Bekijk het origineel

Een en al symboliek in kerk van Lochem

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Een en al symboliek in kerk van Lochem

4 minuten leestijd

In de gereformeerde kerk van Lochem is het liturgisch centrum verrijkt met een aantal door de kunstsmid Han Jansen uit Doetinchem vervaardigde 'attributen'. Die zijn ontstaan na gesprekken met de predikant daar, ds. W. van der Kooij. Dit is zijn commentaar bij de door W. Addink uit Laren (Old.) gemaakte foto's.

De attributen zijn geheel van smeedwerk, op enkele delen van avondmaalstafel en knielbank na.

Als iemand naar de vormen kijkt, gaan ze langzaam spreken . . . willen ze als het ware iets vertellen. Neem nu die bloemenstandaard: een hand en een vaas met bloemen. Symbool van de hand van God, die om het leven van een mens heen is, waardoor het leven kan opbloeien.

In de avondmaalstafel is het motief verwerkt van de brede en de smalle weg (Matth. 7:13,14). De brede weg van het kwaad loop niet steil en is gemakkelijk begaanbaar. Maar vlak voor het einde staan twee engelen, die de mensen de goede weg willen wijzen. De smalle weg die de brede als het ware doorklieft. Terwijl de brede weg plotseling ophoudt bij een afgrond, loopt de smalle weg uit op een vinger die wijst: dit is de weg ten leven. Op de smalle weg valt het licht van de kaars, die gedragen wordt door drie pinnen, de drieeenheid symboliserend. Ook is er brood en wijn voor onderweg, de oase van Gods gaven; vergeving van zonden, kracht en moed om verder te leven . . .

De twee engelen die aan het eind van de brede weg stonden, zien we elders terug. Engelen zijn er in de bijbel telkens op beslissende momenten. Ze gaan heen en weer van God naar ons — met de blijde boodschap dat God er is, dat we op Zijn hulp en bescherming mogen rekenen — en van ons weer naar God toe. Behalve de engel is aan de knielbank ook een ring bevestigd, symbool van liefde en verbondenheid van twee mensen die verder samen hun weg zullen gaan. De handen van de engel er om heen; menselijke liefde en verbondenheid komt te staan in het grote raam van Gods liefde en verbondenheid met ons mensen.

Bij de collectestandaard heft de engel onze gaven omhoog naar de Heer. Heer, hier is onze dank; wij willen anderen laten delen in onze dank jegens u, opdat ook zij zó zullen merken dat u ook voor hen zorgt en bij hen bent.

Het waterbekken van de doopvont wordt gedragen door drie handen: Vader, Zoon en Heilige Geest. De ring verbindt de drie tot een eenheid, maar wil tevens de verbondenheid van de drie-enige God met mensen aanduiden. Van dat verbond is de doop het teken.
De open handen tonen aan, dat de doop toegankelijk is voor iedereen (Hand. 2:39). De gladde staaf in het centrum symboliseert het leven, van meet af aan omgeven door de handen van Vader, Zoon en Heilige Geest. De bol onderaan de staaf stelt de oneindigheid voor, maar is tegelijk het beeld van de moederschoot, waar het leven begint. Boven het waterbekken eindigt de staaf óók in een bol: de oneindigheid waarheen we onderweg zijn, de hemelse heerlijkheid. Deze van boven opengewerkte bol is tevens symbool van de vlam van de Heilige Geest, waardoor het leven kan opbloeien (Matth. 3:16).

Het ook door Han Jansen vervaardigde kanselkteed stelt het open graf voor, de steen die weggerold i s . . . en de zon ging op (Marcus 16:2). Onderaan vertellen bliksemstralen dat hemel en aarde bewogen werden toen het graf openging. Op de overzichtsfoto is niet te zien dat boven de preekstoel nog een kruis hangt. De open bijbel bevindt zich dus tussen het kruis en het geopende graf, waarmee gezegd wil zijn: er is spreken dat verder brengt, namelijk het spreken tussen kruis en geopend graf!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1977

Kerkinformatie | 32 Pagina's

Een en al symboliek in kerk van Lochem

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1977

Kerkinformatie | 32 Pagina's

PDF Bekijken