Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De paus reageert als een farao

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De paus reageert als een farao

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder bovenstaande titel publiceerde de 'Leeuwarder Courant' van 13 april 1985 een vraaggesprek van de journalist Hans Willems met 'onze' mevrouw mr. dr. J. C. de Meyere. Een aantal van door mevrouw De Meyere in dit interview gedane uitspraken willen wij hier graag overnemen.

Wie de R.K. Kerk wil begrijpen moet volgens mevrouw De Meyere weten hoe juridisch het Romeinse denken is. 'De kerk is een juridisch instituut, de organisatie is belangrijker dan de individuen die er deel van uitmaken. Zelfs de theologie kun je niet scheiden van de juridische ondergrond. Het individu heeft geen vrijheid, want die is ondergeschikt aan het belang van het instituut'.

'Het gezag om zo'n sterke greep op de kerkleden te hebben, wordt ontleend aan het geloof dat Christus zelf de hiërarchie zo heeft ingesteld. Het meest fundamentele dogma is, dat Christus zelf Zijn ene en enige kerk heeft gesticht als een juridische organisatie, een volmaakte maatschappij, waarvan Hij de structuur heeft bepaald. Hij heeft al Zijn macht overgedragen aan Petrus en diens opvolgers, die als Zijn plaatsbekleders de Kerk en de wereld moeten regeren met goddelijk gezag'.

'Binnen het instituut is in wezen geen ruimte voor andersdenkenden. Wie zich tegen de juridische ondergrond van de kerk verzet, tast de ruggegraat van het instituut aan. De apostolische successie en de hiërarchische opbouw van de kerk worden gezien als instellingen van Christus, dus kritiek daarop is onmogelijk. Daarom is de paus ook onfeilbaar verklaard. Niemand, ook aardse vorsten niet, kan over de paus oordelen',

'Er wordt gedaan of het canonieke recht iets is van folklore uit de Middeleeuwen, Weinigen zien dat ook het Tweede Vaticaans Concilie de juridische basis van die kerk alleen maar heeft bevestigd. Een paar jaar geleden is het nieuwe wetboek van de R.K. Kerk gereedgekomen en daar staat het allemaal nog eens extra duidelijk omlijnd in. Dat is het werk van de vorige paus, Paulus VI, een uitstekend diplomaat en jurist die niet voor niets was afgestudeerd aan de eigen Vaticaanse diplomatenschool',

'Het wordt zelden met zoveel woorden gezegd, maar het komt erop neer dat Rome oecumene alleen kan zien als de terugkeer van afgedwaalde kerken in haar moederschoot. Eenheid is voor Rome de eenheid van de R.K, Kerk onder het gezag van de paus. Protestanten die denken dat rooms-katholieken aan oecumene doen zoals zij dat opvatten, maken een ernstige vergissing. Zelfs een man als dr. Visser 't Hooft heeft dat niet in de gaten gehad. Toen hem tijdens het Tweede Vaticaans Concilie gezegd werd dat eenheid alleen mogelijk is onder het gezag van de paus moet hij gedacht hebben: och, het zal allemaal wel meevallen. En zo denken nog velen, ook binnen de Wereldraad van Kerken',

'Als de paus het over de oecumene heeft zoals protestanten die opvatten, zegt hij oecumenisme en dat is een misprijzende term. De enige oecumene die Rome kent is de eenheid waarbij alle christenen zich onder het gezag van de Heilige Stoel scharen. Die eenheid wordt ook bedoeld wanneer het Vaticaan spreekt over een oecumenisch concilie. Maar dat kun je pas begrijpen wanneer je het canonieke recht kent. Het is niet genoeg wanneer je alleen de dogma's van Rome kent, je moet die kerk in haar organisatie begrijpen'.

Een veel voorkomend misverstand is volgens mevrouw De Meyere dat je met een rooms-katholieke partner 'oecumenisch' kunt huwen. Het canonieke recht erkent maar één huwelijksvorm, de roomskatholieke, Op z'n gunstigst mag een dominee ook een woordje zeggen, maar het huwelijk telt voor Rome alleen voorzover aan de vereisten van haar wetgeving voldaan is. De rest is protestantse franje die voor de Heilige Stoel van nul en generlei waarde is'.

'Veel protestanten en rooms-katholieken denken dat het gezag van de paus alleen in Vaticaanstad zou gelden of alleen de kerk zou betreffen. Volgens het kerkelijk recht is hij de vader aller vorsten en regeert hij als een supra-nationaal vorst krachtens goddelijk recht. Daarom was de voorwaarde van de hervormden dat de paus op gelijkwaardig niveau met hen moest praten een inhoudloze eis. De Codex zegt precies hoe de paus zichzelf verstaat. Tegen zijn beslissingen is geen beroep mogelijk. Hij is gezeten op een stoel waarover niemand oordelen mag. Hij is hoofd van een kerk die zegt een supra-nationale mogendheid te zijn van een hoger orde dan welke aardse macht ook'.

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 1985

Protestants Nederland | 12 Pagina's

De paus reageert als een farao

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 1985

Protestants Nederland | 12 Pagina's