Bekijk het origineel

Ambon '84: nog geen eenheid binnen Indonesische kerken

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Ambon '84: nog geen eenheid binnen Indonesische kerken

Kerken hebben elkaar hard nodig

5 minuten leestijd

Secretaris voor de zending in de sectie Oostelijk Indonesië, ds. W. B. van Halsema, bezocht In de afgelopen maand Indonesië. Twee reisdoelen had hij daarbij voor ogen: de vergadering van de Indonesische raad van kerken in Rantepao en een bespreking met vertegenwoordigers van de kerk van Irian Jaya in de hoofdstad van dit eiland, Jayapura.

Niet de hele raad was bijeen, toen onlangs de Indonesische raad van kerken in Rantepao vergaderde, maar het zogenaamde centraal comité. Eens per jaar komen uit elk van de 54 aangesloten kerken één of twee vertegenwoordigers naar deze vergadering, die om beurten bij één van de lidkerken wordt gehouden. Deze keer was dat de kerk van Toraja op Sulawesi.
De jaarlijkse vergadering had een apart karakter omdat de voorbereiding van de algemene kerkvergadering, de sidang raya, een grote plaats in nam. Deze grote vergadering wordt eenmaal In de vier jaar gehouden en volgend jaar Is dat op Ambon. Daar zullen uit iedere kerk meerdere afgevaardigden aanwezig zijn, evenals binnenlandse an buitenlandse gasten. Het gaat dan om duizenden mensen.

Ambon '84
Ambon '84 heeft voor vele Indonesiërs een magische klank. Zij verwachten van Ambon de eerste afronding in het proces van eenwording van de Indonesische kerken. Daar zal, volgens hen, de ene Indonesische kerk worden uitgeroepen. De roep om eenheid is sterk, want er zijn zoveel verschillende kerken en kerkjes.
Toch zijn er tussen hen geen grote dogmatische verschillen. De verscheidenheid in het Indonesische kerkelijk leven is veeleer terug te brengen tot de verschillende zendingen die daar van vroeger af gewerkt hebben, ledere kerk heeft zijn eigen ontstaansgeschiedenis en tussen de kerken onderling bestaan wel grote verschillen in cultuur en taal.
De wil om één te worden is er. Toen in 1950 de Indonesische raad van kerken werd opgericht was haar doel al: te komen tot de ene Indonesische kerk. Maar op de vergadering van het centraal comité werd al duidelijk dat het zo snel niet werkt, het proces zal een veel langere tijd vergen. En Ambon '84 is wat dat betreft geen eindstation.

Angst
Ook is er bij de Indonesische kerken de angst om bij een te grote concentratie door de top In Djakarta zelf overstemd te worden. Eenheid mag niet ten koste gaan van de verscheidenheid, de Indonesische kerken willen niet overheerst worden door één stem. En daarmee wordt de spanning al zichtbaar. Want tegelijkertijd beseffen de kerken dat ze elkaar hard nodig hebben. Zij vormen immers een minderheid In de Indonesische samenleving (10 a 15%). Vanuit die situatie moeten de kerken met één stem spreken, bij de overheid, maar ook bij de vertegenwoordigers van de islam.
Als symbolen van eenheid lagen op de tafel van het centraal comité verscheidene concept-verklaringen ter voorbereiding van Ambon '84. Over het gezamenlijk verstaan van het christelijk geloof en over de gezamenlijke uitdagingen van de Indonesische kerken. Een andere tekst betreft de wederzijdse erkenning door de kerken van elkaars leden, sacramenten en ambten. Ook lag er een nieuw statuut voor de raad van kerken, waarin onder meer wordt voorgesteld volgend jaar de naam van de raad te veranderen in het enkelvoud: de raad van de kerk in Indonesië.
Een kleine, maar toch duidelijke stap.

Uitdagingen
Het tweede bezoek van ds. Van Halsema betrof de kerk van Irian Jaya. Het synodebestuur van deze 400.000 leden tellende kerk (de helft van de Inwoners van het eiland) had een evaluatiebespreking met haar buitenlandse partners over de samenwerking. De kerk van het vroegere Nederiands Nieuw-Guinea zal In de toekomst een beroep blijven doen op steun vanuit vele kerken, waaronder de onze.
Zij staat immers voor grote problemen en daarmee tegelijk voor grote uitdagingen. In Indonesië wonen in totaal 150 miljoen mensen; in Irian nog geen miljoen. En dat tenwijl het grondoppervlak van dit op één na grootste eiland ter wereld één vijfde van het totale Indonesische grondgebied is. Ondanks het ontoegankelijke en onvruchtbare karakter van het eiland voert de Indonesische regering momenteel een politiek die er op gericht is zoveel mogelijk migranten naar Irian Jaya te sturen. In de komende vijf jaar moet volgens regeringsvoornemens de bevolking van irian verdubbeld zijn.
Op deze manier wil de regering het eiland 'Indonesianiseren', langzaam maarzeker politiek inkapselen. En dat botst. Want de plaatselijke bevolking voelt zich helemaal niet betrokken bij wat er in Indonesië speelt, alleen al door de scherpe verschillen in cultuur en bevolkingstype. In die spanning is de kerk aanwezig; de kerk van irian staat er midden in.

Visum-politlek
In Irian Jaya zal vanaf volgende maand voor de gereformeerde zending de familie Duim-Koolstra werkzaam zijn. Na bijna drie jaar wachten kreeg het echtpaar toch nog een visum voor Indonesië. Drs. F. Duim zal als cultureel antropoloog les gaan geven aan de theologische school in Abepura. De kerk van irian telt haar leden onder een verscheidenheid aan stammen en oude godsdienstige en culturele tradities. Juist om die reden hecht de kerk veel waarde aan een cultureel antropoloog bij een theologische opleiding. De familie Duim hoopt op 2 december naar Irian te kunnen vertrekken. De uitzenddienst vindt plaats op zondag 27 november in de gereformeerde kerk van Westerbork.
Ook de familie Veenboer-Bakker zag de visumaanvraag gehonoreerd en zal daarom binnenkort naar Indonesië vertrekken. Ds. R. Veenboer zal in Djokjakarta (Java) als studentenpredikant gaan werken.
Daarmee lijkt de visumpolitiek van de Indonesische regering wat soepeler geworden. Of dat zo blijft is de vraag. Maar tot nu toe zijn alle door de gereformeerde kerken aangevraagde visa verstrekt.


Fotobijschrift
Een klein stukje van het immense en moeilijk toegankelijke Irian Jaya.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 1983

Kerkinformatie | 24 Pagina's

Ambon '84: nog geen eenheid binnen Indonesische kerken

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 1983

Kerkinformatie | 24 Pagina's

PDF Bekijken