Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Bergrede - pagina 6

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Bergrede - pagina 6

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

4 : 12-17, waarop dan aansluit de roeping van de eerste discipelen i n Mattheüs 4 : 18-22. H e e l gaarne maken we thans hier enkele opmerkingen. Lezen we eerst Mattheüs 4 : 2 3 - 2 5 : „ E n Jezus o m g i n g geheel G a l i l e a , lerende i n h u n synagogen en predikende het Evangelie des K o n i n k r i j k s , genezende alle ziekte en alle kwalen onder het volk. Z i j n gerucht g i n g vandaar uit i n geheel Syrië en zij brachten tot H e m allen, die kwalijk gesteld waren, met verscheidene ziekten en pijnen bevangen zijnde en van de duivel bezeten en maanzieken en geraakten en H i j genas ze en vele scharen volgden H e m van G a l i l e a en van Decapolis, van Jeruzalem en van Judea en van over de J o r d a a n . " W a t we hier vinden i n het 23e vers, de eerste woorden, die we hier aanhaalden, lezen wij bij vernieuwing i n Mattheüs 9 : 3 5 . O o k daar staat: „ E n Jezus o m g i n g a l de steden en vlekken, lerende i n h u n synagogen en predikende het Evangelie des k o n i n k r i j k s en genezende alle ziekten en alle kwalen onder het v o l k . " Blijkbaar openen deze woorden en sluiten zij af de hoofdstukken 5, 6, 7, 8 en 9, w a a r i n de Bergrede en de vele tekenen die Jezus daarna heeft gedaan ons worden weergegeven. Z o a l s we zullen zien, openbaart de Heere Jezus Z i c h i n deze hoofdstukken als de Messias i n W o o r d en daad. E n de i n h o u d van Z i j n W o o r d e n en van Z i j n daden wordt ons dan kort weergegeven i n Mattheüs 4 : 23 en M a t t h e ü s 9 : 3 5 . D e Heere Jezus leert i n de synagogen der Joden. H i j predikt het Evangelie van het K o n i n k r i j k Gods en H i j geneest de k r a n k e n . Let w e l , voorop staat: H i j leert i n de synagogen en predikt het Evangelie des K o n i n k r i j k s . Tijdens Jezus' omwandeling op aarde waren er velen, die leerden. D e n k eens aan de, Schriftgeleerden. O o k zij verzamelden r o n d z i c h jongeren en gaven aan deze jongeren h u n leer door. W a n n e e r echter de Heere Jezus rond' Z i c h Z i j n discipelen verzamelt, is dit de daad van de Messias. H e t zijn twaalf discipelen, naar de twaalf stammen I s r a ë l s . Z i j zijn bij wijze van spreken de stamvaders van het nieuwe Israël. D e Schriftgeleerden beperken zich i n h u n predik i n g tot het uitleggen van de W e t . D e Heere Jezus leert, dat Z i j n komst i n het vlees het einde inhoudt van de M o z a ï s c h e wetgeving. E n tegenover alle menselijke leer plaatst de Heere Jezus telkens Z i j n : „ V o o r w a a r , voorwaar zeg Ik u " . 6.

E e n ontzaglijk w o o r d , dit „ v o o r w a a r " . H e t heeft de kracht van een eed, de kracht van het A m e n . H e t is immers het Evangelie van het K o n i n k r i j k G o d s , dat betekent: er wordt maar niet iets nieuws aan het oude toegevoegd; dan z o u het misschien n o g mogelijk zijn, Z i j n leer aan te horen en te beoordelen, alsof het de leer was van een mens. O neen, i n de p r e d i k i n g van Christus komt niet een w o o r d des mensen tot het volk en i n dit volk

4

D e kracht van het Evangelie des Koninkrijks.

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 augustus 1960

Koop de waarheid | 64 Pagina's

De Bergrede - pagina 6

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 augustus 1960

Koop de waarheid | 64 Pagina's