Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eocumenische huwelijk

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Eocumenische huwelijk

Het zogenaamde ...... in Nijmegen

3 minuten leestijd

In de pers is melding gemaakt van een huwelijk tussen een R.K. student en een Ned. Herv. jonge vrouw in de R.K. studentenkapel te Nijmegen, wat een „oecumenisch" huwelijk genoemd werd.

Oecumenisch is deze verbintenis vermoedelijk in de gevoelens van het jonge paar. In wezen echter kwam hier een zuiver R.K. canoniek huwelijk tot stand. Want hiervan is de quintessens, dat partijen voor de plaatselijke pastoor en getuigen verklaren elkander tot echtgenoten aan te nemen, en wel op de vraag van de pastoor. Daaraan was voldaan.

De Paus heeft in het Kerkelijk Wetboek nog niets gewijzigd ten aanzien van het gemengde huwelijk, alleen heeft het Concilie enige wensen opgesteld, die aan de Paus zouden worden toegezonden.

Das zullen beide partijen, om dispensatie voor dit huwelijk te krijgen, hebben moeten beloven en waarborgen geven, dat alle eventuele kinderen R.K. gedoopt en opgevoed moeten worden. Want van deze belofte kan geen bisschop dispensatie geven.

Wel kan de bisschop toestaan, dat het gemengde huwelijk in een kerk gesloten wordt en met enige ceremoniën wordt omgeven.

Want de richtlijnen van het Nederlands Episcopaat (1955) bepalen:

„In beginsel staat de Kerk bij het gemengde huwelijk geen huwelijkssluiting in de kerk toe en geen sacri ritus; van de andere kant sluit zij de huwelijkssluiting in de kerk, ook met sacri ritus, niet volkomen uit.

De pastoor zorge ervoor, dat de huwelijkssluiting voor de huwenden een moment wordt, waarin de ernst en de betekenis van het ogenblik voor beide partijen geaccentueerd wordt. Hij drage zorg, dat de huwenden twee (katholieke) getuigen meebrengen. Hij wijze hen met een toepasselijk woord nogmaals ernstig en vaderlijk op hetgeen zij gaan doen en vrage hun consensus af. Dit alles geschiede op een waardige plaats. Na de afvraging van de consensus kan de pastoor aan de gehuwden zijn priesterlijke zegen geven.

Indien bepaalde redenen dit in een bijzonder geval aanbevelen, kan de pastoor aan de bisschop overeenkomstig canon 1102 § 2 vragen toe te staan de huwelijkssluiting met een of ander yan de gebruikelijke ceremoniën te omgeven, mits er altijd een onderscheid blijve tussen het gemengde en het normale katholieke huwelijk. Een H. Mis is nooit toegestaan."

(Vgl. „Het Kerkelijk Wetboek", commentaar op de Codex van Van der Groessen en Van Vlissingen, nr. 582).

De f u n c t i e van de predikant in deze ceremonie had geen enkele betekenis ten opzichte van de aard en de geldigheid van het canonieke huwelijk. Uit de persberichten krijgt men anderzijds de indruk, dat er geen sprake was van een Hervormde kerkelijke huwelijksinzegening. De predikant mocht o.a. preken, de bijbel overhandigen en het blaadje met de ringen vasthouden. Voort zong men gezamelijk „Wilt heden nu t r e d e n . . . . " . Welke vijand daar toen neergeslagen werd, is niet toegelicht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 1965

Protestants Nederland | 8 Pagina's

Eocumenische huwelijk

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 1965

Protestants Nederland | 8 Pagina's

PDF Bekijken