Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waarom steun voor luchtvaart en niet voor scheepvaart?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Waarom steun voor luchtvaart en niet voor scheepvaart?

KON. NED. REDERSVERENIGING VRAAGT:

3 minuten leestijd

DEN HAAG — De Nederlandse overheid moet er begrip voor hebben dat ds deelneming van Nederland aan de wereldscheepvaart in concurrentie met landen die overheidsbescherming krijgen speciale maatregelen vergt, aldus de aftredende voorzitter van de Koninklijke Nederlandse redersvereniging, jhr. H. Riiechlin, tijdens de jaarvergadering van de vereniging in Den Haag. Hij voegde daar aan toe het onbegrijpelijk te vinden dat de Nederlandse overheid ten anzien van de nationale luchtvaart wel beschermende maatregelen neemt.

Jhr. Eeuchlin pleitte' in zijn rede opnieuw voor het verlenen van meer faciliteiten in de fiscale sfeer aan de Nederlandse koopvaardij. „Indien er geen grondige verandering komt is het noodzakelijk dat door de Nederlandse koopvaardij het verschijnsel van de goedkope vlag in alle ernst opnieuw wordt doordacht", aldus jhr. Reuchlin. Hij zei verder dat de winstbelasting op het niveau waarop deze thans in de westerse wereld staat, in het algemeen niet langer drukt op de ondernemerswinst, maar grotendeels wordt afgewenteld op de consument. Voor wat de Nederlandse koopvaardij betreft verstoort de directe of indirecte concurrentie van een zo omvangrijke goedkope-vlag-vloot als van Libera grotendeels deze mogelijkheid tot afwenteling.

Kernenergie

De toepassing van kernenergie in de koopvaardij zal, volgens de heer Reuchlin, een soortgelijk schaalvergrotend effect hebben als de komst van het container- en lash-schip. De beslissing over het tijdstip waarop de kernenergie zijn intrede in de koopvaardij gaat doen zal volgens de heer Reuchlin sterk worden beïnvloed door mimondiale strategische overwegingen, te weten- de beheersing van de aardoliewinning en de strijd om de technologische supprematie". De koopvaardij kan daarop zelf gaan invloed uitoefenen, maar zij moet waakzaam blijven teneinde tijdig te kunnen reageren op deze externe factoren", aldus jhr. Reuchlin.

Sterke daling

De totaal-tonnage van de Nederlandse koopvaardij blijkt in het vorige jaar te zijn teruggevallen tot het niveau van tien jaar geleden. Die van de Nederlandse tankers steeg sinds 1960 weliswaar met 60 procent, maar daartegenover staat dat de tankertonnage van de wereldvloot met 108 procent is toegenomen.

Dit wordt vermeld in het jaarverslag van 1970 van de redersvereniging. Als gevolg van een relatieve en absolute teruggang van de investeringen in de Nederlandse scheepsbouwsector daalde het Nederlandse aandeel in de wereldvloot de afgelopen tien jaar met veertig procent. Deze daling zal zich, zo verwacht het Iwstuur van de KNRV, vooralsnog blijven voortzetten omdat in het najaar van 1970 slechts een half procent van de totale nieuwbouw orders in de wereld voor Nederlandse rekening was geboekt.

Investeringen

In het jaar 1960 werd in de Nederlandse zeescheepvaart nog 1761 miljoen geïnvesteerd. In 1969 was het investeringsbedrag teruggelopen tot ƒ 222 miljoen, zo blijkt uit het jaarverslag. Per 31 december 1970 had Nederland 31 schepen met een totaal tonnage van ruim 163.000 in aanbouw. Dit betekende een achttiende plaats op de wereldranglijst.

Twaalfde plaats

Op de lijst van de belangrijke zeevarende naties ging Nederland per medio 1970 terug naar de twaalfde plaats met een totaal scheepstonnage van 5,2 mln. Liberia, een land met een „neutrale vlag", staat aan kop van de lijst met een totaal vloottonnage van 33,3 mln.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 mei 1971

Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's

Waarom steun voor luchtvaart en niet voor scheepvaart?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 mei 1971

Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's

PDF Bekijken