Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Maria en de toekomst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Maria en de toekomst

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze reeks artikelen over de roomse Marialeer loopt ten einde. We hebben gezien hoe de Mariologie zich steeds verder verwijderde van het Mariabeeld, dat de Schrift ons schetst. Wat moeten wij nu verwachten van toekomstige ontwikkelingen?

Christenen zien uit naar de wederkomst van Christus. Hij zal de goddelozen veroordelen en Zijn kinderen vrijspreken. Gods volk verwacht die dag met groot verlangen, omdat dan de zonde definitief overwonnen is en de eeuwige heerlijkheidl voor hen begint. Het Rijk van Christus zal dan alles aan zich onderworpen hebben. Dit is de kern van de eschatologie. De autonome menselijke toekomstkunde heeft een toekomstbeeld ontworpen, dat haaks staat op de Bijbelse eschatologie. Daarin speelt de macht van de mens een overheersende rol. Die macht wordt vergoddelijkt. Zo komt het rijk van de mens-God te staan tegenover het Rijk van Christus. De anti-Christ tegenover de ware Christus.
De Mariologie, vooral in haar feministische vorm, is een aspect van de ontwikkeling naar anti-christelijke macht. Hoe meer Maria de plaats inneemt van Jezus, hoe meer draagt zij het beeld van de anti-Christ. En des temeer wijkt zij af van het beeld van de echte Maria, dat de Schrift ons schetst. In de Mariologie wordt de moeder van onze Zaligmaker dan ook groot onrecht aangedaan.
Openbaring 12 laat ons de vrouw zien die het mannelijk kind baarde (:13) en die het symbool is van hen 'die de geboden Gods bewaren en het getuigenis van Jezus Christus hebben'. Dit is het beeld van de ware Maria.
Maar Openbaring 17 toont de vrouw op wier voorhoofd staat 'verborgenheid, het grote Babyion, de moeder der hoererijen en van de gruwelen der aarde' (:5). Zij is dronken 'van het bloed van de heihgen en van het bloed van de getuigen van Jezus' (:6). Zij wordt ook vergeleken met 'de grote stad, die het koninkrijk heeft over de koningen der aarde' (:18). Wie moet bij deze kenmerken van de anti-Christelijke macht niet denken aan de duistere mogelijkheden van het valse Maria-beeld?
De huidige paus staat bekend als een 'Mariale paus'. Hij wil de traditionele Marialogie nieuw leven inblazen. Zal de vrouw-God uit het anti-Christelijke toekomstbeeld hem daarvoor dankbaar zijn. Dat is inderdaad de vraag.
Waarom zou de overwinnende vrouw-God dankbaarheid tonen aan de mannelijke hiƫrarchie van Rome? Waarom zou de Maria van de toekomst zich niet evenzeer tegen het pauselijke instituut keren? Een feministe ziet het zo: De paus is 'de hoofdvertegenwoordiger van het theologische, theoretische christendom, de hoofdvertegenwoordiger van de kerk als machtsinstituut, van allen die in de kerk gezag uitoefenen.... die door hun autoritaire opstelling verhinderen dat mensen de ware God (d.i. de Vrouwelijke) en het ware geloof van het hart vinden'. De belangen van het pauselijke instituut en die van de Mariologie vallen niet langer samen. Gaat de vrouw-God het mannelijke Rome overvleugelen? De revolutie pleegt haar eigen kinderen te verslinden. Daarom moeten wij de mogelijkheid niet uitsluiten dat het pauselijke Rome in de worggreep komt van het revolutionaire beest, dat het zelf heeft opgeroepen. De door het mannelijke gedragen gezagsstructuur van Rome kan verdrinken in een Vrouw-cultus, die zowel buiten als via de Mariologie een in de geschiedenis tot dusver ongekende kracht heeft gekregen.

De Christelijke Kerk mag echter uitzien naar de komst van haar Koning. En de Vrouw van Openbaring 17 zal het onderspit delven op Gods tijd. De hoornen van het beest waarop zij zit, zullen daartoe van Christus macht ontvangen. Deze hoornen vormen het symbool van de macht die Christus aan de Zijnen geeft. God heeft hun in het hart gegeven om Zijn wil te doen (: 17). 'En de tien hoornen die gij gezien hebt op het beest, die zullen de hoer haten en zullen haar woest maken en naakt en zij zullen haar vlees eten, en zullen haar met vuur verbranden' (: 16). De revolutie van de vrouw-God heeft uiteindelijk geen kans van slagen. Zij zal ten ondergaan in het oordeel van Christus.
Intussen is dit een waarschuwing aan ieder mens, die leeft in deze tijd. Want allen, die geweigerd hebben om zich van haar af te keren, zullen in het oordeel over haar worden meegesleept. Het is een waarschuwing, die niet alleen geldt voor de traditionele aanhangers van de Mariaverering. De vrouw-God revolutie raakt de hele westerse cultuur. Er is geen enkele kerk, groep of stroming, die niet door haar wordt uitgedaagd.
Maar naast deze oordeelsverwachting is er ook hoop. Want de vrouw-God is niet meer dan een dwaze voorstelhng, die de mens heeft van zijn eigen macht. Tegenover de vrouw-God laat Maria, de moeder van Jezus, in de Schrift zien, dat er voor de wereld redding is in haar Zoon Jezus. Niet god de Vrouw, maar God de Zoon beslist over het heil. Het geloof in Hem bevrijdt van haar tirannie. Maria is de vrouw-mens, die op de Verlosser wijst. Als wij haar boodschap werkelijk begrijpen, kan het niet anders of zij heeft een grote plaats in ons hart.

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1984

Protestants Nederland | 8 Pagina's

Maria en de toekomst

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1984

Protestants Nederland | 8 Pagina's