Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Stof voor een onderling gesprek (2) - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Stof voor een onderling gesprek (2) - pagina 9

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Trouwens, daar vind je Gods kinderen niet, althans niet, wanneer ze op hun plaats zijn. Waar dan de Heere niet bij kan zijn, kan Gods kind ook niet zijn. Wanneer de Heere bij wijze van spreken de deur uitgaat, zal Gods kind er verstandig aan doen, ook te vertrekken. Dan deugt het „klimaat" zeker niet. III. W A A R O M K W A M D E Z O N D E I N D E W E R E L D ?

*

Niet zonder grote aarzeling kunnen we op de vraag ingaan. Het kan een vraag zijn, die opkomt bij felle bestrijdingen. Er kan ook nieuwsgierigheid achter zitten; vijandschap en spot kunnen er achter schuilgaan. Calvijn schrijft in zijn Institutie: „De hel is vol met nieuwsgierige mensen". Hij denkt dan aan zovelen, wier waarom-vragen betrekking hebben op hetgeen de Heere alléén weet en kan weten, gezien ons schepsel-, ja, gezien ons verdorven schepsel-zijn. O, laten we toch bedenken, dat de zonde in de wereld kwam, toen en omdat de eerste mensen, ons verbondshoofd Adam en zijn Manminne, als God wilden zijn, macht wilden hebben en,. . wilden weten ! Het gebod en het verbod boven hen duldden ze plotseling niet meer; ze voelden het als een last, waarvan ze zich met satans hulp meenden te kunnen ontdoen. Onder de Heere, en in gemeenschap met Hem levend, konden ze vrij zijn; zonder Hem klonk de zonde hen in haar slaafse boeien. Ook voor ons lokt nog steeds de begeerlijke vrucht van macht hebben over onszelf en van weten, wat we niet kunnen weten en niet behoeven te weten. Gaan we dus op de ons gestelde vraag in, dan moge het zijn in onderworpenheid, en gehoorzaamheid aan de Heere en aan Zijn Woord. „Waarom kwam de zonde in de wereld ?" Heel veel antwoorden zijn op deze vraag gegeven. Een bewijs, dat velen, zéér velen er over hebben nagedacht. W e sommen enkele antwoorden op: 1. De mens zit gevangen met zijn reine, onsterfelijke ziel in het lichaam en het kan niet anders, of de ziel laat zich meesleuren in de zinnelijkheid en aardse-gebondenheid van het lichaam. (De Griek Plato). 2. De Heere plaatste de mens tussen Zich en de wereld in en liet hem vrij, zich öf naar Zijn Schepper öf naar Diens schepsel te keren. 3. De zondeval was de enige mogelijkheid om een vrije persoonlijkheid te worden. (Humanisme). 4. De zondeval moest wel komen, wilde de mens echt mens worden temidden van andere mensen. (Hegel). 5. De zondeval nam de Heere als mogelijkheid in Zijn schepping op om zodoende tegen de donkere achtergrond van het kwade het goede helder klaar te laten uitkomen. Dat kon de mens dan kiezen. Weet U , wat al deze dwaalzieke lieden uit het oog verliezen ? Het is dit: zij plaatsen de zonde allen buiten de natuur van de mens en laten 9

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1962

Koop de waarheid | 52 Pagina's

Stof voor een onderling gesprek (2) - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1962

Koop de waarheid | 52 Pagina's