Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De kloof overbrugd?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De kloof overbrugd?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Men leest van „Langs de kloof". Zou die kloof overbrugd kunnen worden? Men is er wel op uit tegenwoordig. Daar zij we misschien op tegen. En dat is te waarderen. Het zal echter óók wel aankomen op enige juiste kennis van de waarheid, zoals die met de Reformatie weer helder aan de dag mocht komen.

En dan zou je kunnen schrikken van bijbel-vertalingen, die heden gangbaar zijn („Groot nieuws voor u". Bijbel in „omgangstaal"), waarin je kunt lezen, dat God de mens „rechtvaardigt omdat hij gelooft". Romeinen 3 : 28.

Niet „door het geloof" voor God rechtvaardig, zoals onze Heidelbergse Catechismus stelt overeenkomstig het zuivere evangelie. Neen, „omdat hij gelooft".

Geloven is een werkwoord, en „omdat hij gelooft" beduidt dus een werkzaamheid van de mens. Doch de Schrift leert, en daaruit ook de Catechismus, dat in het stuk der rechtvaardiging „de werken der wet", dus de eigen werken, totaal uitgesloten zijn!

Want het is God, die de goddeloze rechtvaardigt. Romeinen 4 : 5 - Zó wordt het ook in de Zondagsafdeling XXIII van de Catechismus verklaard. God schenkt aan zulk een krachtens Verbonds-toerekening, de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus.

Dat is dan een schenking uit Verbonds-toerekening. Rechtvaardig ben ik voor God, in zover ik zulk een weldaad met een gelovig hart aanneem. Catechismus- taal.

Geen omgangs-taal. Die hebben we helemaal niet nodig. Maar die „omgangs-taal" vind je dan in de genoemde uitgave, die tot stand kwam in samenwerking van Nederlands Bijbelgenootschap en Katholieke Bijbelstichting.

Laten we ons vooreerst nog maar houden aan de taal van die Catechismus, de oude waarheid, die immer stand zal houden. Dus na de schenking uit Verbonds-toerekening, een aanneming door geloofs-toeëigening, „door het geloof alleen".

Dan hebben we de weldaad der rechtvaardiging niet verdiend, óók niet bewerkstelligd, doch slechts leren aanvaarden, leren erkennen, leren aannemen. God is in alle genade-weldaden de EERSTE! Hoe 20U ook een mens éérst kunnen geloven, en dan, daarna, want daaróm, gerechtvaardigd worden?

Hoe komen we aan het geloof toch? Het is, als het ganse evangelie, een geschenk van God. Kan God zulk een geschenk geven aan iemand, aan wie Hij niet reeds tevóren toerékent de gerechtigheid Christi? (Hoofd van het Genade-verbond en de Zijnen dus vertegenwoordigend bij Zijn volstrekte Borg-gehoorzaamheid.) Aan de doemwaardige niet, naar Zijn oordeel, t e n z i j . . . . die toerekening, waarvan onze Catechismus spreekt, vóóraf ga, en vervolgens de schenking daarvan door het geschonken geloof wordt aanvaard.

Éérst toerekening van God uit, Verbonds-toerekeninig, daarna geloofs-toeëigening. Bijbel-leer, Catechismus-leer! Kennen wij ze nog?

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 1976

Protestants Nederland | 8 Pagina's

De kloof overbrugd?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 1976

Protestants Nederland | 8 Pagina's