer te bedenken, hoe G o d Z i j n kerk op deze aarde w i l hebben en wat de profeten en apostelen daarvan hebben geschreven." W e zullen bemerken, waarde lezers, dat we hier te doen hebben met de kerk-gedachten, zoals we die in onze dagen nog wel aantreffen: de volkskerk-gedachte: de gedachte aan een kerk, die belijdt en beleeft, wat de Heere in Z i j n W o o r d gebiedt en belooft; en de kerk, zoals die bestaat uit uiterlijke belijders van historische waarheden, waarbinnen de Heere naar Z i j n w e l behagen door krachtdadige roeping Z i c h een Gemeente verzamelt ten eeuwigen leven. N o c h de eerste, noch de laatste w i l Schwenckfeld. Later gaan we hierop wel dieper in, Schwenckfeld heeft na een periode v a n ingespannen arbeid voor eigen leven iets meegemaakt, wat v a n buitengewoon grote betekenis moet zijn geweest voor zijn verder leven, ook voor zijn ambtelijk werk. H e t was 1527. De Heere bracht Schwenckfeld langs een diepe weg v a n zelfontdekking tot een vernieuwing v a n wat H i j aanvankelijk in zijn hart had gewrocht. H i j k w a m tot een volkomen overgave v a n zijn w i l aan G o d en leerde de verlossing kennen door het kruis v a n Christus, zoals hij die voordien niet kende. W e l k een blijdschap mocht hij smaken: zeker te zijn v a n zijn aandeel in Christus. Schwenckfeld mocht toen pas duidelijk zien, dat de Heere hem 4

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 september 1958

Koop de waarheid | 17 Pagina's

Kaspar Schwenckfeld - pagina 5

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 september 1958

Koop de waarheid | 17 Pagina's