Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zelfstandigheid overgang Ja of neen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zelfstandigheid overgang Ja of neen?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uit een bericht in het vorig nummer van ons blad bleek, dat de hervormde kerkeraad van Oegstgeest genoeg had aan een uitspraak van de ..Nieuwe Kateehismus" der R.K. kerk om te concluderen, dat men zonder bezwaar de ,,Groene kerk" aan de roomse „zusterkerk" kon afstaan voor een zgn. „eucharistie-viering".

Wie echter de betreffende passage van dc N.K. over de „mysterievolle aanwezigheid" goed leest zal zien. dat deze - in r.k.-kring nog zeer omstreden - nieuwe kateehismus voorzichtig ronddraait om de vraag van dc werkelijke aanwezigheid van Christus in het geconsacreerde brood.

De, ook in dc betreffende verklaring van dc kerkeraad van Oegstgeest overgenomen passage luidt: „Wij moeten ons daarbij geen voorstelling maken als zou - om het zo te zeggen - Christus' lichaam in heel kleine maat onze mond binnengaan, zoals Hij in Nazareth op ware grootte het huisje van Maria inkwam. Evenzeer moeten wij ons hoeden voor het tegenovergestelde, voor een zogenaamde louter symbolische uitleg, in de zin van: niet werkelijk aanwezig. Beter is het te zeggen: het brood is wezenlijk onttrokken aan zijn normale menselijke bestemming, en geworden tot het brood dat de Vader ons schonk: Jezus zelf."

Dc kerkeraad waardeerde deze uitspraak als een „duidelijk bijbelse visie op het sacrament" maar verzuimde te overwegen, dat dc leer van de Nieuwe Kateehismus ondanks dc andere wijze van zeggen nog steeds in overeenstemming is met de uitsoraak van het Concilie van Trente. Een uitspraak die noch door Vaticanum II nóch door dc Nieuwe Kateehismus werd herroepen en alsvolgt luidt: „Zo iemand zal gezegd hebben, dat in het allerheiligste sacrament van de Eucharistie de zelfstandigheid van het brood en wijn blijven tegelijk met het Lichaam en Bloed van onze Heer Jezus Christus en ontkend zal hebben die wonderbare cn bijzondere verandering van heel de zelfstandigheid van het brood in het Lichaam en van heel dc zelfstandigheid van cle wijn in het Bloed, waarbij slechts de gedaanten van brood en wijn blijven, welke verandering namelijk de katholieke Kerk zeer passend transsubstantiatie (zclfstandigheidsovergang) noemt: hij zij vervloekt."

Nu weten wij wel, clat als een uil niet zien wil, kaars noch bril hem helpen kunnen, maar van een kerkeraad - d i£ wij niet gaarne met een uil zouden willen vergeHjken - mag verondersteld worden, dat zij met enige voorzichtigheid zal oordelen als het gaat om een gebruik in de R.K. kerk dat zo scherp door dc belijdenisgeschriften der eigen kerk wordt veroordeeld als de „paapse mis".

Liever dan ons in de war te laten brengen door de spitsvondige redenering van de Nieuwe Katcchismus luisteren wij naar een uiteenzetting over de transsubstantiatie van pater dr. C. Strater, S.J.. zoals hij die op 13 okt. '67 gehouden heeft voor dc Haagse St. Jacobskring (deze lezing is geheel afgedrukt in liet nov./dec. nummer van het maandblad „Confrontatie"). Pater dr. Strater, die professor geweest is aan verschillende r.k. theologische faculteiten, zegt het zó:

„. . . .Maar krachtens de schepping zijn dc materiële realiteiten nog niet geschikt om daadwerkelijk tc fungeren, als tekens waaronder Christus zichzelf mededeelt. Deze geschiktheid kunnen dc stoffelijke realiteiten pas krijgen, als Chrirtus ze aangrijpt en enigszins omvormt. En van deze omvorming hebben wij in de LI. Eucharistie het hoogste geval. Hier heeft een totale omzetting plaats. Van brood en wijn blijft naar de leer der Kerk slechts het uiterlijk waarneembare, de gedaante, maar het wezen of de substantie van brood cn wijn gaat over in Christus' Lichaam en Bloed.

Dat dit mogelijk is, dat dc substantie van brood en wijn kan verdwijnen, terwijl er voor onze zintuigen niets verandert, weten wij enkel uit het geloof. Zoals wij ook enkel uit dc openbaring weten, dat er in Christus een volledige menselijke substantie is zonder menselijke persoon. Voor het geheim der H. Eucharistie geldt nog altijd het bekende woord uit het „Tantum Ergo": „Pracstet fides supplementum sensuum defectui". Moge het geloof aanvullen wat aan onze zintuigelijke kennis ontbreekt."

Aldus de onvervalst roomse uiteenzetting van dr. Strater, die wij bij deze aan onze oecurnenistische broeders ter overdenking aanbieden.

N.B. Het bovenstaande wordt mede ter overweging aangeboden aan dc kerkeraad van de Herv. Gemeente tc Bergvm-i, Fr. Volgens een bericht in dc Nieuwe Haagse Crt. van 5 dec. jl. nam ds. J. H. Pol aldaar „enkele onderdelen van dc hoogmis in de r.k. St. Martinuskerk voor zijn rekening." Hij las voor uit het Evangelie alsmede dc Geloofsbelijdenis van Nicea en deed de voorbede. Naar verluidt heeft de predikant gehandeld met medewerking van zijn kerkeraad „en zien beide voorgangers dit oecumenisch gebeuren niet als een particuliere aangelegenheid, maar van dc kerken." Het komt ons voor, dat nu de zaak zó gesteld wosdt toch zeker ook ccn synodale uitspraak verwacht mag worden!

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Protestants Nederland | 12 Pagina's

Zelfstandigheid overgang Ja of neen?

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Protestants Nederland | 12 Pagina's