Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Langs de kloof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Langs de kloof

5 minuten leestijd

Enige maanden geleden leverde de Amsterdamse studentenpater J. van Kilsdonk SJ in een rede voor de St. Adalbertvereniging ongezouten kritiek op de Romeinse curie (het r.k. cent r a l e bestuursapparaat). Nadat hij hierover eerst al openlijk door de kardinaal werd berispt en nadat hem door zijn orde-overste reeds een spreekverbod was opgelegd, volgde 17 dec. (de r.k. Volkskrant o.a.) het bericht, dat hij op aanwijzing van het „Heilig Officie" te Rome uit zijn functie moest worden ontslagen. Dit bericht heeft veel verontrusting gewekt in r.k. kring zowel als daarbuiten en vele verenigingen, hoogleraren enz. hebben tegen het voorgenomen ontslag openlijk geprotesteerd. Nu wij dit schrijven is de afloop van de zaak nog niet bekend. Gezien de grote publiciteit die dit geval verkregen heeft mag worden verondersteld, dat men het ontslag niet zal doorzetten teneinde do r.k. kerk in deze geen al te slechte beurt te laten maken. Goed, ook al zal Pater van Kilsdonk — wat wij gaarne hopen — dan wellicht niet zijn functie van studentenzielszorger moeten verwisselen met bijv. het dweilen van de gangen in één of ander klooster, toch is door deze zaak weer gebleken, dat men in de r.k. kerk alleen maar „een geleide progressiviteit'" op prijs stelt. Zodra goedwillende rooms-katholieken uit de pas lopen, is daar het H. Officie om hen te corrigeren. . . .

In ons vorige nummer citeerden wij uitvoerig een brief van Dr. Jan Taal uit het r.k. blad „Sursum Corda", waarin deze n.a.v. de bedevaart van de paus naar Loreto kritiek leverde op het hele r.k. „vrome bedrog" van allerlei legendarische bedevaartsplaatsen, heilige rokken enz. Eilaas echter was onze vreugde om dit schrijven van korte duur. Reeds op 8 dec. deelde Dr. T. in hetzelfde blad mede, dat men hem er „van bevoegde zijde" op attent gemaakt heeft, dat de Santa Casa te Loreto wel degelijk het huisje kan zijn waarin Christus zijn jeugd te Nazareth heeft doorgebracht. Volgens pas gepubliceerde documenten zou in de jaren 1291 en 1294 een familie Del Angeli voor de overbrenging van het materiaal van dit huisje naar Italië hebben gezorgd. Het volksverhaal dat engelen het huisje overbrachten zou dan ontstaan zijn uit de verwarring met de naam „Angeli" = engelen. En „dus" zegt Dr. T. mogen bedevaarten naar Loreto (zoals de paus maakte!) niet zonder meer als een uiting van bijgeloof worden beschouwd.... Erg overtuigend vinden wij het verhaal van die gevonden scheepspapieren niet. Zou misschien de door Dr. T. bedoelde „bevoegde zijde" in verbinding staan met de instantie die Pater van Kilsdonk het leven zuur maakt? Of is dat al te achterdochtig gevraagd?

In ieder geval mag de Argentijnse bisschop Mgr. Jorge Kemerer wel oppassen! Volgens een verslag in de r.k. Volkskrant zei deze bisschop na een uiteenzetting van zijn werk in een uitgestrekt diocees met veel te weinig priesters: ,.pe les uit dit alles? De protestanten hebben mij iets geleerd. Hun predikanten, ouderlingen of andere voorgangers zijn veel talrijker. Zij delegeren bevoegdheden, zodat elke protestantse gemeente, hoe klein ook, in staat is geregeld bijeen te kojrien om in een gebedsoefening samen te zingen, de Bijbel te lezen, een opwekkend woord aan te horen en te bidden. Ik ken dorpen, waar de katholieke bevolking, hunkerend naar contact met God, trouw deze protestantse diensten bijwoont en ik zal de laatse zijn om dat kwalijk te nemen. Ik kan ze niet iedere week een priester sturen, helaas." Jammer dat de r.k. geestelijkheid in Columbia zoveel begrip nog niet kan opbrengen!

„Elseviers Weekblad" van 1 dec. jl. schreef: In „Informations Catholiques Internationales" troffen wij een artikel aan dat ons teleurstelde. Daar wordt in één adem behandelt: a) de dreiging van het communisme, b) de dreiging van het spiritisme, c) de dreiging ^an het protestantisme in Latijns-Amerika. Wij geven toe, dat aan het woord bedreiging in de drie gevallen niet precies dezelfde inhoud wordt gegeven en dat het woord niet precies hetzelfde betekent wanneer het artikel het toepast op het communisme en het protestantisme. Maar in ieder geval wordt het protestantisme gezien als een bedreiging. Het gaat ons veel te ver wanneer op grond van de snelle groei van het protestantisme in die landen, het protestantisme voorgesteld wordt als een „factor van desintegratie in Latijns-Amerika". In onze tijd stuiL dit tegen de borst."
Tot zover dan de kennelijk in zijn „oecumenische" verwachtingen geschokte schrijver in E.- W., die blijkbaar geen lezer van ons blad i s . . .. Voor ons evenwel zijn dergelijke roomse klanken niet nieuw. Reeds in 1956 schreef een orgaan van de toenmalige Columbiaanse regering (zie Evang. Pressed, mrt. '56): „De protestantse infiltratie moet voor ons even delicaat en gevaarlijk zijn als de communistische. Beide geven doodbrengende perspectieven en wij mogen niet toelaten, dat zij op onze grond vatkrijgen. Beide zijn walgingverwekkende gewoonten, die wij moeten verjagen." Is het nu zo antipapistisch als wij ons hier onbehagelijk bij voelen?

In „Vrij Nederland" van 22 dec. j.1. schreven Ds. J. j. Buskes en Pater S. Jelsma MSC elk een artikel, resp. „Mijn bezwaren tegen de roomse kerk van 1962" en „Katholieke bezwaren tegen het protestantisme." Uit het artikel van Ds. Buskes noteerden wij het volgende: „Gaan wij de weg der historie achterwaarts of waarvoorts? — Als protestanten met alle geweld een bisschop zoeken en bang zijn niet in het ambt te staan als de apostolische successie in historisch opzicht ontbreekt, gaan zij die weg achterwaarts en als rooms-katholieken trachten het evenwicht tussen paus en bisschoppen te herstellen en de leken vanwege de nood der tijden te mobiliseren, gaan ze die weg voorwaarts." Dit lijkt ons ook voor het jaar 1963 alleszins het overdenken waard.

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963

Protestants Nederland | 12 Pagina's

Langs de kloof

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963

Protestants Nederland | 12 Pagina's