Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het zenuwachtige kind - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zenuwachtige kind - pagina 27

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ouders moeten uitmaken welk gepast vermaak we onze kinderen kunnen geven. De bede van de ouders zal telkens moeten zijn : Heere, wil mij onderwijzen, opdat ik mijn kinderen mag voorgaan in U welbehagelijke wegen. Gezin en school trekken één lijn. Er dient één lijn getrokken te worden. Gezin èn school dienen op te voeden vanuit hetzelfde beginsel. Als 't kind op de school naar andere beginselen wordt opgevoed dan thuis, u gevoelt 'twel, dan ontstaat er onevenwichtigheid. Daarom is de schoolkeuze zo belangrijk. Gezinnen die leven willen naar de aloude reformatorische beginselen, wensen ook een school op reformatorische grondslag. Dan springt de waarde van die scholen naar voren. De samenwerking tussen gezin en school is uiteraard even belangrijk. In een gezin moeten de kinderen weten, waar ze aan toe zijn. Vader en moeder moeten ook opvoeden vanuit hetzelfde beginsel. Het mag niet voorkomen, dat de kinderen heul zoeken bij vader... tégen moeder en omgekeerd. Maar ook niet, dat de kinderen vader en moeder op de hand krijgen tégen de juffrouw of meester. De waarde van de samenwerking tussen gezin en school komt hier ter sprake. Wat is 't goed als onze kinderen weten, dat vader en moeder achter de school staan. Dat geeft vastheid in de opvoeding. Moeders, klaag niet te vlug over de juffrouw, vader, reageer niet tegen de meester in bijzijn van uw kinderen. Stap dan liever naar die juf of meester toe en bespreek uw bezwaren in 't belang van uw eigen kind. Velen, of mag ik zeggen weinigen, stuiven op de school af als ze boos zijn. De meester heeft 't weer verkeerd gedaan. En wie zal dat ontkennen. Die meesters en juffrouws zijn ook heel gewone mensen, met gebreken. Regelmatig contact is nodig. De ouders stellen 't bezoek van 't onderwijzend personeel op prijs. Een gunstig teken. Maar ook 't omgekeerde is waar. De leerkrachten stellen het bezoek van ouders ook op prijs. Vertel gerust over uw moeilijkheden thuis met uw nerveus jongetje. Dit vergemakkelijkt de aanpak op de school. Wacht niet altijd totdat de meester komt, want die moet zoveel bezoeken afleggen. Laat er overleg zijn bij moeilijkheden, zowel thuis als op school. Ten besluite Van nature zijn we allen rustzoekers. We proberen onze nerveuze kinderen te kalmeren. We dringen onszelf tot rust. Maar als de buitenkant zo rustig schijnt, is 't van binnen soms zo onrustig. Helaas, wij zoeken de rust niet, waar we ze zouden moeten zoeken en waar ze alleen maar te vinden is. De oorzaak ? De zonde ! Door de zondeval in Adam zijn we allen rusteloze mensen geworden. Zondaars, doelmissers. Moeten we hierin maar berusten ? Dat kan 27

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1968

Koop de waarheid | 29 Pagina's

Het zenuwachtige kind - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1968

Koop de waarheid | 29 Pagina's