Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De prediking - pagina 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De prediking - pagina 5

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de Dordtse Leerregels brengen de Dordtse vaderen terstond bij de aanhef reeds ter sprake het ambt der verzoening; we lezen daarvan ook in 2 Cor. 5:11 e.v..: „Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade: wij bidden van Christuswege: laat u met God verzoenen." In Ef. 4 : 11 zegt ons de Heere, aan wie Hij dit ambt der verzoening heeft toebetrouwd: „Dezelve heeft gegeven sommigen tot apostelen, sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars tot het werk der bediening." Die het Woord, dat door deze ambtsdragers wordt bediend, aannemen, en de Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, worden door Hem van de toorn Gods en van het verderf verlost en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3 : 36; Mare. 16 : 16). Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Zo leren ons de D.L. I. art. 4. Aan de ambtsdragers, die de Heere roept tot de bediening van Zijn Woord, is het niet gegeven dit geloof in het hart te planten. Zij planten, maken nat, maar het is God, Die de wasdom geeft. De Heere herschept onder de bediening des Woord het hart van de zondaar en plant in dit vernieuwde hart het waar zaligmakend geloof. „Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welke zij niet gehoord hebben ? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt ? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden?" (Rom. 10:14, 15). Het wordt gegeven, in Christus te geloven, zegt de Schrift nadrukkelijk in Fil. 1 : 29. Aan degenen, die gezonden worden om het Evangelie te prediken, is ook opgedragen, de sacramenten te bedienen, opdat het ingeplante geloof daardoor wordt versterkt en gevoed. Ook dit is het werk des Heiligen Geestes, Die alléén kan besprengen en zuiveren van de zonden, Die kinderen des toorns wederbaart tot kinderen Gods (N.G.B. art. 33); Die ook het geestelijk leven der gelovigen voedt en onderhoudt, als Christus „gegeten", dat is toegeëigend en ontvangen wordt door het geloof in de Geest (N.G.B. art. 34). 2. Het ambt der ver zoening.

Het zou wèl zo moeten zijn, dat ieder, die de prediking van het Evangelie hoorde, dit heil aangreep tot verzoening met God en tot verlossing van schuld en zonde. Tot het aangrijpen van groter goed kan nooit een nameloos ellendig schepsel worden geroepen. Maar, helaas , ons verstand is tè zeer verduisterd om er iets van te verstaan; het kan niet anders, tenzij de Heere er aan te pas komt, dan de waarheid verwerpen en de leugen omhelzen. Ook al zouden we van het Woord der genade ons bedunkens heel wat begrijpen, heel wat verstaan; we kunnen misschien wel enig inzicht hebben gekregen in het

3. Werkt élke prediking dit geloof ?

2

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 augustus 1962

Koop de waarheid | 24 Pagina's

De prediking - pagina 5

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 augustus 1962

Koop de waarheid | 24 Pagina's