Bekijk het origineel

Tussen Neus en Lippen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Tussen Neus en Lippen

BRAZILIË

4 minuten leestijd

Wat mij betreft, mag de fusie tussen ons gereformeerde en hervormde volksdeel nog dit jaar worden afgesloten. Dat bespaart mij dan namelijk in de toekomst de noodzaak het verschil tussen die twee kerken aan belangstellende buitenlanders uit te leggen, voor wie het in de vertaling op hetzelfde neerkomt: reformed, réformé, reformado. Dat laatste woord geldt voor Brazilië, waar ik onlangs verbleef en met dit uitleg-probleem geconfronteerd werd.

Maar hoe leg je dat uit in een land waar men van de Paises Baixos, de lage landen, niet veel meer kent dan Ajax (spreek uit: Aa-zjaks) en de roomse rebellen? Wat het elftal van Van Praag betreft, dat roept een bewonderend hoofdschudden op. Zo van: hoe krijgen die lui in zo’n mini-landje het voor elkaar? Ten aanzien van het vijftal van Alfrink echter is het hoofdschudden eerder negatief, als ware de kardinaal de peetvader van een nederlandse Maffia die het opruimen van de romeinse curie op het oog heeft. Wat moet ik bij deze beste mensen beginnen met Kuyper en Kuitert?

Ik red me er uit met een door de eeuwen beproefd middel – ik geef geen antwoord, maar stel een wedervraag: Hoe gaat het met de oecumene in Brazilië? Zo’n vraag leidt de aandacht meteen af en gaat gespreksstof leveren voor enkele uren. De zaak blijkt namelijk nogal gecompliceerd te liggen.

Dat ik de eerste de beste dag al met een pater aanpapte (hij heette Piet en kwam, ik kan er ook niets aan doen, uit Lutjebroek) was voor mijn protestantse gastheer nog tot daaraan toe. Zij zeggen zo’n man ook netjes goeiendag, zoals ze ook hun katholieke buren goeiendag zeggen. En als de lutheraanse dominee een volkswagenbusje heeft en de katholieke parochie-collega niet, dan wil dominee best wel eens een vrachtje stoelen rijden naar de kerk van meneer pastoor. Maar dat alles betekent hoogstens een inter-menselijke oecumene.

Dat is echter nog geen inter-kerkelijke. En merkwaardigerwijs zit ook niemand daar om te springen. De katholieken in het algemeen niet, omdat ze nog zo rooms zijn als maar mogelijk is en de protestanten niet, omdat die nog lijden aan het soort minderwaardigheidscomplex dat honderd jaar geleden de katholieken in ons eigen land hadden. Ze zitten midden in hetzelfde emancipatieproces en zijn trots op elke nieuwe positie.

Ik verblijf in de hoofdstad Brasilia. Mijn vriend Julio dos Reis brengt me naar een zitting van het Huis van Afgevaardigden en wijst zomaar een dertigtal protestantse kamerleden aan. Meteen van die deputados moet ik lunchen en met een senator koffiedrinken. De kamerbewaarder van de president ontmoeten. De directrice van de bibliotheek. En de dirigent van het goede muziekkorps. Allemaal protestanten, en ze zijn er trots op. Ze schudden elkaar de hand op de manier waarop supporters van een op weg naar de Cup zijnde voetbalclub dat doen. Episcopaal, lutheraan, baptist, adventist, dat maakt geen verschil, ze horen bij de protestantse kringen. Julio is zelf baptist. En secretaris bij het oppergerechtshof, de braziliaanse Hoge Raad. Hij laat me, vlak voor de zitting begint, de zaal zien. En stelt me voor aan de advocaat die straks voor de hoge rechters zal moeten pleiten.

Een vriend uit Holland, zegt Julio.

Ook een baptist?, vraagt de advocaat. Nee, zegt Julio.

Maar wel een ander soort evangelica?, wil de advocaat weten?

Jazeker, zegt Julio, wat dacht je dan?

Halleluja! roept daarop de advocaat.

Amen! zeg ik. Bijna vierhonderd jaar reformatie raak je zomaar niet kwijt. De clubgeest heeft ook mij te pakken. Laat die roomse rakkers maar eens merken dat ze niet alleen de dienst uitmaken… Pater Piet moet lachen als ik het hem de volgende dag vertel.

„Dat hebben wij in Lutjebroek ook gekend,” zegt hij. „Wij moesten allemaal bij de katholieke kruidenier kopen.”

Waarmee de oecumene in Brazilië toch nog perspectief krijgt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1973

Zendingsblad van de Gereformeerde Kerken in Nederland | 24 Pagina's

Tussen Neus en Lippen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1973

Zendingsblad van de Gereformeerde Kerken in Nederland | 24 Pagina's

PDF Bekijken