Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ernstige treinrampen in Duitsland en Italië

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ernstige treinrampen in Duitsland en Italië

2 minuten leestijd

BRIG — Vijf mensen zijn gistermorgen om het leven gekomen bij 'n treinontsporing in de Simplontunnel. Vier passagiers werden zwaar gewond en 20 licht. De slachtoffers zijn Italiaanse grensgangers die op weg waren naar hun werk in Zwitserland.

Het ongeluk vond plaats om even voor half vijf toen de trein van Iselle naar Brig aan het einde van ed Simplontunnel op Zwitsers grondgebied, ongeveer 200 meter over de grens met Italië die door de tunnel loopt, door een nog onbekende oorzaak uit de rails liep en tegen de tunnelwand botste. Het treinstel bestond uit een motorrijtuig en een passagierswagon.

Om kwart over negen was één spoor in de tunnel weer berijdbaar. De stremming in de tunnel heeft geen gevolgen voor de treinen op weg naar of uit Nederland.

En bij het derde ernstige treinongeluk in West-Duitsland bij Rheinweiler (Baden Wuerttemberg) zijn zeker 25 mensen omgekomen en meer dan honderd gewond. Onder hen zijn verscheidene ernstig gewonden.

De politie vermoedt dat de sneltrein Bazel-Kopenhagen met te hoge snelheid door de scherpe bocht vlak voor het station van Rheinweiler raasde, waardoor de locomotief en alle negen wagons uit de rails liepen. Voor dit stuk geldt een maximumsnelheid van 75 km/u. Bijna het gehele treinstel, op twee wagons na, stortte vervolgens van een vijf meter hoge helling. Eén van de wagons verpletterde een woonhuis, waaruit men later een zwaar gewond echtpaar en een dood kind van zes jaar haalde.

Enkele honderden helpers waren woensdagavond nog koortsachtig bezig doden en gewonden uit de vernielde wagons te halen. Helikopters van het Franse leger vlogen de gewonden naar ziekenhuizen in de omgeving. Volgens de Duitse spoorwegen bevinden zich onder de omgekomen passagiers — voor het merendeel vakantiegangers — behalve Duitsers ook Zwitsers, Engelsen en Fransen. Voor zover men bij de Nederlandse Spoorwegen heeft kunnen nagaan zijn er bij de slachtoffers geen Nederlanders.

De treinbestuurder is bij het ongeluk omgekomen. Een ander lid van het treinpersoneel wordt vermist.

Het ongeluk zal volgens de Nederlandse Spoorwegen vrijwel zeker tot vertraging leiden voor de Loreleiexpres en de Rheingold, die uit Zwitserland naar Nederland onderweg zijn. Bij een spoorwegongeluk dat zich op 9 februari bij Aitrang in Beieren voordeed, werden 28 mensen gedood.

Éénenveertig scholieren en vijf volwassenen vonden op 27 mei de dood toen een personentrein en een goederentrein bij Radevormwald in Noordrijn-Westfalen op elkaar botsten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juli 1971

Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's

Ernstige treinrampen in Duitsland en Italië

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juli 1971

Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's

PDF Bekijken