Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het zenuwachtige kind - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zenuwachtige kind - pagina 20

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Laten we toch bedenken, dat wie 't onrecht doet, het ook zal moeten dragen. Voor ons geldt: verdragen. Daarom, inplaats van onze kinderen aan te zetten om met gelijke munt te betalen, dienen we ze op te voeden tot zelfbeheersing. Het verheven voorbeeld van de Heere Jezus moeten we ook onze kinderen voor ogen stellen. Zelfbeheersing en tucht. Wat is toch wel 't geheim van de zelfbeheersing ? Zou 't niet liggen in de gehoorzaamheid aan God ? De gehoorzaamheid was en is nog de weg tot de ware vrijheid. Gods Woord getuigt ervan : „Die zijn geest beheerst is sterker dan die een stad inneemt". Hiermee staat in nauw verband de tucht. Die moet er zijn, in 't gezin, op de school, op de straat. Tucht tegen tuchteloosheid, want tuchteloosheid geeft wanorde, en wanorde veroorzaakt onbeheerstheid. Onbeheerstheid voert tot zenuwachtigheid. Zo zijn we weer op de „hoofdweg" aangekomen. Orde en regelmaat behoren dus bij een juiste opvoeding. Die geven een weldadig gevoel van rust, van veiligheid en vrede. Even een opmerking er tussendoor. Een gezin waar tucht heerst, behoeft niet 't gezin te zijn, waar veel getuchtigd wordt. In zo'n gezin weten de kinderen waar ze aan toe zijn en zo behoort 't ook. Dat geeft een zekere vastheid in 't gezin, dat geeft rust. Er dient één lijn getrokken te worden, zowel door vader als door moeder. Het mag niet voorkomen, dat Jantje heul zoekt bij vader... tégen zijn moeder, of omgekeerd. Ook niet, dat de kinderen heul zoeken bij vader èn moeder .. tegen de onderwijzeres of onderwijzer. Daarom wil ik de lijn doortrekken .. vader èn moeder, de juffrouw èn de meester voeden op volgens hetzelfde beginsel en vallen elkaar niet af !. Hieruit springt de waarde van eigen scholen duidelijk naar voren. Doch terzake. Later, bij de behandeling van 'tkind in de school, wel meer hierover. Het kind en de school. De school brengt ook gevaren mee. Het huidige leven vraagt veel. Die eis dwingt de school om de kinderen veel te laten leren. Als we de jeugdige leeftijd in acht nemen, dan zijn we geneigd om te zeggen, dat de school te veel laat leren. Vele kinderen kunnen niet mee. Ze kunnen al die leerstof niet verwerken. Zenuwstoringen kunnen optreden, zenuwachtigheid kan 't gevolg zijn van de intellectuele overlading. Met intellect bedoelen we 't verstandelijk vermogen. Zo spreken we over intellectuelen en dat zijn dan de zogenaamde geleerde mensen. De school moeten we in dit verband zien als een cultuurprodukt, tevens als een cultuur-eis. We willen dit toelichten. We leven in een maatschappij die eisen stelt aan de mens, willen we tenminste meelopen in het geordende leven. Zonder enige ontwikkeling kunnen - naar de mens gesproken - onze kinderen straks geen 20

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1968

Koop de waarheid | 29 Pagina's

Het zenuwachtige kind - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1968

Koop de waarheid | 29 Pagina's