Bekijk het origineel

Allemaal gereformeerd en toch. . .

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Allemaal gereformeerd en toch. . .

Ds. Mak: jezelf inleveren en nederig naar Christus toe

6 minuten leestijd

Kom je thuis uit een land als Zuid-Afrika, dan blijven je gedachten malen. Aldus praeses ds. C. Mak na zijn reis als leider van de gereformeerde delegatie tot de leden van de synode. Hij ging verder: Ik moet u zeggen, dat ik wat last gehad heb van een ervaring, die in Zuid-Afrika bij mij en bij de anderen telkens weer boven kwam: Hoe is het toch mogelijk, dat wij allemaal gereformeerd zijn, dat wij allemaal willen teven bij het betrouwbare woord van God, dat we allemaal willen staan op dezelfde belijdenis en dat wij niet kunnen komen tot eenstemmigheid in belangrijke zaken?
Zijn mensen, ook mensen van de kerk, gereformeerde mensen, die willen buigen voor het Woord dan tóch producten van de geschiedenis? En van de omgeving? En van hun machtsaanspraken? Is het dan toch zo, dat wanneer de één praat over de barmhartigheid die bedreven moet worden, hij bezig is zichzelf te handhaven engeen- stap-achteruit? En als de ander spreekt over de gerechtigheid die betracht moet worden hij bezig is zijn agressiviteit te tonen?


Eens en niet-eens
Hoe komt het dat wij zeggen het eens te zijn en dat wij op zulke aangelegen punten het waarachtig niet met elkaar eens kunnen wórden? We kijken naar het werk dat wij hier doen op onze generale synode. Is het eigenlijk niet zo, dat wij van tevoren al weten wat ieder van ons in tal van zaken gaat zeggen? Net als op een kerkeraad.
Als je wat langer dan drie maanden op een kerkeraad bent dan weetje eigenlijk bij elk punt dat aan de orde komt wel wat die dominee, die ouderiing en die diaken als hij aan het woord komt, gaat zeggen.
Wordt het zo ook niet vaak gezien op een synode? Kun je eigenlijk niet van te voren zeggen: hij ligt hier en zij ligt daar?
We buigen dan wel samen voor de Schrift, maar er zijn blijkbaar andere krachten, die onze mening bepalen. Als iemand verdraagzaam wil zijn is dat dan een kwestie van zijn karakter en zijn positie? Als het gaat over theologie.. . en wat zijn er niet een theologieën in onze kerken en in de kerken van deze wereld... gaat het dan om het luisteren naar het woord van God en daarom alléén? Of worden al die theologieën de wereld ingezet, omdat er zoveel mensen door God in deze wereld gezet zijn? Mensen, die zichzelf meenemen, mensen die zelf wat willen bereiken, mensen die eigen haan victorie laten kraaien?
Zo ligt het eigenlijk: Allemaal gereformeerd, allemaal vanuit de bijbel, allemaal bij de confessie en we gaan zóveel kanten uit. Hooguit zeggen we: we staan op een nulpunt. Of wij zitten in een "patstelling".
En daar doorheen, net als Paulus meemaakte van de kant van de Corinthiers, ook nog de verdachtmaking.


Oorzaken
Ligt het aan de bijbel? Ik heb me dat wel eens afgevraagd. En ik denk, dat ieder van u zich wel eens heeft afgevraagd: is de bijbel een boek, waarin iedereen die het goede bedoelt, maar ook iedereen die het kwade bedoelt, wel mee uit de voeten kan?
ik wil dat niet geloven,. Ik kan voor mijzelf niet geloven, dat God zijn nieuwe schepping, zijn gemeente, zijn koninkrijk laat gefundeerd zijn op een boek, op een openbaring, waar je alle kanten tegelijk mee op kunt. Het zal wel waar zijn, dat niemand op zichzelf de waarheid van de Schrift ontdekt en dat je dat samen moet doen. Maar ik kan niet geloven dat de bijbel zo veelzijdig is dat allerlei mensen aan alle kanten van de kerk en van de samenleving zich terecht op die hele Schrift kunnen beroepen. Er moet toch zijn een lijn van God! Er moet toch zijn een weg van God! Zoals de Thora de weg was voor Israël, moet de ganse Schrift de enige weg zijn voor het nieuwe Israël. Voor het volk Gods. Voor de gemeente.
Wat moeten wij dan? Om toch echt synode met elkaar te kunnen zijn, luisterend naar Gods woord en doorgevend wat Jezus Christus gezegd en gedaan wil hebben in de wereld, hier en nu.


Twee in één
Ik kan alteen maar zeggen: we moeten luisteren naar wat ik zo even heb gelezen. Paulus heeft het op het eind van het vijfde vers van 2 Corinthe 10 over het brengen van elk bedenksel als krijgsgevangene, onder de gehoorzaamheid aan Christus.
Als ik het goed zie, heeft Paulus het over twee dingen die ons worden opgelegd.
Eerst: we moeten inleveren de verschansingen, die we ten bate van onszelf bij Christus hebben opgericht: onszelf, ons milieu, onze ambities, onze machtsaanspraken.
We moeten inleveren wat wij als bedenksels hebben en waarmee wij de wereld ingaan, en waarmee wij elkaar in de kerk belagen.
Het tweede is: dat wij ons gehoorzaam stellen, altijd weer, achter Christus. Dat wij altijd weer capituleren willen voor de stem, voor het licht, voor het teven dat door Christus bij ons kan komen.
Het gaat om de inlevering van onszelf en om het aanpakken wat van Christus is.
Twee bewegingen in één. Dan zal de kerk in de wereld staan. Dan zal een synodelid, denk ik, pas een goed synodelid kunnen zijn. Vanuit die twee bewegingen in één: het inleveren van eigen bedenksels en het halen van Christus wat waar en wat waarachtig is.
Het een en het ander is een zaak van nederigheid. Ik denk, dat de Here God zijn kinderen altijd weer oproept tot nederigheid. En ik hoop dat het ons wat lukt en dat we elkaar ten voorbeeld zijn bij dat inleveren en bij dat aanpakken. Zodat dan toch, wie wij dan met elkaar zijn en wie we ieder voor ons ook zijn, iets van het ware licht en de zuivere waarheid in deze wereld mogen doorgeven.
Tot heil van de kerken en tot heil van de samenleving.


. . . onze wapenen zijn krachtig voor God tot het slechten van bolwerken, zodat wij de redeneringen en elke schans, die opgeworpen wordt tegen de kennis van God, slechten, elk bedenksel als krijgsgevangenene brengen onder de gehoorzaamheid aan Christus. ..

2 Corinthiers 10, 5.


Fotobijschrift
Ook in de synode lopen de meningen soms behoorlijk uiteen...

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 1978

Kerkinformatie | 32 Pagina's

Allemaal gereformeerd en toch. . .

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 1978

Kerkinformatie | 32 Pagina's

PDF Bekijken