Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tempel en de loge (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tempel en de loge (2)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wereldgodsdienst
Wat de drijfveren van Filips IV ook geweest mogen zijn, hij bracht door zijn gewelddadige vervolging van de tempeliers aan hun anti-christelijke religieuze stroming een grote slag toe. De tempeliers zouden immers de opvolgers zijn van de Catharen of Albigenzen, een mystiek riddergenootschap, dat in de Pyreneeën op de berg Montségur een tempel had gebouwd volgens de traditie van de Manicheeërs, ter aanbidding van de zon.
In de zevende eeuw zouden de hiervoor genoemde volgelingen van Arius, de Arianen zich in Zuid-Frankrijk vermengd hebben met het Manicheïsme, een vorm van syncretisme waarin christelijke en Indo-Perzische denkbeelden zijn verweven.
In 1163 keerde paus Alexander II zich per decreet tegen deze ketterij in het zuiden van Frankrijk en na herhaalde aanvallen op het zuiden door legers uit het noorden viel ook het bastion van de Catharen in 1244, de tempel van Montségur. Daar werd ook de heilige graal bewaard. Volgens de overlevering zou Joseph van Arimathea daarin het bloed van Christus aan het kruis hebben opgevangen.

In wezen was het syncretisme van de tempeliers bedoeld als een soort wereldgodsdienst. In deze tijd droomde de Duitse keizer, Frederik II van Hohenstaufen (1194-1250) van eenheid tussen het islamitische oosten en het christelijke westen, die hij met behulp van de tempeliers tot stand wilde brengen. Een keizerlijke ‘messias’ zou de hegemonie van Rome moeten bestrijden. In 1228 werd hij door de Teutoonse ridders en de tempeliers gekozen als keizer van de wereld. Dante, de bekende schrijver van de Divina Comedia, de laatste opperpriester van de Catharen, hoopte in de veertiende eeuw eveneens op de verdrijving van de paus door de Duitse keizer Hendrik van Luxemburg.
Het is bekend dat de "wereldbeschouwing van de Catharen en de tempeliers een inspiratiebron is geweest voor de filosofie van het nationaal-socialisme. Ook in de Franse revolutie schijnt deze een rol te hebben gespeeld. De dag na de executie van de grootmeester van de middeleeuwse tempelridders, Jacques de Molay, zouden de nieuwe grootmeester Pierre d’Aumont en zeven tempelridders vermomd als metselaars op de as van de brandstapel bijeen zijn gekomen, vermeldt in 1797 Cadet de Gassicourt in ‘De tombe van Molay’. De vier loges (Napels, Edinburgh, Parijs en Stockholm) zouden gezworen hebben het gehele Franse koninklijke geslacht van Capet uit te roeien, de macht van de pausen te vernietigen, vrijheid te verkondigen aan alle volken, en een wereldreligie te vestigen.
De vervloeking die de Molay zelf op de brandstapel over de paus en het geslacht Capet had uitgesproken en vervolgens een dag later zijn geestverwanten, zou deels vervuld zijn op de dag dat het hoofd van Lodewijk XVI onder de guillotine rolde. Volgens de overlevering zou een toeschouwer daarheen zijn gesneld, zijn vingers in het bloed van deze telg van een zijtak van de Capetingers hebben gedoopt en dat over het volk hebben gesprenkeld, roepende: ‘Ik doop u, volk in de naam van de Vrijheid en van Jacques de Molays’.

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Protestants Nederland | 8 Pagina's

De tempel en de loge (2)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Protestants Nederland | 8 Pagina's