Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eucharistie of Communie?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eucharistie of Communie?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zoals bekend is er in ons land een groot tekort aan officieel gewijde r-k priesters. Lang niet in elke parochie kan op elke zaterdagavond en/of zondag de complete eucharistie gevierd worden, zeg maar de mis in de meest gewijde vorm, mèt de priester die aan het altaar de wezensverandering van ouwel en wijn in lichaam en bloed van Christus voltrekt, althans volgens de officiële en aloude opvatting van de Romana, sinds het Concilie van Trente in de 16e eeuw.

Vaak worden er nu communievieringen gehouden, waarin geen priester voorgaat, maar een pastoraal werkende. (In mijn woonplaats zijn dat meermalen gehuwde vrouwen, die dus in dubbel opzicht bepaald geen geestelijke zijn naar r-k snit: èn vrouw èn niet-celibatair levend). Maar nood breekt wet, zegt men dan. En zo kan het gebeuren dat een gehuwde vrouw, gehuld in priesterlijk gewaad, een viering leidt die in alles lijkt op een eucharistiedienst, maar die dat officieel niet kan en mag zijn.

In de R-K Kerk zelf is er bij de gelovigen vaak onbegrip over zo’n viering: is die nu geldig of niet, is het nu een communieviering of toch een eucharistie (dus met de transsubstantiatie) in de volle zin? De Nationale Raad voor Liturgie van de R-K Kerk heeft daarom een toelichting gegeven: zijn ‘Modellen voor woordvieringen, gebedsvieringen en communievieringen’. In een toelichting op deze veelkleurige diensten zet E. de Jong van genoemde Raad in Utrecht in het r-k parochieblad ‘Op Weg’ de verschillen tussen eucharistie en communie uiteen. Wij nemen dat stukje hier over:

Groot verschil
‘Vanwege het tekort aan priesters worden gelovigen op een groot aantal plaatsen geconfronteerd met het feit dat er op zondag of de daaraan voorafgaande zaterdagavond de eigen parochiekerk geen eucharistieviering mogelijk is. Er wordt dan een viering gehouden die grotendeels lijkt op de eucharistieviering. De dienst van het woord is vaak helemaal dezelfde als bij de eucharistieviering. In plaats van het eucharistisch gebed wordt een communiegebed gebeden. Wat dan opvalt is, dat daarin geen consecratiewoorden staan. Op deze manier lijkt het verschil tussen een eucharistieviering en een communieviering niet zo groot.
Zichtbaar is alleen dat er geen priester voorgaat. Toch is er een groot verschil. In de communieviering ligt de nadruk op het ter communie gaan, in de eucharistieviering op het stellen van de handelingen die Jezus deed bij het laatste avondmaal, de zogeheten kernhandelingen van de eucharistie. Dat zijn er vier: het klaarmaken van de gaven samen met de collecte, de dankzegging of het eucharistisch gebed, het brood breken en het communie uitreiken’.

Tot zover E. de Jong. Men ziet het verschil: alleen de gewijde priester mag de woorden van de consecratie (de wijding gevolgd door de wezensverandering van brood en wijn) uitspreken. Nu heb ik mij laten vertellen dat in de praktijk ook niet-gewijde pastoraal werkers tijdens communievieringen soms toch de ‘echte’ eucharistie voltrekken, dus zoiets als een catechiseermeester of bezoekbroeder die het H. Avondmaal bedient. Mag men in zo’n geval zeggen: breek het brood, want nood breekt wet? Voor de ‘ouderwetse’ katholieke gelovige is de eucharistie de enige echte viering; de communie neemt de tweede plaats in.

H.H.J.v.A. te A.

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 2000

Protestants Nederland | 20 Pagina's

Eucharistie of Communie?

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 2000

Protestants Nederland | 20 Pagina's