Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het gesprek over de bekering liep vast - pagina 3

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gesprek over de bekering liep vast - pagina 3

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze jongelieden zijn dus bang voor wat men noemt het subjectivisme. E n dan moeten we ook weer zeggen : „Ja, jongens, dat kan het geval zijn. E n het zal zo zijn, wanneer niet werkelijk beleefd wordt, dat een i n zichzelf ellendig en verloren zondaar alléén zijn behoud kan vinden, niet i n wat hij mocht beleven, maar in de verzoening, die Christus i n Zijn Middelaarsarbeid heeft teweeggebracht". Toen de vraag aan de orde kwam, hòè dan de zondaar bekeerd wordt, of deze zondaar precies de tijd, de plaats en de wijze waarop moet kunnen vertellen, waren de meningen al zeer verdeeld. E r waren er, die zeiden : „Ja, die tijd, plaats, wijze-waarop kan ieder bekeerd mens precies vertellen. Dat wist Manasse, dat wist Saulus van Tarsen; en Johannes schrijft ook : „En het was omtrent de tiende ure". (Joh. 1 : 4 0 ) . Anderen wezen er echter op, dat dit uitzonderingen zijn en dat de Heere Zijn uitverkorenen op Zijn wijze, naar Zijn soevereine vrijmacht tot bekering brengt. Kijk maar naar Petrus en Paulus, naar Zacheüs en de zondares, naar de kamerling, naar Lydia, naar de stokbewaarder, naar Timotheüs, naar Onesimus. Van allen kan gezegd worden : „Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden" (2 Cor. 5 : 17). E r waren ook jongens en meisjes, die de bekering veel meer wilden zien als het begin van een nieuw leven, waarin de bekeerde mens moet doorleven, dat zijn oude mens met Christus gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde teniet gedaan worde, opdat hij de zonde niet meer diene (Rom. 6 : 6 ) . Hij leeft door de Geest, hij moet ook door de Geest wandelen (Gal. 5 :25). Deze jongemensen waren bang, dat de bekeerde op de lauweren van zijn bekering gaat rusten, wanneer zo zeer de nadruk gelegd wordt op de bekering als omkeer, als het oude leven de rug toekeren. Wordt dan het leven der bekering geen rusten op hetgeen men bezit, zonder dat er vruchten worden voortgebracht, geloof en bekering waardig ? Tenslotte bleek, dat velen nogal wantrouwend stonden tegenover bekeringen, zoals b.v. tijdens de Nijkerkse en Zwijndrechtse bewegingen, die gepaard gingen met opwindingen en andere vreemde begeleidingsverschijnselen, waardoor de aandacht van het wonder, dat een i n zichzelf verloren zondaar Christus leert kennen, wordt afgeleid en alle nadruk gaat vallen op wat deze of gene zo al heeft meegemaakt; hoe diep het er door ging, enzovoorts. 4. De onvruchtbare vijgeboom. Bekering! Dat was het onderwerp. 2

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1967

Koop de waarheid | 17 Pagina's

Het gesprek over de bekering liep vast - pagina 3

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1967

Koop de waarheid | 17 Pagina's