Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wij ontvingen...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wij ontvingen...

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Confrontatie met de Islam' - Ismaël, Israël en wij

'Zonder nadenken, uit gemakzucht en winstbejag hebben we Ismaël in grote getale binnengehaald' ongeveer zoveel als er van ons eigen volk werkzoekend, althans werkloos zijn. Gastarbeiders noemen we hen met een zeker eufemisme, want 'gast' heeft hier wel een heel andere gevoelswaarde als in b.v. het woord 'gastdocent'! Deze lieden zijn voor het overgrote deel Islamiet. De maatschappelijke problemen, die hun verblijf en hun blijven hier meebrengen, buiten beschouwing latend bepalen we ons tot het feit, dat we in hen geconfronteerd worden met de Islam'. Hierover handelt het boekje (62 pag.), welks titel boven deze bespreking staat, van de hand van prof. dr. D. J. (Hanna) Kohlbrugge, bg. hoogleraar Iraanse taal en letterkunde te Utrecht, van wie ook de uitspraak is, waarmede we aanvingen.

Bij de lectuur van dit helder-geschreven, mij soms benauwende boekje moest ik onwillekeurig terugdenken aan die Utrechtse hoogleraar, als arabist goed kenner van de Islam, die nu meer dan een halve eeuw geleden het vermoeden uitsprak, dat deze religie méér toekomst had dan het christendom!
Sindsdien is de wereld van de Islam op drift gekomen (7), hetgeen tot bij ons voelbaar is: 'het wordt steeds meer duidelijk, dat hier een ernstige tegenstander tegen ons opstaat, waartegen zakelijkheid en redelijkheid niets vermogen. Immers het gaat om een religie én het gaat om een fel verzet tegen het Westen, zijn superioriteit, zijn arrogantie en de ondraaglijke druk die onze beschaving voor miljoenen betekent. Terug naar de Islam en 'neen' tegen het Westen horen onafscheidelijk bij elkaar' (8).
Ons levenspatroon heeft ons kortzichtig gemaakt en onopmerkzaam op een ontwikkeling, die al lang aan de gang was (9). Door Jodendom en Christendom beïnvloed legde Mohammed (plm. 570-632 nb. zetfout pag 10:622) in het polytheïstische Mekka de grondslag voor zijn monotheïstische Islam. Is zijn Allah, de Eeuwige ónze God, zijn 'jodendom, christendom en-islam leden van één familie, omdat zij alle drie geloven in de ene, ware God' (prof. Bouman)? Deze belangrijke vraag houdt ons bezig Boeiend worden de moeilijkheden verhaald, waar de profeet zich doorheen geworsteld heeft.
In 622 wordt het critiek: de hidjra. . . emigratie.. . naar Medina. Maar door deze schijnbare nederlaag heen gaat het juist nu in volle overgave aan Allah Oslam bet. overgave) de overwinning tegemoet (17). In Medina kwam het tot botsen met de Joden, die de spot dreven met Mohammeds verdraaide weergave van het O.T. (27). Er is nu eenmaal een fundamenteel verschil tussen Koran en Tenach (OT), waar niet alle geleerden oog voor hebben. 'Het verzet tegen Israël, Gods volk, staat reeds aan de wieg van de Islam': anti- Israëlisme'. Antisemitisme is ten diepste een religieus verschijnsel: de haat jegens de God van Israël (tegen de sjem. d.i. de Naam KI.). Zeer instructief is ook wat gezegd wordt aangaande de weg der gelovigen (cap. 4) en de boodschap aangaande Allah (cap. 5). Uit dit wonderlijke geheel (de spot der Joden is begrijpelijk!) signaleren we een en ander: de mens wordt op zichzelf gesteld, zonder echte gemeenschap met de hem omringende individuen. Dit is de tragedie... én de bekoring van de Islam. In een volledige vrijheid wordt de mens gezet (41): de profeet leidt hem op de rechte weg. Allah's geboden lopen voor verschillende volkeren uiteen: zij kunnen worden verzwaard als straf voor ongehoorzaamheid, hetgeen met Israël het geval is (44). Merkwaardig is de constatering: de innerlijke geladenheid van deze uit elkaar geslagen individuen zoekt een schijnverbinding in de massapsychose (45) Hfd. 6 heeft als opschrift 'Ismaël valt zijn broeders in 't gezicht' naar de vertaling van Gen. 16:12 door W. Barnard (N. Vert. hij zal ten aanschouwen van al zijn broederen wonen Ismaël, Hagars zoon, wiens hand zal zijn tegen allen en de hand van allen tegen hem).
