Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wij ontvingen...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wij ontvingen...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. W. van 't Spijker, 'Lulher, beh)f(e en ervaring'. Oosterbaan en Le Cointre, Goes, 1983; 256 blzn.; prijs ƒ 28,15.

Dit waardevolle boek over de grote reformator beslaat uit twee gedeelten. Het eerste beval een levensschets, een chronologisch overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen in Luthers werkzame leven. De bekendste daaruit zijn de reformatorische ommekeer cn doorbraak ergens tussen 1513 en 1519 en de strijd tegen de aflaat, met als hoogtepunt de 95 stellingen van 1517. Lulher is echter niet le begrijpen als onze kennis van hem lol deze gegevens beperkt blijft. In dit boek kunnen wij hem volgen in hel zich steeds meer toespitsende conflict met Rome. We doen een enkele greep: de dramatische gesprekken met de pauselijke vertegenwoordigers Cajclanus en Eek, de in velerlei opzicht beslissende geschriften uil hel jaar 1520, zijn optreden op de rijksdag te Worms een jaar later, zijn verhouding tot de boerenopstand, hel conflict met Erasmus over de aard van de menselijke wil, de strijd met Zwingli over het heilig avondmaal, de rijksdag le Augsburg in 1530 waar hel belangrijkste lutherse belijdenisgeschrift werd geformuleerd.

Het is van betekenis dal de hoogtepunten uit de geschiedenis van de Reformatie onder protestanten bekend blijven.

Belangrijker echter is hel inhoudelijke aspect van deze gebeurtenissen. Waarom ging het bij Luther? Wat is de theologische inhoud van zijn hervormingswerk? Daarover handelt hel tweede gedeelte van dit boek. Luther liet geen theologisch systeem na. Het was hem in alles te doen om de kennis van God en van zich zelf. in zijn werk is een ontwikkeling te bespeuren van subjectiviteit naar objectiviteit. Aanvankelijk ligt bij hem de nadruk op hel mystiek ervaren van de lijdende Christus, maar geleidelijk aan verschuift hel accent naar een bewust vertrouwen op de belofte in het Woord Gods. Christus is dan niet meer slechts een voorbeeld op dc heilsweg. Hij is veel meer. Hij is de Middelaar, die in onze plaats heeft geleden en is gestorven. Wij welen dit door de goddelijke belofte, die van buitenaf lol ons komt. Deze belofte is Gods Woord. Alleen door Gods Woord is er zaligheid. Vandaar Luthers felle verdediging van hei gezag van de Heilige Schrift, zowel tegenover Rome, dat zich daarboven plaatst, als tegenover de doperse geestdrijvers, die een bepaalde geesteservaring ervoor in de plaats stellen.

De mens ontvangt Gods genade in de weg van het geloof, in een aantal hoofdstukken laat Van 't Spijker zien hoe bij Lulher het geloof zich verhoudt lol de rechtvaardiging, tol de ervaring, tot dc aanvechtingen, lot de liefde en tol de verwachting van Christus' Wederkomst. Bij het lezen over Luthers geloofsstrijd valt licht op de grondslag van de reformatorische belijdenis.

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1985

Protestants Nederland | 8 Pagina's

Wij ontvingen...

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1985

Protestants Nederland | 8 Pagina's