Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Treinramp bij Duivendrecht

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Treinramp bij Duivendrecht

Machinist reed door rood sein

3 minuten leestijd

AMSTERDAM — Ten minste vijf doden en 31 gewonden. Dat is de voorlopige balans van de spoorwegramp, die zich zondagavond bij Duivendrecht heeft voltrokken.

De machinist van de personentrein uit Maastricht, die volledig overstuur is. kon maandagavond toch nog worden gehoord. Gebleken is dat hij op onverklaarbare wijze het rode sein genegeerd moet hebben. De seinlichten hebben normaal gefunctioneerd. De machinist is een ervaren spoorwegman met 25 dienstjaren. 

Ir. G. K. Leertouwer. chef-exploitatie van de Spoorwegen acht niet geheel uitgesloten dat de machinist verblind is geweest door de ondergaande zon. De bestuurder is een geel waarschuwingslicht en een rood sein gepasseerd. De N.S. schatten de materiële schade op circa een half miljoen gulden. De namen van de geïdentificeerde slachtoffers zijn: 

De 24-iarige typiste T. Scheffer uit Lelystad. Haar verloofde P. F. Bissen (25) uit Luxemburg, wonend in Nederland. Maureen Pruddy (17) uit Zavak in de Amerikaanse staat Maryland en 18-jarige Antony Power uit Minnesota (USA). De laatste twee zijn Amerikaanse studenten die met een groep door Europa reisden. 

Voorts zijn de ernstig verminkte stoffelijke resten van vermoedelijk twee personen gevonden. In totaal raakten 31 personen gewond, waarvan 12 zeer ernstig. Enkelen van hen bevinden zich nog in levensgevaar. 

Een Nederlandse trein is daarbij met een vaart van 115 kilometer per uur achterop een stilstaande D-trein gebotst.

Verwacht wordt dat het dodencijfer nog zal stijgen. Van de 31 gewonden, die allen in Amsterdamse ziekenhuizen liggen, zijn er twaalf er zeer ernstig aan toe. Van deze 31 gewonden zijn tien buitenlanders.

De treinramp voltrok zich zondagavond even voor zeven uur. Met een daverende klap boorde de Intercitytrein Maastricht-Zandvoort zich in de voor een onveilig sein wachtende D-trein uit Genua. De laatste wagen van deze trein werd door de locomotief van de Intercity-trein opgelicht. Het onderstel schoot eronder vandaan, terwijl de rest van de wagon op de locomotief schoot. 

Een aantal passagiers werd uit de wagon geslingerd, sommigen met bank en al. De machinist van de Nederlandse trein klom vrijwel ongedeerd uit zijn cabine. Hij kreeg een shock.

De rijkspolitie van het district Amsterdam, brandweer en GG en GD rukten met al het beschikbare materiaal uit, geassisteerd door korpsen Jit de omtrek. Inderhaast geformeerde reddingsploegen met verpleegkundig personeel begonnen aan het soms hopeloze werk om de vele bekneld geraakte passagiers van de trein uit Genua te bevrijden.

De laatste wagon wred met snijbranders  opengereten om de omgekomen of gewonden inzittenden te kunnen bereiken. Ziekenauto's reden af en aan naar de plaats van de ramp om de vele gewonden bij de Amsterdamse ziekenhuizen af te leveren.

BEKNELD

Een uur na de ramp zaten in de wagon nog een tiental mensen volledig bekneld tussen de brokstukken van het totaal in elkaar gedrukte treinstel. Bijna alle doden vielen ook in dit deel van de Italiaanse trein.

Rechercheurs van de Spoorwegen, Amsterdamse gemeentepolitie, rijkspolitie en enkele technische experts van de NS onderzoeken de oorzaak van de ramp.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Wednesday 2 June 1971

Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's

Treinramp bij Duivendrecht

Bekijk de hele uitgave van Wednesday 2 June 1971

Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's

PDF Bekijken