Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De paus wil gehoorzaamd worden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De paus wil gehoorzaamd worden

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rome heeft te kennen gegeven dat de paus absoluut gehoorzaamd wil worden met name door de theologen. Daarmee heeft hij een problematiek opgelost, die nog al ingewikkeld is. In termen van volkswijsheid noemt men dit het doorhakken van knopen. Nemen we de paus als hoofd van een kerk en beschouwen we de theologie als een vrije wetenschap, dan ziet het probleem er als volgt uit: de kerk zegt hoe iemand mag denken.

Maar is wetenschap dan opeens gebonden? Kan de kerk ooit van iemand zeggen, hoe hij moet denken? Welke denkmethode hij mag gebruiken en welke denkresultaten het moet opleveren? Stel je voor dat de paus zou zeggen: jullie, theologen, hebben alle vrijheid, daarvoor zijn jullie ten slotte theologen. Maar van die vrijheid moet wel het resultaat zijn, dat er gedacht wordt zoals er op het St.-Pietersplein, kamer zo- en zoveel gedacht wordt! Is dat de vrijheid der wetenschap? Stel je voor dat een of ander gezagslichaam onder ons, reformatorische christenen, zou komen om te zeggen: jullie moeten dit of dat probleem onderzoeken, maar het resultaat moet - we zeggen het bij voorbaat - stroken met deze of gene opvatting, Quis non fleret? Wie zou niet treuren? Want met die opdracht zou niet slechts de vrijheid van de wetenschap ten diepste zijn aangetast, maar ook de vrijheid van een christenmens.

Luther: aan de paus

Het schiet mij te binnen dat Luther een van de zgn. reformatorische traktaten uit het jaar 1520 (iedere student moet die gelezen hebben), wijdde aan de idee van De vrijheid van een christenmens. Hij poneerde daarbij dat ieder christen vrij is en niemands onderdaan. En tevens, dat iedere christen ieders knecht is en ieders onderdaan. Dat de paus daarvan geen verstand had in zijn dagen, wie zal het hem kwalijk nemen. Maar dat reformatorische christenen van deze dingen vandaag geen flauwe notie meer hebben, is een hoogst bedenkelijk teken van verloochening van wat eigenlijk reformatorisch mag heten. Kerk en theologie horen beslist bij elkaar. Maar hun verbondenheid loopt via de belijdenis. Wanneer de kerk, of de paus in de kerk, bevelen geeft aan de theologen, mogen zij staat maken op die vrijheid die zich afspeelt binnen de belijdenis. En wanneer de theologen hun opvattingen aan de kerk kwijt willen raken, moeten zij niet verwachten dat ze gehoor zullen vinden, als deze zich van het belijden van de belijdenis vervreemden. De vrijheid van denken kan slechts door één werkelijkheid beperkt worden: door de gehoorzaamheid aan Christus. Onze gedachten zullen we gevangen geven aan Hem, die op alle terreinen van het leven heerschappij uitoefent.

(Met toestemming overgenomen uit het orgaan der Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland, De Wekker, no. 39/40,31 juli 1998.)

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 1998

Protestants Nederland | 16 Pagina's

De paus wil gehoorzaamd worden

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 1998

Protestants Nederland | 16 Pagina's