Ismaël voelt zich door het Westen bedrogen, overheerst en uitgebuit. Alleen de Islam kan uitkomst schenken als berustend op de beide pijlers tot gemeenschapsvorming: politiek en religie. Alleen de Islam kan het verloren zelfrespect teruggeven en zal - daarvan is men overtuigd - op de duur ook het respect van de wereld afdwingen. De herleving van de Islam is het enige antwoord op de uitdaging van het Westen (51). De Islam toch is de kroon van alle religies, omdat hier iedereen zelfstandig de weg tot Allah kan vinden, zodat niemand geestelijke macht over de anderen heeft. De geboden van de Islam zijn gematigd, iedereen kan eraan voldoen - een reden temeer, waarom er geen middelaar nodig is. Omdat alle gelovigen voor Allah gelijk zijn, is de Islam in wezen democratisch en de enige voedingsbodem voor vrijheid en mensenrechten. .. (52). Voor Israël noch de staat Israël is er in het 'huis van de Islam' plaats. .. 'Denkend in de lijnen van monotheïsme verwachtten de Israëlies in de Arabieren verwanten te vinden en vonden tegenstanders' (54). 'De strijd tegen de Islam is een geestelijke strijd, die niet met kracht van wapengeweld, dwang of moraal kan worden gewonnen. De exclusiviteit van hel Jodendom onderstreept de eenzaamheid zowel van Israël als van Ismaël. En hoe kan de vrede bloeien, zolang er van weerskanten geen gespreksbasis is? (55). Beschamend is, dat de Islam alleen heeft kunnen ontstaan en groot worden op grond van de onenigheid tussen Joden en Christenen en door de onderlinge ruzies tussen de toenmalige Kerken op politiek en dogmatisch terrein. Kerken, die streefden naar macht, grootheid en uiterlijk vertoon, terwijl ze de hun toevertrouwde schat van het levende Woord verkwanselden en later bereid waren terwille van het succes voor de Islam te buigen. Succes-denken, innerlijke leegte, onderUnge ruzies en oorlogen en het buigen voor de éne God, die de wapens zegent, horen onomstotelijk bij elkaar. De Islam staat altijd voor de deur en moet altijd opnieuw overwonnen worden. Het is een absurde gedachte, dat wij langs de weg van de redelijkheid en gelijdelijkheid uit de impasse zouden kunnen raken. Wij zagen, hoe alle beroep op de rede juist ten opzichte van de Islamwereld heeft gefaald. Rede, die niet wordt geleid door hogere aspiraties, faalt altijd. Dat houden de Moslims ons terecht voor. . . .
In het buigen voor deze onredelijke, stuurloze rede worden dezelfde principes gehuldigd en dezelfde aanspraken gemaakt als in de Islam. Dezelfde eenzaamheid en achterdocht tengevolge van eenlingschap treden aan de dag. De voorgespiegelde vrijheid blijkt maximale gebondenheid te zijn en leidt tot geestelijke dood. Dan wordt de ziel 'ontwricht en verdoemd' (Miskotte) (58). Prof. Kohlbrugge besluit met een getuigenis aangaande Christus als het licht, dat vernieuwt en ons leert door de Geest der offervaardigheid in de baan van Jezus Christus te gaan, die ook Ismaël genezen moet van 'de dwaasheid van zijn wereldwijde aanspraken' (62).

Dit geschrift is uitgegeven bij J. N. Voorhoeve, Den Haag; prijs ƒ 9,50. Zeer aanbevolen.

Gaarne hadden we ook, al was het maar summier, een analyse van Mohammeds persoonlijkheid; de geprezene, die zich een gedrevene wist, gekregen. Hoe zijn visioenen en openbaringen te waarderen? Valse profeet, die subjectief eerlijk was?

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

Protestants Nederland | 8 Pagina's

Wij ontvingen...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

Protestants Nederland | 8 Pagina's