Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heer heeft Zijn heil bekend gemaakt - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heer heeft Zijn heil bekend gemaakt - pagina 25

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

nodig is. Het bood Gideon reeds de heerschappij over Israël aan ; het erkende Jefta gedurende zijn hele leven als hoofd des volks ; het verbond in Eli richter- en hogepriesterlijk ambt; het zag in Samuël zijn profeet en richter en geestelijke vader. Immers, toen de Heere de richtende priester (Eli) wegnam, verwekte Hij de richtende profeet (Samuël), in wie de Heere de Geest der profetie deed herleven om Israël te leiden tot het theocratisch koningschap. 7. Het einde der richterentijd. In Samuël laat de Heere zien, dat Hij Israëls Koning is. De richter Samuël komt met kracht op voor het recht van God op Zijn volk. Dan maakt Israël de maat der zonde vol: aan het einde der richterentijd is het laatste woord van het volk : geef ons een koning, een hoofd, bekleed met dwingende macht, zoals alle andere volken hebben. Neen, het volk begeerde geen koning, die de eerste staatsdienaar was van dè Koning, Israëls Heere en die was geroepen om de bevelen des Heeren uit te voeren. De Heere wordt verworpen. Ontbrak Hem de macht en trouw ? Neen, maar Israël weigert zich te bekeren en wil, buiten de Heere, eigen wegen bewandelen. Als bij de zondeval! Israël wenst een volk van deze wereld te worden. 8. Toch een koning ; maar onder een voorwaarde. Een koning, niet als drager van eigen gezag, neen, die duldt de Heere niet in Zijn Koninkrijk. De Heere zal Israël een koning geven, maar dan in de functie van Zijn stadhouder, gebonden aan Zijn Wet, gehoorzaam aan Zijn profeten, iemand die beseft, dat hij heeft te zorgen voor de handhaving van het recht des Heeren en dat hij zo alléén Israëls koning kan zijn. Zal deze koning de theocratie volmaken ? De geschiedenis leert, dat géén der koningen daartoe in staat is geweest. De Heere plaatst de aardse koning op de troon, omdat Hij van eeuwigheid besloten heeft de hemelse Koning te geven. De geschiedenis zal bewijzen, hoe nodig het is, dat de eerste door de laatste wordt vervangen. 9. Saul, de zoon van Kis, uit Benjamin. Saul wordt koning; gezalfd door Samuël op des Heeren bevel met olie uit een kruik. Samuël handhaaft - als profeet - het theocratisch beginsel. Saul ijvert voor Israël, maar de eerste vereiste voor een theocratisch koning ontbreekt bij hem : de gehoorzaamheid. De wet des Heeren ffert hij in Gilgal op aan vermeend staatsbelang. Straks - nog erger aan zijn eigenwijsheid en eigenwilligheid. Gods Geest verlaat hem ; de Geest der zalving maakt plaats voor 25

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1964

Koop de waarheid | 93 Pagina's

De Heer heeft Zijn heil bekend gemaakt - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1964

Koop de waarheid | 93 Pagina's