Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gebruik luchtruim nu ook belast

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Gebruik luchtruim nu ook belast

2 minuten leestijd

Nederland gaat vergoeding vragen voor het gebruik van het luchtruim. Zonder hoofdelijke stemming heeft de Tweede Kamer een voorstel daarover goedgekeurd. Die heffing moet gezien worden als vergoeding voor het verrichten van diensten door de luchtverkeersleiding ter beveiliging van het luchtverkeer boven Nederland en boven een deel van de Noordzee.

Het is de bedoeling om de Eurocontrol-organisatie, de Europese organisatie voor de veiligheid van de luchtvaart, de vergoeding te laten innen.

Andere landen zijn Nederland op dit terrein reeds voorgegaan. Het tarief wordt nog definitief vastgesteld. Zij zullen de eerste twee jaar liggen op IS procent van de werkelijke kosten van de luchtbeveiliging, maar op den dunir moet de heffing kostendekkend zijn.

m de schriftelijke stukken heeft Staatssecretaris Dr. R. J. H. Krudsimga van Verkeer en Waterstaat een voorbeeld van het tarief gegeven. Voor een vlucht van Amsterdam naar Eclde met een Fokker-Friendschip zal de vergoeding ƒ 7,25 bedragen. Kleine vliegtuigen beneden een gewicht van 2.000 kg worden vrijgesteld van betaling.

De heffing geldt niet voor het vliegen binnen een straal van 20 kim van een vliegveld. Voor dit vliegen zal binnenkort een voorstel voor een speciale'„naderingsheffing" bij de Kamer worden ingediend, zo deelde de Staatssecretaris mee bij de mondelinge behandeling van het voorstel.

VEILIGHEID

De kamerleden Ir. «H. van Rossum (SGP) en Iir. P. A. M. Cornelissen ((KVP) maakten zich nog zorgen over de veiligheid van het luchtverkeer, vooral na de mededelingen van de staatssecretaris aan het begin van de vorige week, in antwoord op schriftelijke vragen vanuit de Kamer over de omvang van de „bijna botsingen" in de lucht.

„Wij maken ons zorgen over het „crossen" van de luchtwegen voor de burgerluchtvaart door ongecontroleerd militair luchtverkeer, dat achten wij onverantwoord", aldus Ir. Cornelissen. Hij veroordeelde het stunten van militaire vliegers in de nabijheid van een burgertoestel.

Staatssecretaris Kruisinga deelde mee, dat er overleg gaande is waarbij ook Minister H. J. de Koster van Defensie betrokken is om een einde te maken aan de menging van gecon^troleerd burgerluchtvaartverkeer en ongecontroleerd militair hichtverkeer. Overigens vond de beTwinderaan de relatieve veiligheid van het vliegverkeer indrukwekkend. De laatste cijfers geven aan, dat bij het geregelde luchtvervoer in de wereld het aantal doden 0,32» was op 100 miljoen passagiers.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 november 1971

Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's

Gebruik luchtruim nu ook belast

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 november 1971

Reformatorisch Dagblad | 6 Pagina's

PDF Bekijken