Langs de kloof
Elseviers Weekblad van 18 mei jl. bracht een uitvoerig artikel over de nieuwe verstandhouding tussen het Vaticaan en het Kremlin, die „zich in korte tijd heeft ontwikkeld tot een verrassende en bijna overrompelende factor in de wereldpolitiek". E. W. zegt er van . , De vraag is echter, of dc katholieke kerk de politiek niet beïnvloedt ondanks zichzelf. De hele geschiedenis door zijn daarvan voorbeelden te over. Een andere vraag is, of de kerk er ooit in zal slagen, de grenzen tussen politieke neutraliteit en morele neutraliteit aan de volkeren duidelijk kenbaar te maken. De kerkelijke neutraliteit tegenover de communistische staten wordt helaas door velen verward met neutraliteit tegenover het onrecht, de onderdrukking, het internationale gangsterdom. De nieuwe koers van het Vaticaan moge gewenst worden geacht voor het heil van de katholieke kerk — zij is niet zonder politieke risico's".
Bij al wat ons onderscheidt van hen, die van het Vaticaanse concilie allerlei „goeds" verwachten, is het onmiskenbaar dat velen in de R.K. kerk geneigd zijn met meer kritiek de eigen instellingen te bezien dan vroeger wel mogelijk scheen. Uit de vele voorbeelden geven wij dit, ontleend aan het r.k. weekblad „De Nieuwe Linie" van 4 mei jl.
In een artikel „Kerkelijke boekencensuur kritisch bezien" wordt o.m. gezegd: „De preventieve censuur werd in de Kerk geïntroduceerd door Innocentius VIII, een van de onwaardigsten onder de Renaissance-pausen. Zijn opvolger in ambt en boosheid Alexander VI voltooide het systeem in 1501. Paulus IV, die het schrikbewind van de Romeinse inquisitie op zijn naam heeft, hield in 1559 de Index ten doop en Pius V, onder wiens pontificaat de Inquisitie bijzonder scherp werkte in Italië, riep in 1566 de Congregatie van de Index in het leven. Sinds 1917 is de kerkelijke boekenkeur ondergebracht bij de Congregatie van het H. Officie. Het waren voorwaar niet de zachte heelmeesters, die hier de stinkende wonden hebben gemaakt." Let wel, het is bepaald geen „anti-papistisch blaadje", dat de voorgaande woorden schreef en wij hopen dan ook, dat dit bekende R.K. weekblad niet zal blijven staan bij de kritiek op instellingen, die uiteindelijk toch slechts de oppervlakte van het geloofsleven raken. „Dieper te graven" wensen wij het gaarne toe.
Mocht het voorgaande ons als een verheugend verschijnsel aan R.K. zijde voorkomen, hetgeen wij hieronder van protestantse zijde signaleren wekt, zacht gezegd, onze verbazing. In „de Protestant" van 20 april jl. lazen wij n.1. in de rubriek „Correspondentie met lezers": „De Reformatoren hebben erkend, dat de Mis toch ook nog het Avondmaal van Christus is, zij het in verbasterde vorm".
Het is ons werkelijk niet duidelijk, hoe dat zó beweerd kan worden. Wij merken op, dat de Reformator Calvijn in zijn „Institutie" onder de titel „Over de paapse mjis, door welke heiligschennis het Avondmaal van Christus niet alleen ontheiligd, maar ook te niet gemaakt is" er onder meer van zegt: „Maar dit was het toppunt van gruwelijke verfoeilijkheid, toen hij (de Satan, LH) een teken heeft gegeven, waardoor het (het Avondmaal, LH) niet alleen verduisterd en verkeerd werd, maar geheel uitgewist en vernietigd en daardoor verdween en uit de herinnering der mensen wegviel." En verder: „ . . . . o p d a t allen mogen begrijpen, dat de mis, genomen in haar meest uitgelezen zuiverheid, waarmee zij het best aangeboden kan worden, zonder haar aanhangsels, van de wortel tot de top vol is van alle soort van goddeloosheid, godslastering, afgoderij en heiligschennis','.
De mening van Calvijn blijkt hier toch wel dui" delijk en het bekende Antwoord 80 van onze reformatorische Heid. Catechismus is hiermee merkwaardig goed in overeenstemming."
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 1963
Protestants Nederland | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 1963
Protestants Nederland | 12 Pagina's